EL NOU CINEMA ASIÀTIC

Del 7 de desembre de 2024 al 22 de febrer de 2025

A partir del 7 de desembre, CASA ASIA presentarà deu títols que abracen una extensa geografia per la que podrem circular lliurement a través de la imatge en moviment. Els relats que se’ns narren uneixen cultures i pobles, consolidant respectivament la seva identitat. L’itinerari s’inicia a Bangladesh i es replica a la Xina, Japó, Iran, Corea, Índia, el Kirguizstan i l’Uzbekistan. S’ha concebut d’aquesta manera per a que s’opti lliurement a la reconstrucció del mosaic d’escenes que aquest cinema ens ofereix. Totes les pel·lícules que es projecten s’han realitzat entre el 2022 i el 2024, per tant, parlem d’un cinema recent que ens posa en contacte amb una realitat remota, però alhora molt pròxima i de gran actualitat. El programa comença amb The Wrestler del bengali Iqbal Hossain, continua amb Abdullah Oripov  del director uzbek Erkinov Muzaffarkhon, Mithya del director indi Sumanth Bhat, UnhappyA Woman del director xinès Wang Chao, Following The Sound del director japonès Kyoshi Sugita, Wind Of Change del director iranià Abbas Rafei, Toxic Parents del director coreà Ryohei Yoshino, Our Home del director indi Remi Meitei i God’s Gift del director kirguís Aser Zhuraeva. 


PROGRAMACIÓ 

PART 1 

Dissabte 7 de desembre de 2024 

The Wrestler | Iqbal Hossain | Bangladesh | 2023 | 92′ | VOSC | Drama 

Aquesta pel·lícula fa un registre de la lluita regional de Bangladesh (Boli Khela), per a retratar la confrontació entre els protagonistes. En Moju (Nasir Uddin Khan) és un pescador d’edat avançada que, com que no ven suficient peix, decideix desafiar al campió local, Dofor (AKM Itmam), per a delit de la comunitat. En Moju entrena tots els dies a la platja, que li serveix de gimnàs. El seu fill i la seva nora temen el fatídic final de l’enfrontament i intenten impedir que es dugui a terme. La pel·lícula crea un ambient que fa a la pel·lícula bengalina un excel·lent thriller psicològic. 

Iqbal H.Chowdhury és un guionista i director bengalí-canadenc establert a Toronto i llicenciat en Producció Cinematogràfica pel Centennista College. El seu primer llargmetratge, Boli (The Wrestler), va guanyar el màxim guardó (Premi New Currents) del Festival de Cinema de Busan 2023. També és autor de tres curtmetratges Dant (2016), Dhaka 2.00 (2017) i Rowai (2019). La narrativa audiovisual de Chowdhury està repleta d’elements simbòlics que, de vegades, confronten amb el surrealisme. La fotografia és un element clau en la seva tècnica, com ho demostren les seves eleccions cromàtiques.  


Dissabte 14 de desembre de 2024 

Abdulla Oripov| Erkinov Muzaffarkhon | Uzbekistan | 2023 | 109’ | VOSE | Drama 

La pel·lícula narra la vida del reconegut poeta Abdulla Oripov, considerat tant un fenomen de la poesia uzbeka del segle XX com un heroi nacional. L’Oripov va escriure i va viure segons els dictats del seu cor i va suportar durant tota la vida els jocs polítics de l’antic règim lluitant contra el sistema amb els seus poemes i odes. La pel·lícula retrata el patiment de la intel·lectualitat uzbeka al llarg del segle XX fins a la independència del país. Finalment, esmena la mort a l’exili del poeta, tornant-lo al seu poble una darrera vegada a través de la pantalla. 

L’Erkinov Muzaffarkhon és un destacat cineasta uzbek, conegut pel seu treball com a director, guionista i productor. La seva obra se centra en el drama històric i social i ha rebut reconeixement tant nacional com internacional. En Muzaffarkhon ha estat elogiat per la seva capacitat de capturar l’essència de la identitat uzbeka. És especialment notable per aquelles produccions que aborden la vida de figures literàries i històriques, com en la seva última pel·lícula Abdulla Oripov (2024).    


Dissabte 21 de desembre de 2024 

Mithya | Sumanth Bhat 2023 | India | 98’ | VOSE | Drama   

Mithya és el nom d’en Mithun, un nen d’onze anys de Mumbai, que està intentant acceptar la sobtada pèrdua dels seus progenitors. Al seu entorn, les coses es tornen més ombrívoles, a mesura que els seus familiars es barallen per la seva custòdia, mentre les preguntes sobre la naturalesa de la mort del seu pare segueixen sense resposta. Aquests successos omplen d’emocions noves i complexes al preadolescent en la recerca de terra ferma. Es poden forjar nous començaments o és tot només una recerca d’alguna cosa que ja s’ha perdut?  

En Sumanth Bhat és un cineasta indi conegut pel seu treball a la indústria del cinema de Karnataka. Destaca sobretot per l’enfocament emotiu que dona a les històries, sempre pendent del creixement personal. El seu cinema ha estat elogiat per la seva sensibilitat i la seva narrativa visual. Ha col·laborat amb talents reconeguts com el compositor Midhun Mukundan i el cinematògraf Udit Khurana. En Sumanth Bhat és considerat un director prometedor pel seu enfocament únic al cinema regional indi. 


Dissabte 11 de gener de 2024 

Unhappy Groom | Khusnora Rozmatova | 2023 | 102’| Drama 

Aquesta pel·lícula explora el passat de Turquestan a través de la història d’Uzbekistan al voltant del segle XX, durant el domini de l’Imperi Rus. La pel·lícula destaca el contrast entre el pensament religiós antic i la incompetència governamental dels règims imperialistes. En mig d’aquestes tensions, dos amants han de fer front a les dificultats d’una vida marcada per convencions socials, heretgies i tradicions ambigües. Paral·lelament, el drama de Salih, un actor assalariat, es veu afectat per la incapacitat de complir amb les ambicions exigents de la família de Rahima i poder casar-se amb ella. Aquesta narrativa reflexa de manera sorprenent el paral·lelisme amb Romeu i Julieta de Shakespeare, on tot i els intents dels enamorats per mantenir-se al marge de l’escrutini social, no poden evitar la seva toxicitat. 

Khusnora Ruzmatova, és una directora de cine nascuda a Uzbekistan que ha rebut reconeixement internacional en obtenir el premi “For Humanism” en el 19è Festival Internacional de Cine Musulmà de Kazan. El cine uzbek ha experimentat una visibilitat sense precedent en els últims anys, no només pel creixement de la seva indústria cinematogràfica, sinó també pels premis Internacionals rebuts. El 2023, els cineastes uzbeks van obtenir 15 premis internacionals, destacant la creixent influència del país en l’escena cinematogràfica global.    


PART 2 

Dissabte 18 de gener de 2025 

A Woman | Wang Chao | Xina | 2022 | 110′ | VOSE | Drama 

Basada en la novel·la autobiogràfica Dream, de l’escriptora Zhang Xiu Zhen, la protagonista d’aquesta pel·lícula treballa en una fàbrica, i en el seu temps lliure es dedica a la família, però quan pot, intenta escriure. L’acció se situa en plena revolució cultural, entre els anys seixanta i principis dels vuitanta del segle XX. En la seva vida personal i familiar, ella és objecte d’abús diari per part de la seva parella al qual està mantenint, i amb el que ja ha tingut més fills dels que podia tenir. Malgrat tot, acaba derrotant aquestes circumstàncies gràcies a que l’escriptura es converteix en la seva alliberació. 

Wang Chao va treballar durant cinc anys en la indústria siderúrgica després de graduar-se, encara que sempre va estar interessat en el cinema i la literatura. El 1991, va entrar a l’Acadèmia de Cinema de Pequín, on es va graduar el 1994 i va començar a treballar de crític de cinema. És així com va conèixer a Chen Kaige, i aquest el va contractar com a ajudant de direcció entre 1995 i 1998 pel rodatge de Adiós a mi concubina i de El Emperador y el Asesino. Amb Orphan of Anyang, que va rodar sense autorització, va fer el seu debut al cinema com a director. A Woman (2022), fins ara la seva última pel·lícula, es va projectar en la passada edició de l’Asian Film Festival Barcelona | AFFBCN amb gran èxit de públic, després del seu pas per Sant Sebastià on va ser nominada a la Petxina d’Or. 


Dissabte 25 de gener de 2025 

Following The Sound | Kyoshi Sugita | Japó | 2023 | 84′ | VOSE | Drama 

Un dia, la Haru, que treballa com a dependenta en una llibreria, es retroba amb el Takeshi, a qui va conèixer uns anys enrere, quan li va impedir saltar davant d’un tren. El Takeshi li ofereix un treball. La Haru es preocupa per la seva amiga Yukiko i parla amb ella. Això els porta a emprendre un petit viatge junts. La Haru porta amb si una gravadora que li va deixar la seva mare en herència. Les circumstàncies faran que la Haru s’hagi d’enfrontar de nou a sentiments de culpabilitat i els remordiments per no haver pogut ajudar a evitar que la malaltia poses fi a la seva vida. 

Kyoshi Sugita va néixer el 1977, va tindre el seu primer llargmetratge anomenat One Song seleccionat per al Festival Internacional de Cinema de Tòquio el 2011 i es va estrenar als cinemes el 2012. El seu segon llargmetratge, Song of Light, va ser seleccionat al Festival Internacional de Cinema de Tòquio el 2017 i al Festival Internacional de Cinema de Jeonju de 2018. La pel·lícula va rebre grans elogis en la revista Kinema Junpo. Aquest cineasta també ha publicat novel·les i ha participat com a fotògraf en la quarta col·lecció de poesia Uta Long Long Short Song Long del poeta Koichi Masuno. 


Dissabte 1 de febrer de 2025 

Wind Of Change | Abbas Rafei | Irán | 2023 | 86′ | VOSE | Drama 

Abans que la Sara pugui processar la notícia del mal comportament de la seva filla adolescent a l’escola, ha d’enfrontar-se a una preocupació més greu: el seu marit ha desaparegut. En un moment de la nit, després d’una discussió rutinària, ell es va aixecar i va marxar, deixant enrere un misteri que la Sara ha de resoldre. Juntament amb un dels veïns, inicien una recerca desesperada. No obstant això, aviat es nota la dependència que té la Sara del seu marit per sobreviure. La pel·lícula barreja el suspens amb comentaris socials, mentre que la Sara, no deixa de buscar al seu marit lluitant per reclamar la seva independència i la de la seva filla. 

Abbas Rafei (Shiraz, 1962) es va graduar en cinema i literatura a la universitat. Rafei va fundar la seva pròpia companyia de producció cinematogràfica l’any 1995, quan va realitzar el seu primer llargmetratge, Mina’s Secret. En l’escena internacional, és conegut principalment per Butterfly In The Wind (presentada en els festivals de Riu, Oslo, Umea, Mannheim, i guardonada en el Festival d’Amiens) i per Oblivion Season. La seva companyia, Filmnegaran, ha produït moltes sèries de televisió, pel·lícules de ficció i documentals, i ha col·laborat amb diverses companyies de producció cinematogràfica en diferents parts del món. 


Dissabte 8 de febrer de 2025 

Toxic Parents | Ryohei Yoshino | Corea | 2023 | 104’ | VOSE | Drama 

La Yoo-ri és una estudiant exemplar d’una família adinerada, però de sobte es suïcida. Els detectius sospiten que ha sigut un suïcidi, però la seva mare Hye-young creu que ha sigut un assassinat executat per la Ye-na, una companya de classe, i el Gi-beom, el seu professor. Per molt que els detectius investiguin, les declaracions d’aquestes tres persones no paren de contradir-se. L’única pista que tenen és que la Hye-young feia patir a la seva filla. Mentre que la mare pensa que tot el que va fer va ser a favor i pel bé de la Yoo-ri. Podran descobrir finalment la veritat sobre la seva mort? 

Kim Su-in és una guionista coreana que ha acabat per dirigir el seu propi cinema. Es va graduar al Departament d’Escriptura Creativa de la Universitat de Dankook i va completar la carrera amb un postgrau al Departament de Cinema de la Universitat de Chung-Ang. Ha escrit adaptacions i guions per nombrosos llargmetratges, incloent-hi l’adaptació d’Oksu station Ghost (2021) i el guió de B Cut (2021). Toxic Parents (2023), és el seu primer llargmetratge com a directora. 


Dissabte 15 de febrer de 2025 

Our Home | Romi Meitei | India | 2022 | 110′ | VOSE | Drama 

Pertanyent a una comunitat pesquera aïllada en el llac Loktak, en Chaoren és un noi que sobresurt com un alumne brillant. Quan la canoa que utilitza cada dia per assistir a l’escola ha de ser venuda a causa de la malaltia del seu pare, no es desanima. Supera la llarga distància des de la seva barraca flotant fins a la seva escola nedant. Però quan el Govern emet un avís de desallotjament exigint que la família d’en Chaoren abandoni la seva llar, els seus somnis es queden amb l’angoixa d’un desplaçat.  

Romi Meitei és un cineasta prolífic que ha donat diversos èxits de taquilla. A més d’obtenir èxits comercials, les seves pel·lícules s’han projectat en prestigiosos festivals de cinema com l’IFFI, MIFF, l’IFFK i d’altres. Ha guanyat importants premis com el FIPRESCI (International Film Critics Awards) i el NETPAC (millor pel·lícula asiàtica per la Network for the Promotion of Asian Cinema). També ha rebut diversos premis de cinema de l’estat de Manipur. És el president de la Fundació Mami Thawan, l’objectiu de la qual és prestar serveis pel benestar de Manipur. El seu llargmetratge, Our Home, va guanyar el premi a Millor Pel·lícula en els Premis Nacionals de Cinema, a l’Índia. 


Dissabte 22 de febrer de 2025 

God’s Gift | Asel Zhuraeva | Kirguizstan | 2023 | 75′ | VOSE | Comèdia 

Una parella de gent gran amb problemes de salut i sense fills resideixen en un poblat, on gairebé no passa res que els alteri, fins que uns desconeguts abandonen un nadó de sis mesos a la porta de casa seva. Al principi volen lliurar-ho a les autoritats, però havent sentit que els nens petits poden ser venuts per traficar amb els seus òrgans, decideixen quedar-s’hi. Tenir cura d’un bebè canvia el rumb de les seves vides trobant una important raó per continuar vivint. 

Asel Zhuraeva es va graduar al Kyrgyz State Institute of Arts el 2010. Va fer un curs a la Film School of Rustam Ibrahimbekov de Kíev, en 2013, i posteriorment va començar a donar classe a l’AUCA del 2017 al 2019. És la directora del Cinema Company i la cap de la Creative Women of the Asia Foundation des del 2010. 

  • Del 7 de desembre de 2024 al 22 de febrer de 2025, a les 19h

    *Aquesta programació pot patir petits canvis. Consulteu la cartellera del cinema

  • C/ Girona, 175, 08025 Barcelona

  • Preu entrada: 5,50€

    Preu abonats i socis dels Cinemes Girona: 4€

ORGANITZA: