PREMIS

L’AFFFBCN 2021 ha reunit cinc jurats que han atorgat els següents premis en cadascuna de les seccions corresponents.

SECCIÓ OFICIAL

MILLOR PEL·LÍCULA
Anima de Cao Jinling (Xina)

MILLOR DIRECCIÓ
Mirlan Abdykalykov (Kirguizistan) per Running to the Sky

MILLOR GUIÓ
Verdict de Raymund Ribay Gutiérrez

MENCIONS ESPECIALS
My Childhood, My Country de Phil Grabsky i Shoaib Sharifi
Drive My Car de Ryusuke Hamaguchi

SECCIÓ OFICIAL PANORAMA

MILLOR PEL·LÍCULA
Where is Pinki? de Prithvi Konanur (Índia)

MILLOR DIRECCIÓ
Maxim Dashkin (Kirguizistan) per Far Frontiers

MILLOR GUIÓ
Bedridden de Riri Riza (Mongòlia)

MENCIÓ ESPECIAL
A Balance del japonès Yujiro Harumoto

SECCIÓ DISCOVERIES

MILLOR PEL·LÍCULA
Bipolar de Queena Li (Xina)

MILLOR DIRECCIÓ
Kiyé Simon Luana (Laos) per Good-bye Mr Wong

MILLOR GUIÓ
18Khz de Farkhat Sharipov (Kazajistan)

MENCIÓ ESPECIAL
The Forbidden Strings de Hassan Noori (Afganistan)

SECCIÓ NETPAC

MILLOR PEL·LÍCULA
Eternally Younger Than Those Idiots del japonès Ryohei Yoshino

MENCIÓ ESPECIAL
Café by the Highway de Xiaofan Shi (Xina)

SECCIÓ ESPECIAL

MILLOR PEL·LÍCULA I DIRECCIÓ
Walnut Tree de Mohammad Hossein Mahdavian (Iran)

MILLOR GUIÓ
Drown de Mohammad Kart (Iran)

PREMI ESPECIAL DEL JURAT
The Woman d’Otgonzorig Batchuluun (Mongòlia)

PREMI DEL PÚBLIC

MILLOR PEL·LÍCULA
Better Days de Derek Kwok-cheung Tsang (Hong Kong)

Un cop concedits els premis, la celebrada pel·lícula hongkonesa Better Days (2019), del director Derek Tsang, ha clausurat la novena edició de l’Asian Film Festival aquest diumenge, 7 de novembre, en la que ja és la seu principal del certamen, els Cinemes Girona.

Així, un any més ha finalitzat l’únic festival especialitzat en cinema d’autor asiàtic de la capital catalana, coincidint amb la celebració del 20è aniversari de Casa Àsia. Tot i això, encara es pot veure, ja fora de competició, la Retrospectiva Satyajit Ray a la Filmoteca de Catalunya, que va començar el 4 de novembre passat i s’estén fins l’11 de desembre, a més de la selecció de pel·lícules que es poden veure a Filmin fins al 14 de novembre.

L’AFFBCN 2021 s’ha celebrat entre el 27 d’octubre i el 7 de novembre i ha projectat més de 120 pel·lícules de 26 països de la regió Àsia-Pacífic, la majoria en format físic. Les seus d’aquesta edició del Festival han estat CaixaForum Barcelona, Cinemes Girona, Institut Français de Barcelona i Filmoteca de Catalunya, mentre la plataforma de cinema FILMIN ha acollit la programació en línia.

El festival ha comptat un any més amb el suport de l’Institut Català de les Empreses Culturals del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, Catalunya Film Festivals, l’Agència EFE i Betevé, entre d’altres.

Descarrega aqui el llistat de premis.

A les portes del desè aniversari de l’AFFBCN l’any que ve, l’Asian Film Festival Barcelona 2021 arriba a la seva fi tot havent experimentat una important ampliació de temes i narratives, i un augment considerable de les seves respectives audiències. Es tracta d’un festival geogràfic que ha abastat més de vint-i-cinc nacionalitats i països, a partir d’una diversitat multicultural l’accés i el coneixement de la qual privilegia el cinema. La valoració es basa en les puntuacions positives dels jurats de les cinc seccions (Oficial, Oficial Panorama, Discoveries, Netpac i Especial) i dels públics, tant aquells nous com els d’assidus, a favor d’un cinema més inclusiu, com el programat en aquesta edició”.

Menene Gras Balaguer, Directora del certamen.

JURATS

JURAT DE LA SECCIÓ OFICIAL

Rosa Vergés

Directora guanyadora de Goyas, Guionista i exvicepresidenta d’AACCE, Espanya | Presidenta del Jurat

Nascuda a Barcelona el 1955, Vergés és directora, realitzadora i guionista de cinema i televisió. Després d’estudiar Història de l’Art a la Universitat de Barcelona, va decidir ampliar la seva formació a París, on finalment es va decantar per dedicar-se al cinema en haver-lo experimentat com a actriu al grup teatral Dagoll Dagom. Va ser guardonada amb un Premi Goya per Boom Boom a la millor Opera Prima, el 1991.

María Molins

Actriu guanyadora d’un Gaudí i d’altres premis de cinema i teatre

María Molins és una actriu espanyola, nascuda el 14 de febrer de 1973 a Catalunya. Ha actuat per a cinema, teatre i televisió. Ha estat guardonada amb el premi a la millor interpretació femenina protagonista el 2013 per la pel·lícula El Bosque, a més de rebre dues nominacions als premis Gaudí.

Sahraa Karimi

Cineasta i presidenta de l’Afghan Film Organisation

Nascuda a Teheran, Sahraa Karimi és una documentalista, directora i productora de pel·lícules afganeses. El seu primer contacte amb el món del cinema va anar actuant a la pel·lícula iraniana Daughters of the Sun, dirigida per Maryam Shahriar. Va ser la primera nena afganesa en treballar al cinema iranià, a més de la primera dona directora d’Afghan Film Organisation, i la primera (i única) dona a l’Afganistan que té un doctorat en cinema i direcció. Les seves obres tenen com a punt focal les dones afganeses, i en elles no només parla de la discriminació que aquestes reben, sinó que també aplaudeix la seva fortalesa. Karimi ha participat a més de 150 festivals de cinema internacionals.

Luke Eve

Director d’ I Met A Girl

Nascut a Sydney el 1974, Luke Eve és un director i productor de cinema australià. Després d’haver-se dedicat a la fotografia i haver dirigit videoclips musicals i anuncis, va decidir llençar-se al món dels llargmetratges. Va quedar primer al festival Tropfest de 2005 amb la seva pel·lícula Australian Summer. Ha dirigit pel·lícules com I Met a Girl, i sèries com SEX: An Unnatural History (2011), Low Life (2014), High Life (2017) i Cancelled (2020).

Jessé Miceli

Director i guionista de Coalesce

Miceli es va graduar a la Sorbona de París, on un cop acabats els estudis, va decidir explorar l’àmbit del cinema. Ha treballat per a companyies de producció i en la distribució de pel·lícules ‘Heritage’, un gènere cinematogràfic que incloïa llargmetratges que miraven amb ulls nostàlgics el passat d’un país, normalment europeu, però que avui es refereix simplement a pel·lícules d’època amb un especial èmfasi en l’alta qualitat visual. És conegut pel seu llargmetratge Coalesce (2020).

JURAT DE LA SECCIÓ OFICIAL PANORAMA

Jonathan Harris

Director de l’Escola de Doctorat de la Universitat d’Arts Creatives de Canterbury | President del jurat

El professor Jonathan Harris ha ensenyat a la Politècnica de Leeds (1989-94), la Universitat de Keele (1994-99), la Universitat de Liverpool (1999-2011), l’Escola d’Art de Winchester Universitat de Southampton (2011-2015 ) i la Universitat de la Ciutat de Birmingham (2015-2020), on va ser director de l’Escola d’Art de Birmingham. Jonathan investiga i escriu sobre art modern i contemporani, especialitzant-se en la globalització de l’art contemporani i els seus contextos socials i polítics.

Pierre Gonnord

Fotògraf i autor rere el rostre de l’AFFBCN

El fotògraf autodidacta Pierre Gonnord va néixer a França el 1963. El treball més determinant de la seva carrera mostra una sèrie de retrats de persones procedents de diferents llocs del món. Algunes d’aquestes sèries de retrats són Interiors (feta a Madrid el 1999), City (a Nova York, el 2001) o Far East (al Japó, 2003). Utòpics, per exemple, fotografia personatges marginats per la societat. La seva feina ha arribat a diverses ciutats d’Espanya, França, Portugal i els Estats Units.

Negin Kianfar

Pintora, actriu de doblatge i directora d’A New Day

Kianfar va néixer a Tehran, Iran, l’any 1969. És directora de cinema, pintora i actriu de doblatge. Ha dirigit pel·lícules com el documental The Birthday (el 2016), Eve & Adam (2009) i A New Day, el 2021. També ha doblat a actrius com Meryl Streep i Charlize Theron.

María Fasce

Directora Literària d’Alfaguara, Lumen i Reservoir Books Madrid

María Fasce va néixer a Buenos Aires el 1969. És escriptora, traductora i periodista cultural, a més de llicenciada en Lletres i directora literària de l’Editorial Alfaguara. Ha editat El Oficio de Mentir (1997), i ha escrit La Felicitat de les Dones (publicat el 1999 i pel que va guanyar el Premi Fons Nacional de les Arts), la Veritat Segons Virginia (1997) i la Dona d’Illa Negra (2015).

Sahra Mani

Cineasta, fundadora de l’Afghanistan Documentary House

Sahra Mosawi-Mani és una premiada documentalista, professora universitària i fundadora d’Afghanistan Documentary House. Va començar a treballar als mitjans de comunicació el 2001 amb l’objectiu d’utilitzar-los com a catalitzadors del bé. Va obtenir un màster en cinema documental a la Universitat de les Arts de Londres i des de llavors s’ha centrat en la creació de documentals sobre el seu propi país, l’Afganistan. Les seves pel·lícules inclouen Kaloo School (2013), Beyond the Burka (2014) i A Thousand Girls Like Me (2018).

JURAT DE LA SECCIÓ DISCOVERIES

Esteban Andueza

Gestor cultural i traductor | President del jurat

Esteban Andueza és gestor cultural, traductor, comissari d’art i promotor de projectes artístics. Ha viscut a la Xina durant 12 anys on ha treballat com a freelance i també per a centres de prestigi, com l’Iberia Center for Contemporary Art o l’Institut Cervantes de Pequín, sempre enfocat a promoure els intercanvis culturals entre Espanya i la Xina.

Elodie Mellado

Editora de contiguts de FILMIN i programadora del Festival de cinema REC Tarragona

Élodie Mellado és editora de continguts per a FILMIN des del 2012 i programadora del Festival REC de Tarragona. Es va graduar en Comunicació Audiovisual per la Universitat Rovira i Virgili i professionalment des del principi s’ha dedicat al sector cinematogràfic.

Aditya Kripalani

Director de Not Today

Nascut el 1981 a Maharashtra, a l’Índia, Kripalani és un director, escriptor, músic i productor cinematogràfic. Les seves pel·lícules més conegudes són Backseat, Frontseat i Tikli and Laxmi Bomb, amb la qual va debutar el 2017 i amb què va guanyar el premi al Millor Llargmetratge al Desè Festival de Cinema Independent de Berlín el 2018. Aquell mateix any va ser premiada al vintè Festival de Cinema Asiàtic del Regne Unit.

Paloma Polo

Guionista i directora de El Barro de la Revolución

Paloma Polo és una artista espanyola i investigadora independent que actualment viu a Utrecht (Holanda). Entre 2007 i 2009 va assistir a el programa de residència d’art De Ateliers (Amsterdam) i el 2010 a el programa de residència de Gasworks (Londres). El 2013 va ser investigadora visitant al Centre d’Estudis Internacionals de la Universitat de Filipines Diliman, A Manila. Les seves últimes investigacions van ser organitzades per Les Laboratoires D’Aubervilliers (París). Polo és una de les impulsores de l’organització Moving Artists International i membre de la Lliga Internacional de Lluites dels Pobles (ILPs).

Javier Martín-Domínguez

President de l’International Press Club, CIP Spain

Javier Martín-Domínguez és productor i realitzador i actualment president del Club Internacional de Premsa. Ha exercit el periodisme a premsa, ràdio i televisió. Va ser corresponsal a l’estranger, amb Ràdio Nacional i Televisió Espanyola als Estats Units durant deu anys, i amb La Vanguardia a Tòquio. Ha estat Premi Cirilo Rodríguez de periodisme internacional. Entre altres esdeveniments va cobrir tres campanyes electorals nord-americanes, els viatges de Reagan a Moscou i Gorbachov a Washington, el funeral d’Hirohito i l’entronització d’Akihito. Com a realitzador és autor de les biografies de Paul Bowles i de l’artista surrealista Leonora Carrington, i va dirigir el Festival de cinema europeu de Sevilla durant 4 anys. Ha estat jurat als de Moscou, Sarajevo i Documenta Madrid i a l’Asian Film Festival de Barcelona.

JURAT DE LA SECCIÓ NETPAC

Qazi Abdur Rahim

Director de l’ImagineIndia International Film Festival | President del Jurat

Qazi Abdur Rahim (1962) es va graduar a la Universitat Autònoma de Madrid i va començar a treballar a Ràdio M-80 i amb els famosos comediants “Gomaespuma”. Qazi és el primer indi nominat als Premis del Cinema Espanyol a la Millor Música Original per la pel·lícula El Próximo Oriente. És el fundador i director del prestigiós Festival Internacional de Cinema ImagineIndia a Madrid. Ha estat jurat en nombrosos festivals i programador al Macta Women’s Film Festival, el Rain International Nature Film Festival o el Turkish Film Festival Madrid.

Antonio Rodrigo

Fundador de Nomadocs i Director de Los Mensajes Ocultos de Ganga

Antonio Rodrigo és director de cinema documental i fundador de Nomadocs. Viatger i explorador d’històries, es defineix com un artesà de cinema social. El seu primer curtmetratge El Sentir desde Afuera va ser premiat internacionalment i seleccionat per representar a Espanya a la Biennal de Joves Artistes de la Mediterrània celebrada a Skopje el 2008. Després d’algunes publicacions en TV i més de 12 anys d’experiència en el sector del documental social treballant per IFC, World Bank, GlobalCad i altres organitzacions, decideix independitzar-se i fundar Nomadocs amb la idea d’usar el seu treball com a eina d’educació i sensibilització social.

Sandra Sotelo

Periodista i corresponsal de notícies

Professora, periodista freelance i membre actiu de la comunitat filipina, Sandra Sotelo Aboy entén el valor del temps i de la llibertat financera per poder complir tots els seus rols. Per gestionar el seu temps de la manera més eficaç, es va llançar al món del comerç digital amb un projecte empresarial que funciona 24/7 i que li permet dedicar-se als altres projectes.

JURAT DE LA SECCIÓ ESPECIAL

Fina Sensada

Cineasta | Presidenta del jurat

Fina Sensada és directora i guionista. Des de fa més de trenta anys treballa com a freelance a la Indústria Cinematogràfica Nacional i Internacional, al departament de Direcció. El 2005 va cofundar juntament amb el Dr. Fernando Fonseca la productora LAiLA Produktions, sense ànim de lucre, amb un únic objectiu: produir i fer audiovisuals per tal d’elaborar materials de sensibilització relacionats amb el tercer món i l’exclusió social a nivell sanitari. Compaginant amb la seva carrera professional ha fet ponències rellevants com “Ètica a la imatge” (2009) al primer Congrés de Medicina Humanitària a Barcelona, ​​o “Dona i Publicitat” (2008). El 2019, va participar com a jurat al Festival de Cinema de Drets Humans de Barcelona i ha creat la Fernando Fonseca Foundation per seguir l’obra d’aquest metge-investigador, que va morir el 2014.

Josep Roca

Exproductor i coordinador de relacions internacionals a l’Ajuntament de Barcelona

Josep Roca és llicenciat en Filologia Hispànica per l’Autònoma de Barcelona i diplomat en Gerència de les Adminsitracions Públiques a ESADE. Va ser Gerent de Barcelona Televisió entre 1994 i 2001, Director de Relacions Internacionals, de Continguts i d’Exposicions i Esdeveniments del Fòrum Universal de les Cultures de Barcelona, ​​i Director del Programa Audiovisual de l’Insitut de Cultura de Barcelona el 2005 i 2006. Actualment treballa a l’Ajuntament de Barcelona com a Cap de Projectes i Director de Promoció de la Ciutat a Barcelona Activa, a més de ser Coordinador de Relacions Internacionals a l’Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports.

Rubén Seca

Jove Cineasta

Rubén Seca va néixer el 1991 i estudia la Diplomatura de Direcció de cinema a l’Escola de Cinema de Barcelona. Alguns dels seus curtmetratges són Solitud (2017), Esculpiendo en la Memoria (dirigit l’any 2018 i que ha aconseguit 15 premis) i RAmén (2019).

Carlos Yannuzzi

Escriptor i investigador

Carlos Yannuzzi es va llicenciar en Filosofia per la UB el 2010 i va obtenir el Màster en llengua espanyola i literatures hispàniques el 2011. Va passar a treballar a la mateixa Universitat de Barcelona com a Community Manager, i des de llavors treballa a l’Àrea de Formació Complementària de la Universitat de Barcelona, ​​primer en el disseny de polítiques de recursos humans i després en el disseny del producte formatiu de làrea. A més, forma part de l’equip de Las Nubes, la revista de filosofia, art i literatura de la UB.

Jaime López Diez

Prof. Dr. de Ciències de la Informació a la UCM (Madrid), i organitzador del WoCiCo

El professor Jaime López Díez és llicenciat en Ciències de la Informació per la Universitat Complutense de Madrid i Doctor en Comunicació Audiovisual i Publicitat per la Universitat de Valladolid. A més de la seva experiència docent, ha desenvolupat la seva carrera professional a la televisió (Antena 3 TV i La 2 (RTVE)), la premsa escrita (El País Semanal, La Vanguardia, Molt Interessant, Temps, Tribuna d’Actualitat) i els serveis de comunicació (Universitat Carlos III de Madrid, Intermón Oxfam, Banc d’Espanya, Federació Espanyola de Municipis i Províncies).

Sandra Mur Puyuelo

Comunicadora cultural i investigadora | Membre suplent del jurat

Sandra Mur Puyuelo (Osca, 1986) té un Màster en Comunicació Especialitzada i el doctorat en Estudis Lingüístics, Literaris i Culturals. S’ha especialitzat en l’espai Euroasiàtic, Rússia i Àsia Central. Col·labora amb distribuïdores d’aquesta zona geogràfica i festivals de cinema com a interlocutora i mediadora intercultural.