La vida quotidiana i els conflictes associats a la vida domèstica dominen la pantalla en això que anomenem el cinema japonès més recent a mans de les generacions més joves de cineastes que intenten influir els escenaris comuns d’una societat que sobreviu entre la tradició i els models contemporanis. El Japó apareix a través de les finestres que el cinema ens obre sobre la realitat, sorprenent-nos amb situacions en les quals ens podem arribar a reconèixer en els seus protagonistes. Aquest cinema hereta les aportacions de cineastes com Yasujiro Ozu o Akira Kurosawa, però també les que ha fet la literatura des de la segona meitat del segle XX fins el moment actual. Les set pel·lícules que es presenten en aquest cicle han estat filmades entre 2018 i 2019, i en tots els casos se’ns mostra la complexitat dels móns als que se’ns permet accedir, amb la intenció de que puguem identificar la soledat de les figures d’un paisatge urbà que atreu a l’estranger pel seu caràcter identitari, i perquè ha sabut incorporar el passat al present al que la imatge en moviment ens introdueix amb una facilitat que cap altre mitjà de comunicació ha pogut aconseguir.

PROGRAMACIÓ

Dissabte 14 de desembre de 2019, 20h
HIS LOST NAME, Dir: Nanako Hirose | 2018 | 113’ | Thriller

Troben un jove semi-inconscient a la vora del riu. Un vidu de mitjana edat, en Tetsuro, dóna aixopluc a l’home que no diu res més que el seu nom “Shin-ichi”. Encara desconcertat per l’entusiasme de l’ancià, que tracta al Shin-ichi com al seu propi fill proporcionant-li un lloc on viure i una feina, el Shin-ichi comença a sentir-se a gust i intenta confessar el seu passat. Mentrestant, s’estén un rumor sobre un incident de fa temps a la ciutat, i la gent comença a sospitar del foraster. La pel·lícula s’ha estrenat al Busan International Film Festival 2018, s’ha presentat al Hong Kong International Film Festival 2019, al Palm Springs International Film Festival 2019, i a la secció oficial panorama del Asian Film Festival Barcelona 2019 i va guanyar una Menció Especial al Tokyo FILMeX 2018.

Nanako Hirose és una directora japonesa que, desprès d’haver-se llicenciat a la Universitat d’Art de Musashino, es va unir a la companyia de producció BUN-BUKU de Kore-eda Hirokazu en 2011. La pel·lícula “His Lost Name” marca el seu debut al cinema.

Dissabte 21 de desembre de 2019, 20h
ASIAN THREE-FOLD MIRROR 2018: JOURNEY, Dir: Edwin, Daishi Matsunaga, Degena Yun | 2018 | 83’ | Drama

Aquesta antologia engloba tres pel·lícules realitzades per tres directors de tres països diferents. Cadascuna d’aquestes pel·lícules tracta sobre un viatge. “The Sea” de Degena Yun (Xina), segueix a una mare i el seu fill en el viatge per mar des de Beijing. “Hekishu”, la de Daishi Matsunaga (Japó), reprodueix el viatge d’un empresari japonès involucrat en el desenvolupament de les infraestructures a Yangon. L’última és una pel·lícula titulada “Variable No.3”, de Edwin (Indonèsia), que explica la història d’un viatge d’una parella a Tòquio. La pel·lícula es va presentar mundialment en el Tokyo International Film Festival 2018 i va participar en la secció especial del Asian Film Festival Barcelona 2019.

Edwin és un director i escriptor indonesi conegut per les seves pel·lícules “Blind Pig Who Wants to Fly” (2008), “Postcards from the Zoo” (2012) i “A Very Boring Conversation” (2006). Daishi Matsunaga es un director I actor japonès. Des de l’any 2000 ha treballat principalment com a director de publicitat, vídeos musicals i documentals. Degena Yun es directora i guionista xinesa nascuda a Mongòlia Interior i amb la seu a Beijing. És coneguda per les seves pel·lícules “A Simple Goodbye” (2015) i “Latitude 52” (2012).

Dissabte 28 de desembre de 2020, 20h
CALL FOR DREAMS, Dir: Ran Slavin | 2018 | 83’ | Drama, Thriller

En un Tòquio xop per la pluja i des d’un apartament d’uns gratacels, l’Eko es complica la vida publicant un anunci de “Call For Dreams” al diari. Ella va visitant als desconeguts que li deixen descripcions dels seus somnis al seu contestador automàtic, i els descodifica. Els detalls s’acumulen en una xarxa de somnis que involucra a la seva veïna, un mafiós rus, una culturista, una dona gran i un detectiu israelià que investiga un assassinat a Tel Aviv, en una història que es desenvolupa en línies paral·leles. La pel·lícula va participar en la secció NETPAC del Asian Film Festival Barcelona 2019.

Ran Slavin és cineasta, videoartista i productor experimental de música electrònica. El treball de Ran Slavin es basa en projectes i mitjans creuats, sovint dissenyats per a llocs específics. Aquest inclou cinema, instal·lació de vídeo, composició de so, fotografia i edicions impreses. La inclusió d’arranjaments influenciats pels somnis doten de sorprenents fusions del digital i la realitat a les seves obres, amb narratives de desorientació, ciència ficció i neo-noir. És conegut per “Call for Dreams” (2018), “The Insomniac City Cycles” (2009) i “Ursulimum” (2011).

Dissabte 4 de gener de 2020, 20h
AND YOUR BIRD CAN SING, Dir: Sho Miyake | 2018 | 107’ | Drama

La pel·lícula naturalista i aclaridora de Miyake Sho retrata el viatge sense rumb fix de la joventut cap a l’amor i la maduresa. L’Emoto Tasuku interpreta un protagonista anònim la mandrosa visió del món del qual es veu desafiada subtilment quan la seva novia, la Sachiko, es troba amb el seu company d’habitació a l’atur, el Shizuo. Basada en una novel·la de 1982 del difunt Sato Yasushi, que va inspirar “Sketches of Kaitan City” (2010) i “The Light Shines Only There” (2014), aquesta pausada comèdia dramàtica capta les idíl·liques divagacions i la incansable malenconia de la joventut que s’acosta a la maduresa. La pel·lícula s’ha presentat al Berlin International Film Festival 2019, al Jeonju International Film Festival 2019, al Tokyo International Film Festival 2018, al Hong Kong International Film Festival 2019 i va participar a la secció discoveries del Asian Film Festival Barcelona 2019. Ha estat nominada a la Millor Pel·lícula i ha guanyat el premi al Millor Actor als Kinema Junpo Awards 2019.

Sho Miyake (1984, Sapporo, Japó) és director i escriptor. Ha completat el curs introductori de ficció a l’Escola de Cinema de Tòquio al 2007. És conegut per “Playback” (2012) i “Wild Tour” (2019).

Dissabte 11 de gener de 2020, 20h
12 SUICIDAL TEENS, Dir: Tsutsumi Yukihiko | 2019 | 117’ | Thriller

Dotze joves que s’estan preparant per a complir amb el seu pacte suïcida en un hospital abandonat, descobreixen el cadàver d’un noi desconegut. A mesura que augmenta la tensió, han de preguntar-se si hi ha un assassí entre ells, i si poden seguir endavant amb el seu pacte. Aquest thriller captivador aborda l’alarmant problema del suïcidi generalitzat entre els adolescents contemporanis. La pel·lícula s’ha presentat al Hong Kong International Film Festival 2019i va participar a la secció oficial panorama del Asian Film Festival 2019.

Yukihiko Tsutsumi és cineasta, director i artista visual japonès. Ha començat la seva carrera realitzant videoclips de música i s’ha diversificat abastant multitud d’àmbits, inclosos esdeveniments teatrals i musicals, sèries televisives, publicitat i pel·lícules a la gran pantalla. La seva pel·lícula “Beautiful Dreamer” (2000) ha estat un èxit de taquilla al Japó.

Dissabte 18 de gener de 2020, 20h
PORTRAITS OF A RAINBOW, Dir: Ayumi Nakagawa | 2018 | 79’ | Documental

El famós fotògraf Leslie Kee és sobretot conegut per les seves fotografies de moda i els seus retrats de famosos com Madonna. Treballa per tot el món i viu des de fa vint-i-cinc anys al Japó, un país que viu l’auge del moviment pels drets LGBTQ, tot i que són molts els que han de continuar mantenint oculta la seva orientació sexual. El mateix Leslie, sent gai, no pot explicar-li a la seva família, que resideix a Singapur. Tot i així, s’embarca en un ambiciós projecte per fotografiar a deu mil persones LGBTQ, amb l’objectiu de fer l’exposició Out in Japan. La primera vegada, en la conservadora ciutat japonesa de Nara, hi ha poca assistència, però en Leslie continua fent retrats.

La cineasta Ayumi Nakagawa va seguir a aquest fotògraf durant un any, mentre feia els primers mil retrats. Es va centrar en la vida de quatre persones: una parella de dones que intentaven ser mares, un defensor de les persones amb VIH i un home transgènere en procés de dol després del suïcidi de la seva parella. Pel camí, el propi Leslie va anar transformant-se poc a poc també, gràcies a aquesta experiència commovedora.

Dissabte 25 de gener de 2020, 20h
LOS ALBORES DEL KAIJU EIGA,  Dir: Jonathan Bellés
| 2019 | 50’ | Documental, Ciència Ficció

Al Japó, l’amenaça nuclear va influenciar en la creació del kaiju eiga, que es refereix a un gènere de pel·lícules de monstres gegants. El primer kaiju eiga va ser Godzilla (1954). Durant més de sis dècades, hi ha hagut diverses generacions de cineastes que han mostrat al monstre en diferents formats tenint en compte la relació entre Godzila i la bomba atòmica. Però, quin és l’origen d’aquesta unió, i com ha evolucionat al llarg dels seus més de seixanta anys d’història? Descobreix aquesta història a través de més de vint entrevistes a cineastes, actors i experts en cinema que han treballat en les pel·lícules de Godzilla des del 1954 fins a l’actualitat.

Jonathan Bellés (Castelló de la Plana, 1988) és productor, director i guionista de curtmetratges, videoart i documentals espanyol. És llicenciat en Belles Arts i Doctor en Arts per la Universitat Politècnica de València. Bellés ha dirigit documentals com “René Magritte: drôle de bonhomme” (2010), que tracta sobre la vida del pintor belga Magritte, “No es cosa de risa” (2016), que aprofundeix en els secrets de la comèdia a Espanya i “Los albores del kaiju eiga “(2019), un documental sobre els orígens del popular monstre Godzilla lligats a l’era atòmica. A més, ha produït, escrit i dirigit obres de vídeo art i vídeo dansa, com ara “L’ennéagramme” (2011), guanyadora del premi nacional de vídeo art València Crea i “Ateneu” (2016), una obra que s’endinsa en la tèrbola relació entre dos personatges que busquen el perdó.

Cicle de cinema: Del 14 de desembre de 2019 al 25 de gener de 2020
Cinemes Girona · C/ Girona, 175, 08025 Barcelona
Preu entrada: 3,5 € | Preu abonats i socis dels Cinemes Girona: 2 €

Organitza:

Col·labora: