Casa Àsia presenta un nou cicle de cinema procedent de l’Índia amb vuit pel·lícules recents, que mostren la diversitat d’una societat inabordable. Tractant-se d’un país amb 24 idiomes oficials i més de 1600 llengües, a les quals corresponen cultures i identitats diverses, és fàcil imaginar que el cinema malgrat la seva proliferació en aquest país mai podrà esgotar les seves narratives. El primer cas és la pel·lícula Bhonsle (2018), dirigida per Devashish Makhija, que va obtenir el premi a millor director i millor guió de la Secció Oficial de l’Asian Film Festival Barcelona AFFBCN 2019, en què es qüestiona la identitat de l’estranger o del migrant en un país on sembla que no hi ha fronteres físiques, però que en realitat sí existeixen, tot i que ocultes i exigeixen el seu reconeixement. Els interrogants es succeeixen en relació a la definició d’identitat i a la propietat de la terra a la qual pertany. De fet, la importància d’aquesta pel·lícula es deu al seu narrativa que és constitutiva de tots els temes que es connecten entre si en una societat plural tant en l’aspecte religiós com social i on la tolerància és una regla d’or per a la convivència. Els títols restants Khejdi, Painting Life, Darklight, Oxigen, Pipsi: A Bottle Full of Hope i Namdev Bhau: In Search of Silence s’han produïts entre 2018 i 2019 amb l’única excepció d’Agam del 2017. Totes les pel·lícules programades són drames que exposen el malestar d’una gran societat dividida socialment i en les grans ciutats de les quals la demografia incrementa la densitat poblacional multiplicant els conflictes domèstics. Pel·lícules com Oxygen s’aparten d’aquestes característiques generals, ja que l’acció es filmada als boscos verges de Poonch i als voltants del Caixmir. No obstant, la trama denuncia la corrupció de certs empleats públics que pretenen enriquir-se a costa de la tala incontrolada d’arbres. Aquesta pel·lícula dirigida per Shoib Nikash Shah que tanca el cicle, es va presentar al Festival de Cannes de 2019 i durant la passada edició de l’Asian Film Festival Barcelona.

PROGRAMACIÓ

 

Dissabte 1 de febrer del 2020, 20h

Bhonsle | Dir: Devashish Makhija | 2018 | 128’ | Drama | VOSC

Amb “Bhonsle” el seu director tracta de formular les preguntes més urgents dels nostres temps: Qui és un immigrant? Què defineix a algú com a foraster? On està la línia que marca les fronteres? Qui decideix qui està dins i qui queda fora d’aquesta línia? Si cadascuna de les nostres històries es remunta suficientment en el temps, ¿no som tots migrants a les nostres terres d’una manera o una altra? Pot l’home fins i tot reclamar una terra com a seva? Quan ens hem tornat tan arrogants com una espècie? I finalment, quin serà el preu d’aquesta arrogància? La pel·lícula va guanyar el premi al millor director i al millor guió de la secció oficial de l’Asian Film Festival Barcelona 2019.

Devashish Makhija és cineasta, guionista, artista gràfic, escriptor de ficció i poeta. Ha assistit i conduït recerca per a “Black Friday” (2004) i va ser assistent de direcció per a “Bunty aur Babli” (2005). Ha escrit nombrosos guions i llibres, i ha organitzat l’exposició d’art “Occupying Silence”. Com a guionista i director, ha participat als curtmetratges “Taandav” (2016), “El’ayichi” (2015), “Rahim Murge pe mat ro” (2010) i “Absent” (2016), i als llargmetratges “Aiji” (2017) i “Bhonsle”.

 

Dissabte 8 de febrer del 2020, 20h

Agam | Dir: Sumit Mishra | 2017 | 88’ | Drama | VOSE

“Agam” és una pel·lícula basada en tres històries, “Yatra”, “Manikarnika” i “Deh-Tantra”, ambientades a la regió de Banaras, concretament a les ciutats de Shiy, Shay i Occult. La trama explora com es desenvolupa la vida de tres persones. A “Yatra”, un viatger que ha aconseguit trencar els seus lligams amb el monestir hindú “God head and the Math” i emprèn un viatge a la recerca del coneixement i la veritat. A “Manikarnika”, una noucasada intenta suportar la pudor i les vistes a les pires funeràries de la seva nova casa. I finalment, “Deh-Tantra” és una història d’amor i atracció entre un home i una dona, que s’endinsa en la psicologia femenina i masculina. La pel·lícula s’ha presentat al Cairo International Film Festival 2017, al Dacca International Film Festival 2018 i al Zanzibar International Film Festival 2017.

Sumit Mishra és pintor, director d’art i cineasta. Després dels seus començaments en la pintura, la literatura i sobretot en la direcció artística a la petita i gran pantalla, ara ha fixat la seva atenció en desenvolupar-se com a guionista i director. Ha col·laborat en produccions com “Amrita and I”, la qual ha guanyat nombrosos premis i reconeixements. El seu últim treball, “Agam”, és un projecte ambiciós que representa tres cares diferents de la cultura de Banaras.

Dissabte 15 de febrer del 2020, 20h

Khejdi | Dir: Rohit Dwivedi | 2018 | 92’ | Drama | VOSE

La Khejdi neix com una persona intersexual, i el seu pare, tement l’ostracisme i la condemna de la societat que podria patir, la reté tancada a casa. Per a evitar que els vilatans la vegin i la matin, li diuen que si surt, contraurà una malaltia perillosa. Ella creix protegida i innocent sense saber res de la forma en què funciona el món. No obstant, intueix que li falta alguna cosa a la seva vida, més enllà de la manca de socialització i contacte humà. Ara que és una dona jove, la Khejdi comença a qüestionar al seu pare i tot el que li ha explicat, com a primer pas per acabar trobant el seu lloc al món. Lamentablement, durant la recerca de la seva identitat, la Khejdi descobreix com de cruel i indiferent pot ser una societat plena de persones de ment tancada. La pel·lícula s’ha presentat al Delhi Habitat Film Festival 2019, al Dacca International Film Festival 2019 i al Kashish Mumbai International Queer Film Festival 2018.

Rohit Dwivedi és un dels directors de sèries televisives més aclamats per la crítica de la indústria de televisió índia. Ha debutat com a director amb “Kaisa Yeh Pyaar hai” (1996). Natiu de Kanpur, Rohit Dwivedi s’ha llicenciat en art per la Universitat de Delhi i es dedica a preservar el teatre hindi juntament amb altres formes d’arts escèniques reconegudes mundialment.

 

Dissabte 22 de febrer del 2020, 20h

Painting Life | Dir: Bijukumar Damodaran | 2018 | 140’ | Drama | VOSE

Un equip dirigit per un exitós cineasta de Bollywood arriba a un remot poblat de l’Himàlaia per a filmar un vídeo musical i una seqüència de ball. Al cap de poc es troben aïllats del món exterior després d’unes pluges torrencials i esllavissades de terra, i obligats a passar per diverses intenses i inoblidables experiències. Com aquests dies accidentats pel setge afecten els pensaments i les prioritats del cineasta, constitueix el tema central de la pel·lícula. La pel·lícula s’ha presentat a l’Internacional Film Festival 2018 de Kerala, al Dacca International Film Festival 2018, al Montreal World Film Festival 2018 i al Hanoi International Film Festival 2018. A més, ha guanyat el premi al Millor Guió de l’Aurangabad International Film Festival 2019 i el Premi de la Crítica del Porto International Film Festival 2019.

Bijukumar Damodaran, també conegut com Dr.Biju, és un guionista i cineasta guanyador de tres premis nacionals a l’Índia. Les vuit pel·lícules que ha realitzat durant l’última dècada han obtingut cinc premis nacionals de cinema, quatre seleccions del panorama indi, tretze premis de cinema estatals de Kerala i molts altres reconeixements nacionals i internacionals. Les pel·lícules del Dr. Biju s’ha projectat a molts festivals de cinema de renom arreu del món, inclosos Cannes, Mont-real, el Caire, l’Iran, Xangai, Euràsia, Telluride, Jeonju, Tallin, IFFK, IFFI i NYIFF. “Painting Life” és la seva primera pel·lícula en anglès. Ha estat rodada íntegrament en l’estat de Sikkim a l’Himàlaia amb un elenc i un equip d’origen indi provinent de més de deu estats diferents.

Dissabte 29 de febrer del 2020, 20h

Darklight | Dir: Mayur Hardas | 2018 | 113’ | Drama | VOSE

És l’etern resplendor de la ment el que motiva a la gent a viure una vida bella. Una noia que es troba a mitjans dels seus vint anys està atrapada en una vida avorrida, i la càrrega de la pressió social i les expectatives familiars. Sent la major, els seus pares esperen que s’estableixi, amb una bona feina i carrera. La seva vida està estancada en un estrany cercle viscós i no pot avançar segons les expectatives de la seva família. Amb ambdós pares treballant com a professors, també esperen que ella elegeixi ensenyar com a professió, la qual cosa és una expectativa bastant estàndard venint una família de classe mitjana de ment tancada. La seva vida sembla bastant caòtica, i repleta de somnis que representen exactament el contrari del que està vivint. Pel·lícula no recomanada per a menors de 16 anys.

Mayur Hardas és editor, director de fotografia, director cinematogràfic i guionista. És conegut per “Raakshas” (2018), “Cycle” (2018) i “Hostel Days” (2018). “Darklight” és el seu primer llargmetratge com a director i guionista.

 

Dissabte 14 de març del 2020, 20h

Pipsi: A Bottle Full of Hope | Dir: Rohan Deshpande | 2018 | 98’ | Drama | VOSE

Ambientada a la zona rural de Maharashtra, “Pipsi” proporciona una visió del món a través dels ulls dels dos nens. La trama se centra en la història de la Chaani, de vuit anys, i la seva millor amiga Balu. La Chaani s’embarca en un esperançador viatge per a salvar a la seva mare malalta, amb la ferma convicció que el seu destí està lligat a la vida d’un peix que bateja com Pipsi. La seva millor amiga, la Balu, és el seu suport constant a través d’aquesta apassionant empresa. La pel·lícula s’ha presentat al Jio MAMI Mumbai Film Festival 2017.

Rohan Deshpande és editor de cinema. És conegut per “Picnic” (2019) i “Sobat” (2018). “Pipsi” (2018), la seva pel·lícula debut com a director, presenta una bonica història sobre la fe innocent i l’esperança obstinada.

Dissabte 21 de març del 2020, 20h

Namdev Bhau: In Search of Silence | Dir: Dar Gai | 2018 | 84’ | Drama | VOSC

El Namdev Bhau és un xofer de 65 anys que s’ha cansat dels sorolls de la ciutat de Mumbai i ha fet vot de silenci. Un dia, decideix deixar-ho tot per sortir a la recerca del “Silent Valley”, un fenomen natural conegut per produir un so proper als zero decibels. Durant el seu viatge, es troba amb un exasperant nen de 12 anys, que està realitzant la seva pròpia expedició en solitari al místic “Castell Vermell”. La pel·lícula s’ha presentat al Delhi Habitat Film Festival 2019, al Jio MAMI Mumbai Film Festival 2018, al BFI London Film Festival 2018 i al Busan International Film Festival 2018.

Com a part del conegut grup de teatre ucraïnès “Incunabla”, la Dar Gai ha treballat amb diversos directors de teatre de renom, com Andriy Pryhodko, Tetyana Shuran i Vladislav Troitksiy. Després d’obtenir una llicenciatura i un màster en filosofia amb una especialització en cinema i teatre a Kíev (Ucraïna), la Donar va ser convidada a l’Índia per a dirigir una obra de teatre a Gwalior i també per a ensenyar escriptura creativa i apreciació cinematogràfica al Whistling Woods International de Mumbai. Des de llavors, la Donar ha estat escrivint i dirigint llargmetratges, programes de televisió, anuncis, curtmetratges i vídeos musicals a l’Índia. Les seves primeres pel·lícules originals estan profundament arrelades a l’Índia però tenen un ampli abast internacional, ja que se’ls reconeix una certa sensibilitat europea.

Dissabte 28 de març del 2020, 20h

Oxygen | Dir: Shoib Nikash Shah | 2019 | 82’ | Drama | VOSC

Rodat als imponents boscos verges de Poonch, Surankot i les àrees circumdants del Caixmir, “Oxygen” és un retrat sobre l’ambigüitat moral present en la corrupció dels empleats públics amb salaris baixos. Així, la trama central de la pel·lícula gira entorn al dilema que els baixos salaris i els acords temptadors plantegen als mal pagats i subocupats funcionaris, i la consegüent lluita dels funcionaris honestos contra el sistema establert. La pel·lícula s’ha presentat al Cannes Film Festival 2019.

Shoib Nikash Shah és director, productor i actor originari de Pamrot, un petit poble situat prop de la frontera d’Indo Pak. El seu interès i passió pel cinema va començar de ben jove. La seva primera pel·lícula com a actor va ser en el paper protagonista de “Identity Card” (2014), que s’ha presentat en una convenció a Brussel·les i ha guanyat reconeixement internacional. Altres de les pel·lícules per les quals és conegut són “Mantostaan” (2017) i “Side A & Side B” (2018), la qual ha guanyat premis al Millor Actor.

 

 

Cicle de cinema: De l’1 de febrer al 28 de març del 2020

Cinemes Girona · C/ Girona, 175, 08025 Barcelona

Preu entrada: 3,5 € | Preu abonats i socis dels Cinemes Girona: 2 €

Organitza:

Col·labora: