Noves Mirades del Cine Asiàtic 2022 – 2023

Proposta de programa que Casa Àsia desenvoluparà amb una periodicitat setmanal al llarg de l’any al cinema Paz (Madrid) en col·laboració amb MK2, a partir de mitjans d’octubre de 2022 

 

A continuació, s’adjunta un llistat de pel·lícules per països, en ordre alfabètic, per facilitar la visualització del programa que es presenta i de les corresponents pel·lícules disponibles, per a les quals hem realitzat les gestions relatives als drets de projecció, traducció i subtitulat, que ens comprometem a lliurar a Cine Paz per a la seva projecció, com a part del projecte que compartirem. 

La proposta té com a objectiu oferir una mostra de cinema independent i experimental, sense excloure cinematografies que per un motiu o altre tenen un interès comercial per la seva nacionalitat, com és el cas d’algunes pel·lícules del cinema japonès o del cinema coreà. Es tracti de cinema psicològic, cinema històric o cinema d’acció, no hi ha un sol cinema asiàtic. Quan aquest es nomena, no se suposa l’existència d’un cinema reconegut per aspectes específics que el caracteritzen. Des d’Àsia central al Sud-est asiàtic i d’allà a la regió d’Àsia Pacífic, el mosaic de cultures nacionals identitàries ocupa un vast territori que en alguns casos comparteix una història comuna i en d’altres roman dividit, malgrat el seu veïnatge. Per a aquesta primera col·laboració s’han tingut en compte diversos factors, com el fet que es faci coincidir la inauguració amb el 75 Aniversari de la Independència de l’Índia i per aquest motiu es planteja la projecció de la pel·lícula Sardar Udham dirigida per Soojit Sircar (2021), que narra la vida d’un dels principals liders del moviment independentistes de l’Índia. S’han seleccionat vint-i-sis títols en total, procedents de vint-i-cinc països asiàtics (Afganistan, Austràlia, Bangladesh, Xina, Corea, Filipines, Hong Kong, Índia, Indonèsia, Iran, Japó, Kazakhstàn, Kirguistan, Laos, Malàisia, Mongòlia, Nepal, Nova Zelanda, Pakistan, Singapur, Sri Lanka, Tailàndia, Vietnam i Uzbekistan). L’únic país que repeteix és Índia, perquè el títol per a la inauguració està dirigit per un cineasta indi i el tema es relaciona directament amb el conflicte associat amb la lluita per la independència. 

L’interès creixent pel cinema asiàtic en general permet plantejar aquest programa fins i tot en un moment en què els públics s’han diversificat i els hàbits han canviat durant la pandèmia, i s’ignora si la recuperació serà anàloga a la que s’ha produït en altres sectors. Portem realitzant un programa anàleg a Barcelona en un cinema comercial des del 2013, tots els dissabtes de l’any a les 20h, amb excepció del mes d’agost. També mantenim el programa setmanal per al canal televisiu BETEVÉ, tots els divendres a les 22h. Seguim també mantenint el canal Casa Àsia a la plataforma FILMIN amb més de quatre-cents títols. La nostra programació anual en el sector audiovisual cobreix més de vint-i-cinc països d’Àsia Central, Àsia meridional, Sud-est Asiàtic i Àsia Pacífic, en un intent d’abastar una extensa geografia que només el cinema en molts casos fa accessible, i les cultures dels diferents territoris que aquella abasta. D’altra banda, cal afegir les mostres itinerants que fem al llarg de l’any amb alguns dels títols més representatius que passen per l’Asian Film Festival Barcelona que enguany celebra la seva desena edició i que organitza Casa Àsia entre finals d’octubre i principis de novembre tots els anys. 

L’AFFBCN és un festival centrat en les produccions asiàtiques que anualment són notícia als països de referència i en aquells festivals com Rotterdam, Berlinale, Cannes, Locarno i Udine, que contemplen des de fa anys l’interès creixent del cinema asiàtic en la seva programació. El nostre objectiu és no només donar a conèixer un cinema que fins fa uns anys no era tingut en compte tret de comptades excepcions com la producció de les grans figures del cinema japonès i més tard del cinema coreà, sinó la diversitat cultural i la pluralitat que es deriva a tots els efectes d’una mostra que es proposa recórrer territoris que malgrat la globalització econòmica continuen mantenint la seva diferència.  

El focus de la nostra programació de cinema anual es centra tant en aquest festival que vol ser un referent del cinema asiàtic al nostre país, com en la programació que realitzem en el transcurs de l’any en col·laboració amb altres institucions i cinemes. És una programació inclusiva, en la qual predomina el gènere dramàtic, que s’anteposa en aquest cas a la comèdia, al suspens i al gènere fantàstic, encara que no es descarta cap possibilitat si existeix un interès particular per una determinada producció. 

Sobre el calendari de les sessions a programar al Cinema Pau, seria interessant contemplar la data d’inici del programa i el dia de la setmana i horari que convé fixar per poder anunciar-ho. La periodicitat setmanal és un component important per a la fidelització dels públics. Ho hem pogut comprovar a Barcelona en el transcurs del temps, on des del 2013 fins al present hem mantingut una programació setmanal ininterrompuda als Cinemes Girona de la ciutat. 

Pel que fa a l’ ordre a seguir per establir el calendari de les respectives sessions que tindran lloc després de la inauguració, es pot seguir l’ordre alfabètic per països o qualsevol altre ordre, segons el que sembli més apropiat. Queda obert als suggeriments d’ una i altra part, així com a les circumstàncies que puguin determinar una determinada seqüència. El llistat que s’adjunta s’ha fet per ordre alfabètic per països, per mantenir una certa neutralitat i per explorar a partir d’aquí la millor elecció. 

Finalment, crec que seria adequat recollir la col·laboració de Casa Àsia amb Cine Paz o MK2 en un conveni, per deixar clar els acords i compromisos d’ambdues parts, en els termes del que fins ara ha estat objecte de les converses que hem mantingut per tal que aquest projecte sigui una realitat. 

PROGRAMACIÓ:


A continuació, s’adjunta el detall de fitxes tècniques de totes les pel·lícules seleccionades i una breu biografia dels seus directors.   

 

Dijous 1 de desembre de 2022 | Inauguració 

ÍNDIA

Sardar Udham | Dir: Soojit Sircar | Índia | 2021 | 162′ | VOSE | Drama 

És Sardar Udham una història real? Udham Singh es va convertir en la figura immortal del Moviment d’Independència de l’Índia. La pel·lícula narra la vida del revolucionari indi Udham Singh, conegut per l’assassinat de Michael O Dwyer a Londres, el qual va estar darrere de la massacre de Jallianwala Bagh el 13 d’abril de 1919. La història conta com Udham Singh va sobreviure a la massacre del dia de Baisakhi, en la qual van morir més de 400 persones i en la qual va haver-hi al voltant de mil ferits greus. Després del judici per l’assassinat de Michael O Dwyer, Sardar Udham va ser sentenciat a mort i estalviat el 31 de juliol de 1940. 

Soojit Sircar és un cineasta, director i productor indi conegut pel seu treball en pel·lícules hindi. Ha rebut diversos premis, inclosos dos Premis Nacionals de Cinema i un Premi Filmfare de cinc nominacions. Sircar va fer el seu debut com a director amb el drama bèl·lic romàntic Yahaan (2005). Entre les seves últimes produccions cal incloure Gulabo Sitabo (2020), October (2018), Running Shaadi (2017), Piku (2015), Madras Cafe (2013), Agra Ka Daabra (2013), Vicky Donor (2012), 2nd Time Lucky (2012) i Johny Walker (2009).  

Tràiler: https://www.youtube.com/watch?v=bLWgKt1-SYo  

Dissabte 3 de desembre de 2022 

JAPÓ

Only the Cat Knows | Dir: Syoutarou Kobayasi | Japó | 2019 | 104′ | VOSE | Comèdia, Drama, Romance  

Masaru s’acaba de jubilar i espera poder gaudir d’una vida tranquil·la amb la seva esposa Yukiko i el seu gat Chibi, una vegada que els seus fills se n’hagin anat de casa. Yukiko sent que va ser abandonada pel seu espòs, qui mai ha expressat estima pels anys que ha passat recolzant-lo, i molt menys el seu amor per ella. Un dia, el seu amat gat Chibi desapareix. No obstant això, a Masaru no sembla importar-li en absolut. La seva actitud fa que Yukiko decideixi demanar-li el divorci. Després d’una llarga i intensa discussió, Masaru li confia un secret que ha ocultat durant anys. La pel·lícula es va presentar al Far East Film Festival 2019.  

Syoutarou Kobayasi va néixer el 1971 a la Prefectura d’Osaka i es va formar com a director sota la supervisió de directors com Haruo Akira, Nakae Yuji, Yuki Isao i Izuru Kazuyuki. Only the Cat Knows és la seva opera prima. 

Tràiler: https://youtu.be/dq1IBIJmTqE 

Dissabte 10 de desembre de 2022  

XINA 

The Bargain | Dir: Wang Qi | Xina | 2021 | 118′ | VOSE | Drama 

Aquesta és la història de Liu, un home que pretén vendre la seva agència de viatges a causa dels pocs ingressos que genera. Un dia un dels seus empleats queda en coma a causa d’un accident. Els seus familiars volen aprofitar l’ocasió per demanar una compensació econòmica. Mentrestant, l’exdona de Liu es baralla amb la seva amant perquè vol tenir una data per al casament i la seva filla l’odia. El conflicte s’estén i la trama finalment esdevé una crítica de la nova societat de consum dominant a la Xina. 

Wang Qi és un director d’origen xinès conegut per haver dirigit pel·lícules com Autumn Leaves (2019). Després de graduar-se a la Universitat de les Arts de Londres, va produir el curtmetratge Cao Chang. El seu primer llargmetratge narratiu, The Funeral, va obtenir el primer premi al Festival de Cinema de Mont-real. 

Tràiler: Trailer | BIFF2021 흥정 The Bargain l 아시아영화의  

Dissabte 17 de desembre de 2022 

COREA 

Unboxing Girl | Dir: Soo-jung Kim | Corea | 2021 | 121′ | VOSE | Drama  

L’empresa de Young-jin rara vegada reconeix la seva dedicació laboral per ser dona, mentre al seu company de feina, Ju-seol, no li ha costat gens escalar fins a aconseguir el càrrec de cap de Young-jin gràcies als seus contactes. Young-jin veu Jun-seol com un enemic, però al seu torn sent compassió pel seu buit i l’ajuda a adaptar-se a la companyia. Però Jun-seol Malgrat tot no dubta a robar els dissenys de la seva subordinada sense el seu consentiment. Young-jin desitja recuperar el disseny robat, però li resulta molt difícil renunciar a l’amor que tant li va costar aconseguir per part de Jun-seol. 

Nascuda el 1980, Soo-jung Kim va estudiar al Departament d’Art, Cultura i Imatge de l’Escola de Postgrau de la Universitat Nacional de Busán.  Unboxing Girl és el seu tercer llargmetratge, després de realitzar A Blue Mouthed Face el 2015 i Suitcase on the Beach el 2018.  

Tràiler: https://www.youtube.com/watch?v=dt8pUo8wOYU 

Dissabte 7 de gener de 2023 

AFGANISTAN

Rockabul | Dir: Travis Beard | Afganistan | 2018 | 77′ | VOSE | Documental 

Avui dia, els afganesos són una de les poblacions més grans fugint del seu país cap a Europa o Occident. Des del 2002 la comunitat internacional ha invertit més d’un bilió de dòlars a l’Afganistan. Què ha anat malament? Aquesta pel·lícula examina la campanya cultural que ha lliurat el govern dels Estats Units, entre d’altres. La història és narrada a través dels ulls d’uns joves afganesos que han fundat la primera banda de heavy metal del país, i d’un australià aventurer que ha creat una escena musical d’estil occidental a la capital, Kabul. ¿Podran aquests joves guanyar-se el cor dels seus compatriotes “donant caps” o els Talibans tornaran a aixecar-se de la tomba? 

Travis Beard va estudiar ciències de la informació i ha treballat globalment com a fotoperiodista durant dotze anys. Posteriorment es va interessar pel vídeo periodisme i va fundar Argus Productions, una empresa de producció que brinda nombrosos serveis de mitjans a l’Afganistan. El seu primer llargmetratge documental, RocKabul (2017), va guanyar el premi Global Metal de la mà de la revista Metal Hammer.  

Tràiler: https://youtu.be/9OoHeGMTKZg 

 

Dissabte 14 de gener de 2023 

FILIPINES

Gensan Punch | Dir: Brillante Mendoza | Filipines | 2022 | 110′ | VOSE | Drama 

Gensan Punch s’inspira en una història real d’un japonès que supera la seva circumstància física, perquè vol arribar a ser un boxejador professional d’èxit. Per aconseguir-ho, viatja a Filipines per entrenar amb els millors i poder accedir als campionats més cotitzats. 

Brillante Mendoza (Filipines, 1960) és director i productor. És el primer filipí a rebre el premi al millor director a Cannes per la seva pel·lícula Kinatay el 2009. També és l’únic filipí que ha rebut la distinció de «Cavaller de l’Orde de les Arts i les Lletres» de França el 2014. Tenia més de quaranta anys quan va dirigir la seva primera pel·lícula, Masahista, que va guanyar el Leopard d’Or del Festival Internacional de Cinema de Locarno el 2005. Les seves pel·lícules han rebut reiteradament premis i nominacions als principals festivals com els de Venècia, Berlín, Cannes, Sant Sebastià i El Caire. 

Tràiler: GENSAN PUNCH | Official Trailer | HBO GO 

 

Dissabte 21 de gener de 2023 

HONG KONG

Better Days | Dir: Derek Tsang | Hong Kong | 2019 | 135′ | VOSE | Drama 

L’examen “gaokao” paralitza tot el país. Per a gairebé deu milions d’estudiants, aquest examen per entrar al programa nacional d’estudis determinarà la seva vida. Nian ha estat molt ocupada preparant l’examen, deixant tot de banda, tot i que una companya de classe s’ha suïcidat i ella mateixa ha patit bullying. Nian coneixerà en aquests dies un delinqüent de poca munta amb el que farà un pacte. 

Derek Tsang va néixer el 8 de novembre de 1979 a Hong Kong. És actor i director, conegut per Better Days (2019), Soulmate (2016) i Lover’s Discourse (2010). Està casat amb Venus Wong des del 6 de setembre de 2019. 

Tràiler: BETTER DAYS Official Teaser Trailer | Oscar Nominee: Best International Feature Film (Hong Kong) 

 

Dissabte 28 de gener de 2023 

IRAN 

Drown | Dir: Mohammad Kart | Aniran | 2020 | 120′ | VOSE | Drama  

Després de filtrar-se un vídeo de la seva classe en una piscina només per a dones, Parvaneh és brutalment assassinada pel seu marit, Hashem, que busca la manera de redimir la seva reputació i dignitat com el padrí del barri. El germà de Hashem, Fullet, s’embarca en una travessia cap als laberints del Teheran clandestí per trobar el responsable d’aquest joc brut. Acusat falsament per contraban de drogues en el passat, Full torna al món del crim per buscar els rivals del seu germà.  

Nascut a Shiraz el 1986, Mohammad Kart es va graduar en interpretació i posseeix un diploma en direcció. Va començar la seva carrera com a actor l’any 2000 i des d’aleshores ha aconseguit diversos premis. El seu primer documental, Bruise, va rebre el 2013 el premi al millor documental social a Cinema Verité, el major festival internacional de documentals de l’Iran. El seu segon documental, Incubus-The Small Chance, va guanyar el premi a Millor director al Festival de Cinema de Fajr. Amb el seu curtmetratge, Pedovere, va guanyar el Gran Premi del festival d’Odense amb el qual va obtenir reconeixement internacional. Drown és el seu primer llargmetratge i ja ha guanyat cinc premis, incloent-hi el premi que atorga el públic al Festival Nacional de Cinema de Fajr el 2020. 

Tràiler: https://youtu.be/QNmy0qTeJbU 

 

Dissabte 4 de febrer de 2023 

INDÒNESIA

27 Steps of May | Dir: Ravi L. Bharwani | Indonèsia | 2018 | 112′ | VOSE | Drama  

Fa vuit anys, una jove de 14 anys va ser violada en grup. Traumatitzada per l’incident, May es retira completament de la vida pública. Mentre que May viu la seva vida sense connexions, emocions o paraules, el seu pare, atrapat en els seus sentiments de culpa, porta una doble vida. Quan està amb May, és una persona bondadosa que ho sacrifica tot per brindar consol i protecció a la seva filla. Però al ring, és un boxejador que lluita per canalitzar la seva fúria. Pare i filla viuen així durant 8 anys fins que un estrany, que és un mag, es muda a la casa del costat i aconsegueix obrir una petita esquerda a la paret protectora que May ha erguit acuradament. La pel·lícula es va presentar al Göteborg Film Festival 2019 i el Busan International Film Festival 2018.  

Ravi L. Bharwani s’ha llicenciat de l’Institut de les Arts de Yakarta (IKJ) el 1990. Després de dirigir diversos anuncis, documentals, curtmetratges i telefilms, ha dirigit la pel·lícula The Rainmaker (2004), que es va estrenar al Busan International Film Festival i va guanyar el premi a la Millor Pel·lícula als Àsia New Talent Awards de Xangai, Xina. Jermal (2008), el seu segon llargmetratge, va ser seleccionat per projectar-se a Busan, Rotterdam, Melbourne, Mont-real, Vancouver, Edimburg, Copenhaguen i molts altres festivals internacionals de cinema, a més d’haver rebut diversos premis.  

Tràiler: https://youtu.be/fCc4FZhZMoU 
Dissabte 11 de febrer de 2023  

BANGLADESH

Made In Bangladesh | Dir: Rubaiyat Hossain | Bangladesh | 2019 | 95′ | VOSE | Drama 

Shimu té 23 anys. Va deixar la seva ciutat quan era nena i ara, viu a Dhaka. Treballa en la indústria tèxtil sota condicions molt dures i, amb un sou molt precari. Decideix unir-se a les seves companyes de feina per reivindicar millors condicions laborals. Malgrat les amenaces dels seus superiors perquè cessin les pressions exercides per les treballadores, ella no abandona la seva lluita. Shimu tampoc compta amb l’aprovació del seu marit en una societat masclista com aquella en què viu, però res l’impedeix rebel·lar-se i desafiar l’adversitat per aconseguir el que es proposa.  

Rubaiyat Hossain (1981) és una cineasta, guionista, productora i investigadora bengalí que s’inspira en l’obra de Satyajit Ray, perquè el seu objectiu és la realitat social, la injustícia i l’explotació. Es va graduar com a directora de cinema el 2002 a l’Acadèmia de Cinema de Nova York. Va debutar el 2011 amb el seu film Meherjaan. A Made In Bangladesh segueix fidel als seus principis i a la seva visió del cinema. 

Tràiler: https://www.youtube.com/watch?v=kh7d2wVmmsk 

 

Dissabte 18 de febrer de 2023 

KAZAJSTAN 

HAPINESS | Dir: Askar Uzabayev | Kazajstan | 2022 |  131′ | VOSE | Drama  

Una dona de gran bellesa viu una existència contradictòria entre el que és realment i els cardenals, ferides i cicatrius visibles al seu cos. És una influencer d’èxit que promou una línia de productes anomenada “Felicitat”. Com demostra en les seves presentacions de vendes hipnòtiques, se suposa que aquesta marca ha de fer a les dones atractives i felices. Però, en la seva vida privada, és víctima dels abusos d’un marit alcohòlic, com ho serà també la seva filla després de casar-se amb un home que l’ha deixat embarassada però no l’estima . Basada en fets reals, Happiness vol ser una denúncia de la violència masclista i les seves conseqüències. 

Askar Uzabayev (Kazajstan, 1983) és director de cinema i el fundador del 567 Creative Laboratory Studio, afincat a Almaty. Compta amb una gran reputació al seu propi país pels títols que ha dirigit fins ara, alguns dels quals han estat un èxit de taquilla. En l’últim Festival de Cinema Jove de la Mostra de València (2022), Happiness va rebre el Premi a la Millor Direcció, el Premi del Públic i una menció del jurat jove. Uzabayev ha volgut en aquesta pel·lícula contar coses que no solen comptar-se. 

Tràiler: https://www.youtube.com/watch?v=jxTs5j76P8A&t=125s 

Dissabte 25 de febrer de 2023 

MONGÒLIA

1990 | Dir: Lkhagvaa Dashsambu | Mongòlia |  2020 | 105′ | Drama 

Després de la caiguda de l’URSS, Mongòlia pateix una onada de violència, corrupció i desordre. Els ciutadans fan el possible per sobreviure en una època incerta dominada pel caos, la incertesa i la inseguretat. Alhora, arriba al país la influència occidental en estil de vida i consum que s’infiltra entre la joventut i que acaba sent molt popular 

Lkhagvaa Dashsambu és un director que comparteix la seva trajectòria amb la d’actor i productor. A la pel·lícula que presentem, ens descobreix el drama històric d’un país que tracta de sobreviure als canvis derivats de la seva independència i la penetració de la influència occidental enmig del caos. 

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=-GWDWRjJzdo 

Dissabte 4 de març de 2023  

TAILÀNDIA

Where We Belong | Dir: Kongdej Jaturanrasamee | Tailàndia | 2019 | 130′ | VOSE | Drama 

Sue viu en un petit poble a Chantanburi, Tailàndia. Aconsegueix una beca per estudiar a Finlàndia. Quan arriba l’hora li assalten molts dubtes sobre el seu destí. La seva amiga Belle no pensa moure’s del poble. Belle l’ajuda en tots els preparatius i comiats a Sue mentre les dues recorren en moto la ciutat.  

Kondej Jaturanrasamee va estudiar Comunicació de Masses especialitzant-se en cinema i vídeo a la universitat de Lat Krabang. Després de la seva graduació va treballar com a docent a la Universitat d’Assumption. El 2002 va dirigir la seva primera pel·lícula, Sayew. Amb la seva opera prima va aconseguir una menció especial al Festival de Cinema de Seattle. Amb Where We Belong, tracta de mostrar la vida de moltes noies joves tailandeses que han de triar entre el seu entorn i els seus éssers estimats o perseguir els seus somnis. 

Tràiler: https://www.youtube.com/watch?v=dC_S4oKFZ6Q 

 

Dissabte 11 de març de 2023 

AUSTRÀLIA

Smoke Between Trees | Dir: Michael Joy | Austràlia | 2019 | 105′ | VOSE | Drama  

Abans, Mathew Higgins era un tipus blanc de classe mitjana que portava una existència suburbana. Ara, és un home emmotllat pel dolor, enutjat, sol i sense família. Quan el seu net aborigen el que amb prou feines coneixia torni a entrar en la seva vida, tractarà per tots els mitjans de reconciliar el seu dolor més profund amb el nen que hi és. 

Michael Joy és un director cinematogràfic, el treball singular del qual demostra la seva capacitat per dirigir actors i no actors, aconseguint actuacions autèntiques i molt potents. La seva primera pel·lícula, Men’s Group, es va projectar als festivals de cinema de Rotterdam, Sídney, Melbourne, Varsòvia i Singapur. Obtenint el premi a la Millor Pel·lícula, el Millor Guió, i el Millor Actor, de l’Australian Independent Film Awards. 

Tràiler: https://youtu.be/-Djc0iMpBrc 

 

Dissabte 18 de març de 2023 

NOVA ZELANDA

Broken | Dir: Tarry Mortlock | Nova Zelanda | 2018 | 97′ | VOSE | Drama 

Logan, exlíder de paneroles, ha abandonat el món de les paneroles per criar la seva filla Tori. Però, com que és assassinada per una panxa opositora a la ciutat, Logan ha de triar entre el perdó o la venjança.  

Nascut a Nova Zelanda, Terry Mortlock, sent amor per la gent i la terra d’Aotearoa. Va passar molts anys surfejant i pescant per la costa de Nova Zelanda. Ha dirigit i produït nombrosos vídeos musicals i documentals a més d’ un programa de televisió sobre la fe que ha estat emès a més de 150 països de tot el món. El 2018 es va estrenar Broken, el seu llargmetratge que va arribar a ser la segona pel·lícula més taquillera neozelandesa. 

Tràiler: https://www.youtube.com/watch?v=Yhke8cgrarU 

 

Dissabte 25 de març de 2023 

PAKISTAN

Indus Blues | Dir: Jawad Sharif | Pakistan |  2018 | 76′ | VOSE | Documental 

Al Pakistan, entre les tensions polítiques, els desafiaments econòmics i les successives crisis socials, els músics i els artesans d’instruments han de fer front a situacions molt difícils per continuar sent el que són. Amb més raó quan el seu ofici és considerat un tabú. En aquest documental, el director no només ens brinda algunes mostres d’un estil musical rarament vist de la mà dels qui tal vegada siguin els últims mestres, sinó que a més ens fa viatjar des de les muntanyes del Karakoram que es troben al nord del país fins a les costes del sud. 

Biografia: Jawad Sharif és un prominent director de cinema pakistanès al qual es considera per la manera com explora certs temes socials que solen ignorar-se i la seva manera d’abordar narrativament qualsevol conflicte, després d’obtenir diversos premis pel seu projecte K2 & the Invisible Footmen, amb aquest documental, vol dirigir la mirada cap a una forma d’art amb la qual té un vincle personal. 

Tràiler: https://www.youtube.com/watch?v=vdb-n5husY8 

 

Dissabte 1 d’abril de 2023 

NEPAL 

Bulbul | Dir: Binod Paudel |  Nepal |  2019 | 95′ | VOSE | Drama 

Ranakala condueix un autobús a la ciutat de Katmandú… El seu marit la va abandonar fa sis anys per anar-se’n a un dels països del golf, deixant-la amb la seva filla i el seu sogre dels qui s’ha d’ocupar. Ranakala coneix Chopendra, un home que l’ajudarà a aconseguir passatgers i la farà reviure amb el seu enginy i el seu particular dialecte. En un principi, ella es mostra reticent, però l’emprenyament i la dedicació altruista d’ell faran que a poc a poc neixi l’amor al cor ella. Aquesta història està plena de secrets i girs inesperats posen en dubte si finalment Rankala i Chopendra podran construir una vida junts. Bulbul recorre, segons la crítica, a un realisme poètic que afavoreix el retrat desinhibit dels seus protagonistes i de la societat en què viuen. 

Biografia: Binod Paudel és un dels pioners del cinema nepalí. Dirigeix una escola de cinema, única que hi ha al Nepal que està associada a la Universitat de Tribhuvan. Bulbul és la seva primera pel·lícula com a director i guionista; ha obtingut una bona resposta tant del públic com de la crítica, que l’ha considerat una de les millors pel·lícules nepalíes de l’any, i fent creditor a Paudel del premi a Millor Director de l’any 2018/2019, que concedeix el president de Nepal. 

Tràiler: https://www.youtube.com/watch?v=KXONssqFatQ 

 

Dissabte 8 d’abril de 2020 

VIETNAM

Goodbye Mother | Dir: Thrin Dinh Le Minh | Vietnam | 2019 | 106′ | VOSE | Drama 

Van, hereu d’un clan vietnamita, torna a casa dels Estats Units per primera vegada en 9 anys, per ajudar amb el trasllat de la tomba del seu pare. Sorprèn a tota la família en arribar acompanyat de Ian, un jove vietnamita estatunidenc. Ningú sap de la seva relació amorosa. Tots dos planegen dir-s’ho a la mare de Van, la Sra. Hanh. S’espera que Van es casi i perpetuï la família donant un hereu. Per això, la seva àvia, qui té demència senil, confon a Ian amb el seu net.  

Trinh Dinh Le Minh és un cineasta emergent de Vietnam. El seu curtmetratge de narració The Scent of Fish Sauce (2014) ha recorregut prestigiosos festivals de cinema com el Festival Internacional de Palm Springs o, el Festival de Londres del BFI i el Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Bucheon. El seu primer llargmetratge Good Bye Mother (2019), s’ha projectat al Festival Internacional de Cinema de Busan i al Festival Internacional de Cinema de Hawai. 

Tràiler: https://www.youtube.com/watch?v=jkuWCYjtQm4 

Dissabte 15 d’abril de 2023 

MALÀISIA

 Hail, Driver | Dir: Muzzamer Rahman | Malasia | 2021 | 84′ | VOSE | Drama 

Aman és un jove que aspira a convertir-se en escriptor. Després de la mort del seu pare hereta un cotxe amb què es trasllada de Pahang a Kuala Lumpur. Busca feina, però no tenint millors alternatives accepta convertir-se en transportista i acaba fent del vehicle la seva única casa i dels carrers pels quals circula dia i nit el seu únic paisatge. 

Muzzamer Rahman va començar a rodar el seu primer llargmetratge amb la producció independent Hail Driver, malgrat que la seva vinculació amb el món del cinema és molt anterior, com es desprèn de la pel·lícula comercial que va dirigir per a Jazzy Pictures, Takut ke Tak, estrenada a Malàisia el 2020. 

Tràiler: https://www.youtube.com/watch?v=ik-0xHr291Y 

Dissabte 22 d’abril de 2023 

SRI LANKA

The Single Tumbler | Dir: Sivamohan Sumathy | Sri Lanka |  2020 | 74′ | VOSE | Drama 

La guerra entre les forces armades de Sri Lanka i el grup separatista Tamil Tigers ha acabat. Lalitha torna a Sri Lanka, amb la família que va abandonar en una època de grans turbulències. Els records són durs i amargs. The Single Tumbler és una mirada cap endins, una mirada empàtica a la societat tamil del nord de Sri Lanka, en un moment de crisi d’identitat. Es tracta d’una societat dividida interiorment per classes, gènere i creences ètniques. La directora de la pel·lícula reflexiona sobre les idees de família, comunitat i nació, sense evitar la seva implicació. Això la porta a recordar la postguerra al seu país, astorada pel seu passat. 

Sumathy Sivamohan és professora d’anglès al Departament d’Anglès de la Universitat de Peradeniya, Sri Lanka. La seva tasca acadèmica i de recerca se centra en els àmbits del gènere, la despossessió, els desplaçats i la tensa qüestió de la nació, les literatures de Sri Lanka, la traducció i interpretació i els estudis cinematogràfics. S’ha especialitzat en teoria crítica, literatura comparada, i en els estudis de cinema. Premiadia com a cineasta, intèrpret i dramaturga, poeta i acadèmica, en la seva obra fa èmfasi en el llenguatge col·loquial, la forma i l’estil, així com en altres aspectes de la lingüística aplicada. El 2011 va rebre la beca Premchand de la Sahithya Akademy de l’Índia i és una activista per la causa de l’educació gratuïta a Sri Lanka. 

 

Dissabte 29 d’abril de 2023 

KIRGUISTAN

The Lake | Dir: Emi Atageldijev | Kirguistan | 2020 | 100′ | VOSE | Drama 

A la vora del llac Issyk-Kul viu Termikul, un antic mestre d’història que va perdre la seva única filla de forma tràgica. Termikul creu en una antiga llegenda segons la qual des de temps remots la gent del Kirguistan no pesca en aquest llac sagrat per alimentar-se, perquè es creu que allà es troben les ànimes dels ancestres a l’espera de la seva reencarnació. No obstant, un veí seu, Askhat, alimenta la seva família pescant furtivament al llac. La seva filla d’onze anys, Jyldyz, s’hi oposa insistentment, perquè igual que l’ancià, també creu en la llegenda i no menja peix. 

Emil Atageldiev és un músic professional i un artista molt premiat de la República de Kirguistan des del 2001. És membre de la Unió de directors de fotografia de Kirguistan des del 2014. El 2010 es va graduar en els Cursos superiors de Guionistes i Directors de Cinema, VGIK, de Moscou. The Lake és la seva primera pel·lícula com a director i coguionista, i la va presentar per primera vegada al Shanghai International Film Festival 2020. 

Trailer: Official trailer KOL (THE LAKE) 

Dissabte 6 de maig de 2023 

LAOS

Good Bye, Mr. Wong | Dir: K Simon Luang | Laos |  2020 | 100′ | VOSE | Drama 

Al costat del llac Nam Ngum, al nord de Laos, France és una jove desitjada per dos homes diametralment oposats. El seu destí la porta a creuar-se en el camí d’Hugo, un francès, a la recerca de la dona que el va deixar fa un any. Aquest drama ens trasllada a Laos, que a través dels seus personatges ens parla del passat colonial d’aquest país i també de la influència que la Xina exerceix sobre la seva economia. La pel·lícula uneix dues històries: un triangle amorós en què intervé un empresari xinès enamorat i la crisi d’un matrimoni francès. 

Biografia: Nascut a Laos el 1966, Kiyé Simon Luang va arribar a França el 1976. Va ser pintor, fotògraf i escriptor, abans de començar la seva trajectòria al cinema l’any 2000. Entén la fotografia com una prolongació de la pintura i un engendre de l’ escriptura, assentant les bases d’ una mirada reflexiva que es desplega en la seva obra cinematogràfica. De la seva infància a Laos, conserva el gust d’un fotògraf aficionat, no subjecte als codis dels mitjans de comunicació. De la seva assistència a ballarins, com a espectador i fotògraf, cultiva un cert afecte al cos humà com a mesura del món. Finalment, el seu cinema i la seva escriptura es nodreixen d’una fotografia narrativa. 

Tràiler: https://www.youtube.com/watch?v=KV5puMuXRfg 
Dissabte 13 de maig de 2023 

TAIIKISTAN

Water Boy | Dir: Fayzullo Faizov | Tayikistán |  2021 | 110′ | VOSE | Drama 

Aquest drama social succeeix al poble pescador a la vora del mar de Tayikistan, on els aldeans comencen a patir recents desastres naturals. El poble es troba en plena transició entre la tradició i la modernitat. Barakat, l’honest i respectat ancià del lloc, no dona suport al barquer comerciant que trafica amb béns. Només té un confident, Ramses, un jove del poble de nom inventat. En una visita a aquest poble per tal de rodar una pel·lícula, els cinestes van seleccionar Safar, el pare de Ramses, com a paper protagonista per al rodatge. Mentre, Salima, la mare de Ramses, lluita per convèncer Safar i el seu fill per traslladar-se a una altra ciutat. El final de la història desvetlla el destí dels protagonistes entre tots els alt baixos. 

Fayzullo Faizov va néixer el 1989 al Districte de Farkhor, a Tayikistan. El 2017 es va graduar de l’Institut de Cinema i Teatre de l’Iran. El seu treball era per damunt de tot pràctic, tot i que va començar a gravar un documental sota la direcció del Doctor Muhammad Shahbo, tractant una cronologia del cinema de Tayikistan. La seva filmografia inclou “8 March” (“8 de Març”), gravada el 2013, i “Yehmakon” (“Sense Lloc”), gravada el 2015. 

Tràiler: https://vimeo.com/482237426 

 

Dissabte 20 de maig de 2020 

UZBEKISTAN

Sabot (Fortitude) | Dir: Rashid Malikov | Uzbekistan |  2018 | 78′ | VOSE | Drama 

L’acció transcorre el 1989. El Capità de l’Exèrcit Soviètic, Saidulla, viu només en una petita casa. El seu fill viu al mateix poble, però no veu el seu pare, ni permet que el net tingui contacte amb l’avi. Sovint Saidulla té una visió: un antic amic de l’exèrcit ve a visitar-lo. Està exactament igual que quan el va veure viu per última vegada, armat i amb l’uniforme. En una revisió mèdica, a Saidulla li diagnostiquen un càncer. No li queda gaire temps de vida i ha de resoldre importants problemes: proveir aigua a l’escola, arreglar les diferències amb el seu fill i anar a visitar el seu amic. 

Biografia: Rashid Malikov (1958, Moscou) es va graduar el 1980 a l’Institut Mèdic de Tashkent. El 1988 va debutar al cinema amb la pel·lícula Clinic i el 2018 Fortitude, va guanyar el Premi del Jurat Rus a la Millor Pel·lícula de la Secció Oficial del Festival de Moscou. 

 

Dissabte 27 de maig de 2023 

SINGAPUR

Temporary Visa | Dir: Ghazi Alqudcy | Singapur |  2018 | 123′ | VOSE | Drama 

Jakub té problemes per prolongar la seva estada a Bòsnia més temps de l’autoritzat en el seu visat, i s’enfronta a la possibilitat que l’exportin si no n’obté un de temporal en cinc dies. Per demanar-ne un, però, necessita uns diners que no té. Jakub s’ha resistit a les perilloses oportunitats de fer diners en efectiu, fins que s’adona que tothom fa el necessari per sobreviure. Fins i tot la seva xicota Emira està robant diners de la feina per continuar estudiant. Davant d’aquestes circumstàncies, Jakub comença a comprendre el cost real de la seva relació transfronterera. La pel·lícula es va presentar al Singapore International Festival of Arts 2019. 

Ghazi Alqudcy (1983, Singapur) és productor, director i guionista cinematogràfic. Té un màster en Belles Arts en Cinematografia de film.factory, un programa intensiu creat per la directora cinematogràfica hongaresa Béla Tarr. Ghazi ha produït més de 50 curtmetratges, que s’han projectat en diversos festivals internacionals de cinema a Europa i Àsia. El seu primer llargmetratge, «Visa temporal», es va filmar per complet a Sarajevo, Bòsnia Hercegovina. 

Tràiler: https://www.facebook.com/JFilem/videos/official-trailer-temporary-visa-2018/1427465487430895/ 

  • 01/12/2022

  • MK2 Cine Paz, Madrid

    Calle de Fuencarral, 125, 28010 Madrid

  • MK2