CICLE DE CINE: «ORIENT EXPRESS» 2023

A BETEVÉ I MOVISTAR+

Betevé i Casa Àsia continuen col·laborant per fer possible un nou programa de cinema asiàtic que constarà de dotze títols, a partir del 7 de gener de 2022. El programa Orient Express que s’emet setmanalment tots els divendres, a les 20.30 hores, presentarà successivament dotze pel·lícules procedents de l’Afganistan, Xina, Corea, Índia, Indonèsia, Iran, Japó, Kazakhstan, Mongòlia i Nova Zelanda.

PROGRAMACIÓ:


Divendres 6 de gener a les 20.30h

ÍNDIA

Can’t Neither Stay Here, Nor Journey Beyond | Dir: Girish Kasaravalli | 2020 | 124’ | VOSC | Drama

Ambientada a l’Índia dels anys 60, la pel·lícula narra la història dels desafiaments a què s’enfronten un nen i una jove vídua que somien sortir de les seves vides opressives i sufocants. Tots dos són una imatge l’un de l’altre: el jove Naga viu en un camp idíl·lic i serè, però és sotmès a tota mena d’humiliacions per la situació econòmica; i la jove vídua, encara que pertany a una casta superior, es veu privada alhora de totes aquelles coses que li permetrien gaudir de la vida, a causa dels costums i tradicions imperants en el món del qual se sent presonera.

Girish Kasaravalli ha fet quinze llargmetratges al llarg d’una trajectòria que abasta quatre dècades. Totes les seves pel·lícules han obtingut premis a festivals de cinema nacionals i internacionals. S’han dut a terme retrospectives de la seva filmografia a molts festivals. Entre els títols més reconeguts hi ha The Ritual (1978), Tai Saheba (1999), The Island (2002), Hasina (2006), Gulabi Talkies (2008), i Riding The Dreams (2009).

Divendres 13 de gener a les 20.30 h

ÍNDIA

God on the Balcony | Dir: Biswajeet Bora | 2020 | 89’ | VOSC | Drama

Ambientada en un poble remot d’Assam, la pel·lícula gira al voltant de Khagen, un granger, la seva dona Numali i la filla de tots dos, Kuwali. Numali es veu embolicada en un desafortunat incident en què és atropellada per elefants salvatges. Khagen la porta a l’hospital, però acaba mort. La història narra la seva lluita incessant per transportar el cadàver de la seva dona amb bicicleta fins a casa seva, en no poder disposar d’una ambulància. Mentre viatja pels camins empedrats amb la seva filla petita, es troba amb dos reporters i, com a resultat, el viatge es converteix en una altra cosa molt diferent.

Biswajeet Bora és un cineasta, productor, editor i escriptor indi i un dels cineastes més reconeguts del nord-est de l’Índia. Va treballar amb l’aclamat cineasta Jahnu Barua durant 6 anys com a ajudant de direcció abans de fer la seva primera pel·lícula en hindi titulada Aisa Yeh Jahaan. Més tard es va introduir al cinema comercial el 2016 amb Bahniman, que va ser un dels majors èxits a Assam. La seva següent pel·lícula, Raktabeez, també va ser un èxit comercial i el 2017, la seva pel·lícula Pehujali va obtenir elogis per part de la crítica a diversos festivals internacionals de cinema. La seva última pel·lícula God On The Balcony ha estat ben rebuda a festivals internacionals, i es va emportar el premi al Millor Director al 26è Festival Internacional de Cinema de Calcuta.

Divendres 20 de gener a les 20.30h

IRAN

Children of the Night | Dir: Behrouz Nouranipour | 2020 | 87’ | VOSE/VOSC | Drama

Un nen soldat, addicte a l’heroïna i amb un Kalaixnikov a la mà, s’ha vist involucrat en més de cinquanta guerres i conflictes d’ISIS. Balanche es troba entre els primers nens soldat que expliquen amb tot detall la seva història. Als dotze anys va emigrar després d’un atac insurgent que va tenir lloc al seu país, a les escoles religioses del Pakistan; i als tretze va ser reclutat per intermediaris locals. La terrible violència i l’habilitat per fer actes impredictibles a la guerra el va preparar com a tots els altres nens en les mateixes circumstàncies per provocar esdeveniments perillosos.

Behrouz Nouranipour, nascut a l’Iran el 1983, és un director que va començar la seva trajectòria com a fotogràfica a l’oficina de l’Associació de Cinema Juvenil Iranià a Sanandaj el 1995, i posteriorment va completar els estudis acadèmics de direcció el 2002.

Divendres 27 de gener a les 20.30h

IRAN

Bandar Band | Dir: Manijeh Hekmat | 2020 | 75’ | VOSC | Drama

Després d’un temps, unes cantants iranianes planegen participar en una competició no oficial a una cafeteria de Teheran. Mahla, que està embarassada, es dirigeix a Teheran des de la província del Sud amb els altres membres de la Bandar Band, amb el seu marit, i una amiga íntima, just després d’haver-ho perdut tot en una inundació. Tot i que encara mantenen l’esperança, cada carretera per on van els porta a un punt mort, cap a terres afectades per inundacions. Volen arribar a Teheran, però es pregunten si només estan fent voltes en un cercle viciós.

Nascuda a l’Iran el 1962, Manijeh Hekmat és una de les figures més importants del cinema polític de l’Iran. Va començar la seva carrera el 1995 produint pel·lícules i el 2002, basant-se en els seus estudis i treballs de camp, Hekmat va debutar com a directora amb Women’s Prison, que tracta sobre la situació de les dones iranianes a la presó. La producció es va estrenar al festival de Venècia i va entrar al circuit de festivals. El 2007, la seva segona pel·lícula, Three Women, es va projectar en més de 80 festivals internacionals de cinema, començant per la Berlinale. També ha dirigit nombrosos documentals: Ngos in Iran (2003), Me, My Room and My Friends (2004), Hundred Years Parliament in Rain (2005), Women Come Out of the House (2006) i The Lullaby (2016). Fins ara, com a presidenta de la companyia Bambdad Film, ha produït 16 cintes, entre les quals hi ha: the Mice (2014) i Gap (2014), a més d’un gran nombre de curtmetratges i documentals.

Divendres 3 de febrer a les 20.30h

IRAN

The Blue Girl | Dir: Keivan Majidi | 2020 | 84’ | VOSC | Drama

En un poble remot situat entre les muntanyes de Kurdistan, a tothom li encanta el futbol, però no hi ha cap terreny pla per poder jugar. Els nens decideixen escalar la muntanya cercant algun lloc on divertir-se.

Keivan Majidi va néixer el 1978 a Marivan (Kurdistan). Va començar la carrera cinematogràfica després d’acabar el servei militar. Amb els seus curtmetratges i documentals, Majidi ha participat a més de 40 festivals de cinema internacionals i ha guanyat nombrosos premis. The Blue Girl és el seu primer llargmetratge.

Divendres 10 de febrer a les 20.30h

FILIPINES

Són of the Mascle Dancer | Dir: Joel C.Lamangan | 2021 | 88’ | VOSC | Drama

Son of the Macho Dancer és una pel·lícula sobre l’arribada a l’edat adulta d’Inno, un noi que vol fugir del maltractament del seu pare Pol, un estriper retirat addicte a les drogues. Un dia, la Tere, la mare d’Inno, l’obliga a treballar en un club d’striptis masculí, però just quan comença a treballar, la Tere abandona el seu fill i el seu marit. Al club, Inno coneix Bambi, una exprostituta que organitza festes privades per satisfer sexualment els rics. Bambi convida Inno que s’uneixi a aquestes festes, i allà coneixerà Jun Mallari, un acabalat home de negocis gai. Inno sedueix Jun atret per la vida plena de comoditats que li ofereix, convertint-se en la seva joguina i abandonant el seu pare. Kyle, un noi atractiu de 19 anys que sembla gelós d’Inno per ser una altra de les joguines de Jun, li adverteix que s’allunyi de Jun abans que sigui massa tard. Però Inno fa orelles sordes i acabarà endinsant-se en un món encara més violent que aquell del que s’escapava.

El multipremiat director filipí Joel C. Lamangan va estudiar cinema i teatre a les Filipines ia l’estranger. Va ser actor i director per a teatre i televisió, fins que va començar a actuar per al cinema i es va poder estrenar com a director el 1991 amb Darna. Entre les seves pel·lícules més destacades es troben: The Flor Contemplacion Story (1995), amb la qual va obtenir el premi Golden Pyramid al festival de cinema del Caire el 1995 i Nora Aunor es va emportar el premi a millor actriu; Pusong Mamon (1998), Deathrow (2000), Hubog (2001), Huling Birhen sa Lupa (2003), Blue Moon (2006) i Deadline (2011). El 2014, el seu llargmetratge Hustisya va guanyar el premi a millor actriu i el Netpac al festival de cinema independent filipí Cinemalaya. També es va projectar al festival de Toronto i va competir als de Varsòvia i Nantes. Amb Bhoy Intsik (2017) va aconseguir el premi especial del jurat al festival de Porto. Rainbow’s Sunset va obtenir nou premis al festival de Manila de 2018, a més del premi especial del jurat i el premi a millor actor per a Eddie García i Tony Mabesa al festival de Houston de 2019.

Divendres 17 de febrer a les 20.30h

JAPÓ

Around the Table | Dir: Soushi Mastumoto | 2021 | 104′ | VOSC | Drama, Família

La «família» de Haruko és una mica diferent de les altres. És mare soltera i viu amb el seu fill Riku, la seva amiga Meiko i el nuvi de Meiko, Sorao. Un dia, rep un missatge de text de la seva vella amiga, l’ara famosa influencer Tomoko, demanant-li a Haruko que autoritzi que la seva filla Yuko, de 17 anys, participi al seu programa de l’escola d’art d’estiu. I així comença un estiu d’autodescobriment per a la jove Yuko, atrapada entre intentar estar a l’alçada del llegat de la seva famosa i elegant mare i descobrir el seu propi camí.

Soushi Mastumoto Va néixer el 1988 a la prefectura de Saitama. Director d’anuncis, vídeos musicals i sèries de televisió, entre d’altres. Va debutar com a director de llargmetratges amb It’s a Summer Film! (2021), al que va seguir ràpidament Around the Table. El seu vídeo musical per a Light Blue, de Yusuke Emoto, va ser seleccionat pel jurat a la categoria d’entreteniment del 21è Festival d’Arts Audiovisuals del Japó.

Divendres 24 de febrer a les 20.30h

IRAN

The Slaughterhouse | Dir: Abbas Amini | 2020 | 102′ | VOSE/VOSC | Drama

Amir acaba de ser deportat de França. Desocupat i sense res a fer, es veu obligat a quedar-se a casa del pare. Pel bé del seu progenitor, es veu embolicat en un horrible crim que el porta al mercat negre de divises. Però ell sap que el misteri s’ha de revelar a l’últim acte.

Abbas Amini (Abadan, 1983), va començar a gravar curtmetratges als 13 anys. El 2001 es va traslladar a Teheran, on va treballar com a assistent de direcció, i va realitzar documentals centrats en qüestions d’infància i benestar social. Després de dirigir nombrosos curtmetratges i documentals sobre temes socials i les terribles conseqüències de la guerra de l’Iran i l’Iraq, fa deu anys es va unir com a voluntari a l’APCL, una associació per a la protecció dels infants treballadors. El seu primer i segon llargmetratge, Valderama i Hendi and Hormoz, van ser premiats a la Berlinale, entrant a partir de llavors al circuit dels festivals internacionals.

Divendres 3 de març a les 20.30h

AFGANISTAN

Along the Way | Dir: Mijke De Jong | 2022 | 80′ | VOSE | Drama

Along The Way és la commovedora història de dos refugiats que volen arribar a Europa. Aquesta pel·lícula sorgeix d’un treball voluntari que la directora De Jong va fer fa anys al camp de refugiats de Moria, Lesbos (Grècia). Allà va conèixer els bessons afganesos Nahid i Malihe. La seva història la va commoure tant que va decidir fer aquesta pel·lícula amb la seva ajuda, abordant les vivències de les protagonistes, Fàtima i Nahra, des de la sortida de l’Afganistan fins a Istanbul. El seu somni era anar a Grècia per convertir-se en cineastes.

Mijke De Jong (Rotterdam, 1959) és una directora de cinema, guionista i productora holandesa. És coneguda per pel·lícules com Bluebird (2004), Frailer (2014), Layla M. (2016) i God Only Knows (2019). Els temes que De Jong aborda principalment a la seva obra estan relacionats amb la vida quotidiana en societat, des de la intimidació, fins a la pertinença o la mort. Essencialment retrata emocions que acompanyen aquestes lluites.

Divendres 10 de març a les 20.30h

KIRGUISTAN

Running to the Sky | Dir: Mirlan Abdykalykov | 2019 | 88’ | VOSE | Drama

Jekshen, un corredor excepcional de 12 anys viu en un bonic poble muntanyós del Kirguizistan. Els seus pares es van divorciar i la vida amb el seu pare alcohòlic és complicada. El solitari Jekshen només té el suport de la seva xicota del col·legi i dels amics del seu pare. Ells l’animen a participar en una carrera important que podria canviar la seva vida.

Mirlan Abdykalykov es va graduar el 2004 a la Facultat de Periodisme de la Universitat Estatal Nacional del Kirguizistan. Abans de graduar-se, entre el 1990 i el 2001, va obtenir el paper principal en tres pel·lícules dirigides per Aktan Abdykalykov (Swing, The Adopted Son i The Chimp). Entre el 2010 i el 2017 va treballar com a primer assistent de direcció per a The Light Thief i Centaur d’Aktan Arym Kubat. El 2010 va debutar com a director amb el curtmetratge Pencil Against Ants i el 2015 va fer el seu primer llargmetratge Heavenly Nomadic.

Divendres 17 de març a les 20.30h

JAPÓ

Love, Life and Goldfish | Dir: Makabe Yukinori | 2021 | 92’ | VOSE | Drama

Makato (Matsuya Onoe) és un banquer d’elit que treballa per a un gran banc a la seu de Tòquio. A causa d’un error menor, el degraden a una petita sucursal a una ciutat rural. Devastat per la seva situació, es retira a somieigs musicals de fantasia i es troba amb un interessant elenc de personatges que accentuen el petit poble, fins que finalment coneix la bonica Yoshino (Kanako Momota), que dirigeix una botiga de recollida de peixos de colors . Makoto s’enamora a primera vista.

Makabe Yukinori va néixer el 1984, procedent de la prefectura de Tòquio. Amb ROBOT COMMUNICATIONS INC. El 2012, va guanyar el Grind-prix als Louis Vuitton Journey Awards amb el seu curtmetratge The Sun and The Moon, i va guanyar el Premi del Públic amb A Piece of Dogu a SSFF & ASIA 2014. El seu primer llargmetratge I Am A Monk, es va estrenar el 2015. La pel·lícula va guanyar el Premi del Públic al Cinema Emergent Asiàtic de Chicago i també el Premi Platí al Festival Internacional de Cinema WorldFest de Houston.

Divendres 24 de març a les 20.30h

AFGANISTAN

Kabul Girls | Dir: Masooma Ibrahimi & Masood Eslami | 2020 | 73’ | VOSE | Drama

Quatre dones tenen alguna cosa en comú: pateixen dificultats en les seves vides, totes han arribat a Kabul i d’una manera o altra estan relacionades entre si. La primera afganesa que coneixem és Mursal, una mare soltera que intenta recuperar el seu fill després de separar-se del marit. Treballa al seu propi saló de bellesa juntament amb la seva assistent i companya Zinat, que va deixar el poble del seu padrastre per escapar-se’n. D’altra banda trobem Latifa, una estudiant universitària que treballa dur per fer front a la seva vida i ajudar la seva mare soltera, que també resideix al poble del qual Zinat va escapar. Finalment, apareix Nadia, una coneguda de Mursal que va escapar del seu poble per no casar-se amb un ancià a qui deu un favor.

Masooma Ibrahimi, va néixer el 1983 a la província de Daikondy, Afganistan. Per la seva banda, és una escriptora i directora afganesa. És coneguda per les seves pel·lícules Kabul Girls (2020), Zwischen Welten (2014) i Janeshen (2013).

Masood Eslami va néixer el 1983 a la província de Mazar i Sharif, Afganistan. Es va formar en cinematografia durant dos anys i ha estat director, director de fotografia i actor en nombrosos curtmetratges i llargmetratges de ficció.

Divendres 31 de març a les 20.30h

JAPÓ

Eternally Younger than Those Idiots | Dir: Ryohei Yoshino | 2021 | 118’ | VOSE | Drama

La història comença amb Horigai, una jove verge de 22 anys que està a punt de graduar-se i aconsegueix un contracte com a treballadora social. A la Universitat s’avorreix malgrat saber que no trigarà a graduar-se. Però, coneix Inogi, una noia amb una infància tràgica, amb qui acaba portant-se bé. Quan l’amic d’Horigai, Homine, mor, ella comença a descobrir la violència de què aquest era capaç i que ella no podia veure quan era viu.

Nascut a la prefectura de Kanagawa el 1982, Yoshino va començar a fer pel·lícules independents mentre estudiava a la Universitat de Hosei. Després de la graduació, es va matricular a l’Institut Japonès de la Imatge en Moviment, on es va especialitzar en cinematografia i tecnologia de la il·luminació. Ha guanyat diversos premis pels seus curtmetratges i migmetratges fins avui. Actualment treballa com a enginyer d’il·luminació per a vídeos musicals, director de programes de ràdio i en una àmplia gamma d’altres camps.

Divendres 7 d’abril a les 20.30 h

FILIPINES

Edward | Dir: Thop Nazareno | 2019 | 83’ | VOSE | Drama

Edward és un jove captiu en un hospital públic de les Filipines perquè ha de cuidar el seu pare malalt. Les setmanes passen i el tedi s’apodera d’ell, fins que coneix Agnes. Amb ella tindrà la seva primera experiència amorosa i alhora aconseguirà reconciliar-se amb el seu pare en adonar-se que la vida és fràgil i canvia si més no ho esperem.

La primera pel·lícula de Thop Nazareno, Kiko Bokinigero, va obtenir tres premis al Festival de Cinema Independent de Filipines Cinemalaya, el 2017. Edward, que és el seu segon llargmetratge, també ha estat molt premiada considerant-se una de les millors produccions filipines de l’última dècada .

Divendres 14 d’abril a les 20.30 h

ÍNDIA

Pipsi: A Bottle Full of Hope | Dir: Rohan Deshpande | 2018 | 98′ | VOSE | Drama

Rohan Deshpande és editor de cinema. És conegut per Picnic (2019) i Sobat (2018). Pipsi (2018), la seva pel·lícula debut com a director, presenta una bonica història sobre la fe innocent i l’esperança obstinada.

  • 06/01/2023

  • Del 6 de gener al 14 dabril del 2023. Cada divendres a les 20.30 h.

  • Betevé (AL TDT I en el canal 160 de Movistar+)

  • Casa Asia y Betevé.