Text de la directora del AsianFilm Festival Barcelona

 

ASIAN FILM FESTIVAL BARCELONA 2019

 

Menene Gras Balaguer

Directora de cultura i exposicions de Casa Àsia
i directora de l’Asian Film Festival. Barcelona

 

 

VIDES PRIVADES  VIDES PÚBLIQUES

 

Si existeix un cinema asiàtic, aquest només es pot entendre com un mosaic de nacionalitats que s’identifiquen amb les seves narratives locals. És un cinema plural i representatiu de la diversitat geogràfica, política, econòmica i cultural d’un continent desigual. L’enunciat no està destinat a sostenir cap unitat entre les seves manifestacions, sinó a mostrar com en tant que expressió d’una cultura local es converteix en la d’una comunitat i en última instància a la d’una societat global. En aquest marc inclusiu s’agrupen totes les produccions que es presenten a l’Asian Film Festival Barcelona | AFFBCN des de la seva primera edició que va tenir lloc el 2011 fins al moment actual. El cinema ha exercit un important paper per a aquells mons que degut a la distància i a l’hegemonia d’occident durant segles ha estat objecte de marginació a causa de la projecció colonialista i de la distància. El títol Vides privades | Vides públiques es centra en com el cinema pot fer públic l’espai privat i com eleva el privat al públic, tractant-se d’un espectacle de masses que ens permet compartir la vida domèstica d’aquests altres, desconeguts per nosaltres.

 

La troballa de llocs, territoris i identitats als quals el cinema ens apropa no es pot comparar amb cap altre mitjà de comunicació. Quan es tracta del cinema asiàtic, l’abast de la seva evolució durant l’última dècada ha estat espectacular afavorint l’accés, a través dels successius autoretrats per dir-ho d’alguna manera de cada país a la vida per dins dels seus habitants i d’aquelles comunitats o grups que integren les diferents societats a les quals pertanyen. Els grans relats que aquest cinema narra unint fragments de vides individuals i col·lectives ens informa sobre el seu poder de comunicació i alhora ens instrueix sobre els imaginaris que conformen les corresponents identitats.

 

Aquest any, la programació del festival supera el centenar de pel·lícules procedents de geografies crítiques que desafien la globalització dels mercats i s’imposen defensant la seva idiosincràsia. L’AFFBCN celebra així la seva setena edició amb produccions que ens arriben de 25 països des d’Àsia Central al Sud-est asiàtic i Oceania. L’espectador podrà emprendre un viatge des del Kazakhstan, Kirguizistan, Tadjikistan i l’Afganistan, a l’Iran, Pakistan, Bangladesh, Índia, Sri Lanka, Bhutan, Xina, Hong Kong, Macau, Mongòlia, Corea, Japó, Singapur, Tailàndia, Cambodja, Malàisia, Filipines, Laos, Indonèsia, Vietnam, Austràlia i Nova Zelanda. El festival proposa diversos itineraris a través d’una amplia relació d’imatges que el cinema ens fa explorar entre països que comparteixen fronteres dins d’una mateixa àrea o regió del continent o aquells que tot i la distancia que existeix entre ells mantenen en comú cultures i tradicions.

 

Com és habitual la programació de l’AFFBCN es distribueix entre les següents seccions: Oficial, Oficial Panorama, Discoveries, Netpac i Especial, totes a competició. Per segona vegada consecutiva, el festival acull una selecció dels Asian Film Awards 2018, que concedeix anualment al millor cinema asiàtic l’Asian Film Academy amb seu a Hong Kong. En aquesta secció es projectaran nou títols que són dignes de menció per ser considerades entre les millors produccions d’aquest últim any; i finalment la secció Retrospectiva que realitzarem amb la Filmoteca de Catalunya. Per primera vegada, comptarem amb una secció OFF Festival amb un monogràfic de cinema iranià que es projectarà a CaixaForum a partir del 4 d’octubre, tot i que aquestes pel·lícules també formaran part de les diferents seccions a competició del festival.

 

Casa Asia continua un any més amb el seu compromís, a fi que Barcelona compti amb un festival que reculli la millor filmografia procedent del continent asiàtic, i faciliti l’accés del públic a les produccions d’aquesta regió, així com la trobada entre professionals del sector i de la indústria del cinema. L’aposta de l’AFFBCN pel cinema asiàtic és ferma, com s’ha demostrat en anys anteriors, i com es pretén que continuï en les futures edicions. Casa Asia ha intentat consolidar la presència del cinema asiàtic a Barcelona, no només amb la celebració d’aquest festival, sinó amb la programació que du a terme al llarg de l’any setmanalment als Cinemes Girona.