Webcast «Tanaka Kinuyo: un estel darrere de la càmera» en el marc de l’AFFBCN

Amb motiu de la retrospectiva dedicada a la faceta com a directora d’una de les grans estrelles femenines de la història de cinema japonès, Tanaka Kinuyo (1909-1977), organitzem aquest webcast per parlar de la figura i el treball de Tanaka, pilar fonamental del cinema japonès, i del valor de la seva obra com a realitzadora. Acte a càrrec de la Dra. Irene González-López, investigadora postdoctoral a la Universitat de Kingston (Londres) i coeditora del primer llibre en anglès sobre l’actriu i directora Tanaka Kinuyo (Tanaka Kinuyo: Nation, Stardom and Female Subjectivity; Edinburgh University Press).

«Tanaka Kinuyo és probablement l’actriu més emblemàtica de cinema japonès, i la primera directora de país en produir una filmografia substancial. Com a actriu, va donar vida a molts dels personatges inoblidables dels anomenats “grans mestres de cinema japonès”, com la dona treballadora traïda pel seu marit en Contes de la lluna pàl·lida (Mizoguchi, 1953), la dona que es prostitueix per salvar el seu fill en Una gallina al vent (Ozu, 1948), i la matriarca infatigable de Mare (Naruse, 1952). Com a realitzadora, va dirigir sis llargmetratges entre 1953 i 1962, en els quals va experimentar amb diferents subgèneres del melodrama i va abordar temes com la maternitat, el desig sexual femení, l’atracció de la ciutat per a les joves, la pressió familiar i social, l’autodeterminació, i la violència i el sexe entre dones.

Aquesta conferència pretén establir la figura i el treball de Tanaka com un pilar fonamental de cinema japonès i demostrar el valor de la seva obra com a realitzadora. Contextualitzant les seves vivències, personatges i imatge d’estrella dins de corrents històriques, artístiques i industrials, examinarem com Tanaka va contribuir en la construcció de certes imatges de la dona i la nació. Aquestes imatges, carregades de valor ideològic, ens diuen molt de com el Japó es veia a si mateix, però també de com era imaginat i entès a Occident a través dels circuits dels grans festivals de cinema europeus.

Ja que la carrera de Tanaka s’expandeix des dels anys vint a mitjans dels setanta, explorar les seves pel·lícules ens embarca en un fascinant viatge al llarg de la història de cinema japonès, i al llarg de la història nacional. A més, parlar de Tanaka i dels seus personatges, tant interpretats com dirigits, significa parlar també de la història de les dones, dins i fora de cinema, davant i darrere de la càmera.»
Irene González-López

A càrrec de:

Irene González-López és investigadora postdoctoral a la Universitat de Kingston (Londres). Va viure al Japó durant vuit anys en què va estudiar Estudis Japonesos i va cursar un màster d’Estudis de Cinema (Universitat de Kyoto). Al seu retorn a Europa, Irene va completar el seu doctorat a la School of Oriental and African Studies (SOAS, Universitat de Londres), en el qual va investigar la representació del treball sexual al cinema de postguerra japonès. Les seves publicacions exploren temes de sexualitat i gènere, la fama i autoria femenina. Al 2018 va coeditar el primer llibre en anglès sobre l’actriu i directora Tanaka Kinuyo (Tanaka Kinuyo: Nation, Stardom and Female Subjectivity; Edinburgh University Press). La seva passió per la cultura japonesa l’ha portat també a desenvolupar projectes sobre art contemporani japonès i manga, i a col·laborar amb el British Film Institute, la Fundació Japó i el Barbican Centre de Londres.

  • Data

    03/12/2020

  • Dijous 3 de desembre a les 18.00 h
    Inscripcions obertes.

  • Online. 24 hores abans de l’acte les persones inscrites rebran la informació necessària per accedir-hi.

  • Activitat gratuïta amb inscripció prèvia.
  • Fundación Japón, Madrid, Tabakalera, Filmoteca de Catalunya i Filmoteca de València, amb la col·laboració de Casa Àsia.

.