Aquest curs sobre literatura i cinema en llengua anglesa de l’Índia després de la Independència i de la Partició abastarà la relació de simbiosi entre les respectives narratives, creuant experiències d’un i altre camp a través de les ressonàncies i correspondències que les uneixen, sigui a través de l’escriptura o de la imatge en moviment.
La professora de la Universitat d’Oviedo, Carmen Escobedo de Tapia, coautora del llibre Narrativa i Cinema de l’Índia en Llengua anglesa amb Verónica Quevedo, donarà la classe inicial a manera d’introducció, tot fent una contextualització general del tema del curs. La propera sessió anirà a càrrec de Guillermo Rodríguez, director de Casa de l’Índia de Valladolid, des de la seva fundació el 2003, sobre Satyajit Ray i Rabindranath Tagore, abans de donar pas als temes que Priyanka Ragji abordarà en les següents classes, tot centrant-se en l’obra de les escriptores i escriptors Anita Desai, Salman Rushdie, Arundhati Roy Amitav Ghosh, i dels cineastes Mrinal Sen, Guru Dutt, Aparna Sen i Anurag Kashyap. L’objectiu d’aquest curs és posar en valor un sistema relacional com a metodologia, per aproximar-se a un camp del saber que obre innombrables opcions interpretatives i per enderrocar les fronteres poroses que hi ha entre la literatura i el cinema, particularment en aquest cas.
Programa:
- Literatura i cinema a l’Índia postcolonial. En aquesta sessió, la professora Carmen Escobedo de Tàpia contextualitzarà la influència de la literatura al cinema i viceversa, tot basant-se la seva investigació sobre les diferents narratives literàries i cinematogràfiques en anglès que sorgeixen a l’Índia, en el context històric, cultural i literari a què pertanyen.
- Satyajit Ray i Rabindranath Tagore per Guillermo Rodriguez.
- L’Índia després de la Independència i de la Partició. Els conflictes regionals en un món global entre el Pakistan, Índia, Bangla Desh i Caixmir. Una mirada a l’obra de l’escriptora Anita Desai i la diàspora infinita.
- Mrinal Sen i el cinema política i socialment compromès.
- On és Salman Rushdie?
- El Full House de Guru Dutt.
- La malenconia tràgica d’un paisatge clàssic: Arundhati Roy.
- Aparna Sen: El ressorgir dels nacionalismes i d’altres conflictes.
- Amitav Ghosh i L’entorn retorn.
- Pornografia viral: Anurag Kashyap, seguit de les conclusions del curs, i una bibliografia comentada
Professorat:
· Carmen Escobedo de Tapia és professora titular de la Universitat d’Oviedo i especialista en Literatura i Cultura postcolonial. A la seva àmplia experiència docent uneix la seva investigació en Literatura índia en llengua anglesa. És autora de nombrosos articles i coautora de l’assaig Narrativa i Cinema de l’Índia en Llengua anglesa: una aproximació per l’Era Global (2012. Madrid: Bohodón Edicions). Entre d’altres textos publicats per Carmen Escobedo, cal esmentar Female Narratives of Loss; Memories of Partition (2018); Dona i violència en la literatura índia contemporània (“Women and Violence in Contemporary Indian Literature”, 1999): Veus femenines enfront de la violència: recreacions del que epistolar en Witness the Night (2010), de Kishwar Desai; Re-reading Nature, Restoring Nature: The Inheritance of Loss by Kiran Desai (2019); i Spiritual and Corporeal Selves in Índia: Approaches in a Global Era (2020).
· Guillermo Rodríguez Martín és doctor en Filologia Anglesa per la Universitat de Valladolid i Ph.D. per la Universitat de Kerala (2006). De 2000 a 2003, va ocupar el càrrec de coordinador de l’Àrea Índia al Centre d’Estudis d’Àsia de la Universitat de Valladolid. És expert en poètica i estètica índia, crítica literària i cultura contemporània de l’Índia. És director de Casa de l’Índia de Valladolid des de la seva creació. Al 2010 va rebre el Premi González Sinde atorgat per l’Acadèmica de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques d’Espanya per l’organització del Festival de Cinema Espanyol a l’Índia (6 edicions), i al 2012 va ser guardonat amb el “Premi de l’Amistat”, atorgat pel Govern de l’Índia per la seva tasca. Entre les seves publicacions destaquen When Mirrors Are Windows. A View of A.K. Ramanujan’s Poetics (Oxford University Press, 2016) i Journeys: A Poet’s Diary, co-editat amb Krishna Ramanujan (Penguin Random House, 2019).
· Priyanka Ragji és nascuda a Mumbay, Índia (1993), Es va graduar en Mitjans de Comunicació especialitzant-se en Publicitat i Periodisme a la Universitat de Mumbai. És traductora i arran del seu interès per la literatura i el cinema de l’Índia assessora l’Asian Film Festival pel que fa a el cinema del seu país. Va fer el Màster d’Humanitats i Gestió Cultural a la Universitat Internacional de Catalunya i actualment està fent el doctorat a partir de la investigació i l’anàlisi comparativa de la preservació i tècniques de l’art dels nous mitjans en els contextos europeu i asiàtic.