Curs “El cinema coreà: un passeig per la història de Corea”
Del 8 d’abril a l’1 de juny de 2019
El cinema de Corea del Sud ha quedat invisibilitzat al llarg de la seva tumultuosa història recent, en la qual es va separar a la Península coreana entre el Nord i el Sud, i els anys de dictadura. Què ha passat amb el cinema coreà a partir de 1999? Coneixerem el desenvolupament que ha experimentat la cinematografia a partir de finals del segle XX i la projecció internacional de la qual gaudeixen els seus directors.
A més, si el/la alumne/a ho desitja, el curs “El cinema coreà: un passeig per la història de Corea” es complementa amb 6 projeccions a la Filmoteca de Catalunya d’una selecció de pel·lícules coreanes, amb accés gratuït per als alumnes que s’inscriguin al curs. Hi haurà una presentació a càrrec de CineAsia i després de la projecció un cinefòrum. Les 6 pel·lícules es seleccionaran a partir de les següents propostes, que es projectaran en VOSC (castellà / català), són The Housemaid de Kim Ki-young, 1960, Aimless Bullet d’Yoo Hyun-mok, 1961, The Surrogate Woman d’Im Kwon -taek, 1987, Barking Dogs never Bite, de Bong Joon-ho, 2000, Il Mare de Lee Hyun-seung, 2000, My Sassy Girl de Kwak Jae-young, 2001, Oasis de Lee Chang-dong, 2002, Burning de Lee Chang-dong 2018, La donzella de Park Chan-wook, 2016, Sympathy for Lady Vengeance de Park Chan-wook, 2005; Shiri de Kang Je-kyu, 1999; The Spy Gone North de Yoon Jong-bin, 2018.
SESSIÓ 1
Dilluns 8 d’abril de 2019 de 19.00 h a 21.00 h
Presentació. Estructura del curs. Deu claus per veure cinema coreà: Introducció a Corea i cinema coreà: evolució de la societat, de la política i de l’economia coreana. Visió general, com ha evolucionat, quines influències té, quins gèneres, la seva posició en el món, la seva importància en l’economia coreana
SESSIÓ 2
Dilluns, 15 de abril de 2019 de 19.00 h a 21.00 h
El cinema coreà abans i després de la Guerra: del naixement del cinema a l’Edat d’Or del cinema coreà. Com arriba el cinema a la península coreana? L’ocupació japonesa. Els primers films. L’arribada del sonor. La Guerra de Corea. Un dels fonaments per al coneixement del poble coreà és aprofundir en l’anàlisi de la guerra que va separar a Corea en dos: Corea del Nord i Corea del Sud. Ens aproparem als trets característics del cinema coreà abans i després de la guerra. L’edat d’or del cinema coreà.
SESSIÓ 3
Dilluns 29 d’abril de 2019 de 19.00 h a 21.00 h
El declivi, la censura i el cinema comercial coreà: (1970-1980-1990). Des de la censura i el cinema comercial predominant en els anys 70 i 80 vam passar a un nou salt econòmic. Obertura política (1993 primeres eleccions democràtiques). Obertura de sales d’exhibició. Desenvolupament dels chaebols. Quota de pantalla. Creació del Festival de Pusan (1996). En general: establiment d’una “indústria del cinema coreà”.
SESSIÓ 4
Dilluns 6 de maig de 2019 de 19.00 h a 21.00 h
La Nova Onada de cinema coreà (1999-2018). El cinema de Corea del Sud ha viscut invisible al llarg de la història per conflictes i guerres. Què ha passat amb el cinema coreà a partir de 1999?
SESSIÓ 5
Dilluns 13 de maig de 2019 de 19.00 h a 21.00 h
Els gèneres en el cinema coreà. Comercialitat vs cinema d’autor. Els gèneres en general: introducció. El melodrama coreà: comèdia romàntica i drama dels gèneres per excel·lència. Acció, thriller, terror, arts marcials, cinema bèl·lic. La barreja de gèneres en el cinema coreà, com la barreja en la pròpia societat (per exemple, si gastronomia).
SESSIÓ 6
Dilluns 20 de maig de 2019 de 19.00 h a 21.00 h
Grans noms del cinema coreà. Part I (1950-1998). El cinema coreà abans del canvi de segle ha estat ocult a causa dels avatars polítics i militars que ha hagut d’enfrontar la península coreana. Analitzarem l’obra de 5 noms claus per entendre el cinema coreà clàssic: Kim Ki-young, Sing Sang-ok, Lee Man-hee, Im Kwok-taek, Park Kwang-soo.
SESSIÓ 7 i 8
Dilluns 27 de maig i 3 de juny de 2019 de 19.00 h a 21.00 h
Grans noms del cinema coreà. Part II (1999-2018). Després de la projecció de la pel·lícula L’illa de Kim Ki-duk al Festival de cinema de Venècia, el cinema coreà comença a penetrar a Occident. Des de llavors, els seus directors s’han passejat pels festivals internacionals de tot el món fent visible el seu cinema. Analitzarem l’obra de 5 d’ells: Kim Ki-duk, Bong Joon-ho, Park Chan-wook, Lee Chang-dong, i Kim Ji-woon.
SESSIÓ 9
Dilluns 17 de juny de 2019 de 19.00 h a 21.00 h
Sèries coreanes: la fórmula de l’èxit que triomfa a tot el món. Els dorames o sèries coreanes conformen una indústria d’igual o major nivell que la del cinema coreà. Directors novells o consagrats i actors i actrius simultanegen la seva aparició en produccions cinematogràfiques i en el mercat de les sèries. Un mercat que no només es limita a Corea, sinó que s’exporta a tot el món.
SESSIÓ 10
Dilluns 1 de juliol de 2019 de 19.00 h a 21.00 h
Situació actual i futur del cinema coreà. El cinema coreà té en l’actualitat una quota de pantalla que supera el 50%. Una quota que ha mantingut des de principis de segle. Quin és el futur del cinema coreà? Nous mercats d’expansió. Box Office i cinema independent.
Cicle de cinema en col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya:
El curs es complementa amb una selecció de films asiàtics que es projectaran a la Filmoteca de Catalunya, els últims dijous del mes (dues sessions mensuals) a les 17 hores, entre els mesos d’abril i maig de 2019. Els alumnes tindran accés gratuït a les sessions, que comptaran amb una presentació a càrrec de CineAsia, així com un cinefòrum o debat, en finalitzar la sessió. Les pel·lícules previstes (pendent de confirmació amb la Filmoteca segons disponibilitat de la còpia):
The Housemaid / Aimless Bullet: dijous 18 d’abril a les 17.00 h a la Filmoteca de Catalunya
Barking Dogs Never Bite / The Surrogate Woman: dijous 25 d’abril a les 17.00 h a la Filmoteca de Catalunya
My Sassy Girl / Il Mare: dijous 23 de maig a les 17.00 ha la Filmoteca de Catalunya
Oasis / Burning: dijous 30 de maig a les 17.00 ha la Filmoteca de Catalunya
La donzella / Sympathy for Lady Vengeace: dijous 20 de juny a les 17.00 ha la Filmoteca de Catalunya
The Spy Gone North / Shiri: dijous 27 de juny a les 17.00 ha la Filmoteca de Catalunya
Perfil del professorat:
Gloria Fernández, iniciadora del projecte CineAsia l’any 2003. Des de 2009 forma part del comitè de programació del Festival de cinema de Sitges i del Festival de Granada-Cinemes del Sud. Ha impartit classes de cinema asiàtic a la Universitat de Barcelona (UB), Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Universitat Internacional de Catalunya, (UIC), la Universitat de Màlaga (UMA), a més d’en escoles de cinema, com ara la ESCAC i La Casa del Cinema.
Enrique Garcelán, iniciador del projecte CineAsia l’any 2003. Des de 2009 forma part del comitè de programació del Festival de cinema de Sitges. Ha impartit classes de cinema asiàtic a la UB, UAB, UIC, UMA, a més d’en escoles de cinema, com ara l’Escola de San Antonio de los Baños (Cuba), l’ESCAC i La Casa del Cinema.
Victor Muñoz, col·laborador de CineAsia des de l’any 2009, Victor és especialista en cinema japonès i coreà. Amant del cinema d’animació, i de les sèries coreanes, ha impartit diferents seminaris a La Casa del Cinema i la xarxa de Biblioteques de Barcelona.
Eduard Terrades Vicens, col·laborador de CineAsia des de l’any 2009 i especialista en cinema japonès. Amant del cinema d’animació, i del manga, ha impartit diferents seminaris a la xarxa de Biblioteques de Barcelona.
10 sessions de 2 hores a Casa Àsia: del 8 d’abril de 2019 al 17 de juny de 2019, cada dilluns de 19.00 h a 21.00 h
Les 6 projeccions a la Filmoteca de Catalunya: del 18 d’abril al 27 de juny, els dos últims dijous de cada mes (gener, febrer, març).
Durada total del curs i nombre i durada de les sessions: 20 hores, 10 sessions de 2 hores (les 10 sessions a Casa Àsia) + accés gratuït a les 6 projeccions a la Filmoteca de Catalunya.
c/ Perú, 52
Barcelona