Cicle de cinema Retrospectiva de Hou Hsiao Hsien

Del 23 de novembre al 16 de desembre del 2017

Aquesta retrospectiva de Hou Hsiao Hsien, que es presenta a la Filmoteca de Catalunya, compta amb la col·laboració de l’Asian Film Festival. Barcelona. Hou Hsiao-Hsien, nascut a la Xina continental (Meixian, Guangdong, 1947), és director de cinema, representant de la nova onada del cinema taiwanès.

Amb “The Assassin”, aquest director, representant de la nova onada del cinema taiwanès, nascut a la Xina continental (Meixian, Guangdong, 1947), va ésser per a molts dels seus seguidors actuals un descobriment, gràcies al Premi al millor director que se li va concedir en l’edició del Festival de Cannes del 2015. Aquest descobriment estava relacionat amb l’estètica de fons que predomina en tota la seva filmografia, una vintena de títols, des dels seus inicis, l’any 1980, quan va realitzar la seva primera pel·lícula, fins l’actualitat. La present retrospectiva recorre la trajectòria d’aquest cineasta des de “The boys from Fengkuei” (1983), la seva quarta pel·lícula, fins a “The Assassin” (2015). Hou Hsiao-Hsien es troba en fase de realització del seu projecte més recent i és per aquest motiu que no compareixerà en la presentació de la seva retrospectiva. Tot i haver estat reiteradament premiat en festivals com els de Venècia i Cannes, el seu cinema dista molt de ser conegut a occident com s’esperaria d’algú que és autor de pel·lícules com “A city of sadness” (Lleó d’Or, Venècia, 1989), “The Puppetmaster” (Premi Especial del Jurat, Cannes, 1993) o “The Assassin”, ja mencionada.

El 1995, el Festival de Cinema de San Sebastián li va dedicar una retrospectiva, però des de llavors, Hou Hsiao-Hsien ha produït més de vuit títols dels quals tan sols alguns s’han projectat a les pantalles de l’Estat espanyol. L’actual retrospectiva de la Filmoteca de Catalunya i Casa Àsia permetrà accedir a algunes de les seves pel·lícules més rellevants pel que fa a la poètica que les atravessa de principi a fi, com s’aprecia a “Flowers of Shanghai” (1998), “Millenium Mambo” (2001), que tant s’ha comparat amb “In the Mood of Love” de Wong Kar-Wai, “Café Lumière” (2003), un homenatge a Yasujiro Ozu, o els tres contes romàntics de “Three Times” (2005), entre altres títols dels quinze que es presenten ara a la Filmoteca formant part també de la programació de l’actual edició de l’”Asian Film Festival. Barcelona”, 2017.

Llargs plans seqüència i una poètica del temps sense equivalents s’apliquen als seus relats cinematogràfics, en què es remonta tant al passat comú com a la vida individual dels seus protagonistes, el destí dels quals sol contextualitzar-se en un món d’emocions que entren en tensió amb el ‘jo’, els ‘altres’ i un món real més obscur representat en les nits urbanes de Taipei i en els joves que se submergeixen en els seus paradisos artificials. No obstant, el mateix passa quan es refereix als baixos móns de finals del segle XIX a “Flowers of Shanghai”, per citar un exemple, o a la Xina del segle IX, on la guerrera Nie Yianniang (l’assassina), que pertany a l’”0rdre dels assassins”, rep el mandat del seu mestre i mata a l’home que estima per complir amb el seu deure.

 

Menene Gras Balaguer.

Directora de l’Asian Film Festival. Barcelona

 

Consultar la programació

(aquesta programació està subjecte a possibles modificacions)