ORIENT EXPRESS
CASA ÀSIA a BETEVÉ Abr-Jun 2024
Aquest segon trimestre engloba des del 4 d’Abril fins al 30 de Maig de 2024, amb possibles actualitzacions pel mes de Juny.
Programa
Dijous 4 d’abril a les 22.30h
Malàisia
Maryam | Dir: Badrul Hisham Ismail | 2022 | 103’ | VOSC | Drama
Maryam, una dona de 50 anys propietària d’una galeria i que ve d’una família aristocràtica, vol la benedicció del seu pare per casar-se amb el seu jove nuvi estranger de Serra Lleona, mentre que, al mateix temps, necessita superar els desafiaments de la llei islàmica, la qual determina la seva possibilitat d’escollir al seu cònjuge.
L’escriptor i director de cinema independent Badrul Hisham Ismail va estudiar a la New School de Nova York, on va rodar el seu primer curtmetratge A Tale of a Mannequin (2014). El seu primer llargmetratge Voyage to Terengganu (2016) rodat amb Amir Muhammad, també de Malàisia. Sovint explora temes que qüestionen la normalitat de la vida quotidiana amb la intenció de mostrar allò que no es diu ni es veu. Les seves pel·lícules s’han projectat a llocs com el Freedom Film Fest, l’IFFR, el Malaysian Shorts i el Thai Short Film & Video Festival, d’entre altres. També és un escriptor habitual per The Star i és editor de continguts al periòdic Svara.
Dijous 11 d’abril a les 22.30h
Filipines
The Baseball Player | Dir: Carlo Obispo | 2006 | 71’ | VOSE | Drama
Amir, un soldat de disset anys, va sofrir la pèrdua del seu pare durant una guerra en els anys 2000. Ara, l’Amir, somia a tenir una vida diferent, vol convertir-se en jugador de beisbol professional. Gràcies a un entrenament constant amb el seu entrenador, aconsegueix arribar a la prova final d’una universitat local. Desgraciadament, la guerra esclata de nou contra els rebels i l’Amir es veu en la complicada situació de triar entre seguir els seus somnis o lluitar en el camp de batalla.
Carlo Obispo va obtenir la llicenciatura en Filosofia amb especialització en Comunicació Artística en la Universitat de Saint Louis. La seva primera pel·lícula, Purok 7 (2013), va formar part de la categoria New Breed en el Festival de Cinema Independent Cinemalaya 2013. El seu segon llargmetratge, Gasping for Air (2016), va ser la pel·lícula d’obertura en el Festival de Cinema Independent Cinemalaya 2016. En 2020, va escriure i va dirigir una sèrie de Boys Love anomenada Better Days.
Dijous 18 d’abril a les 22.30h
Xina
Looking for Rohmer | Dir: Wang Chao | 2018 | 85’ | VOSE |Drama, LGTBQIA+
És la primera pel·lícula LGBTQIA+ que va rebre autorització per la seva estrena a la Xina. La història comença, amb la primera trobada dels protagonistes i la posterior relació secreta entre ells. Zhao Jie i Rohmer decideixen viatjar junts al Tibet i al camí es veuen involucrats en un accident que acaba amb la mort d’un nen. Malgrat que no són responsables del que ha passat, se senten culpables fins al punt que no deixen de discutir sobre el tema i acaben separant-se. Amb tot i això, quan Zhao Jie s’assabenta que Rohmer ha patit un accident en una glacera, va a buscar el seu amic amb la intenció d’ajudar-lo i evitar que li passi el mateix que a aquell nen que no van poder salvar.
Després de graduar-se de la universitat, Wang Chao va treballar durant cinc anys en la indústria siderúrgica, encara que sempre va estar interessat en el cinema i la literatura. El 1991, va entrar a l’Acadèmia de Cinema de Pequín, on es va graduar el 1994 i va començar a treballar de crític de cinema. És així com va conèixer a Chen Kaige després del rodatge de Tierra Amarilla, i aquest el va contractar com a ajudant de direcció entre 1995 i 1998 pel rodatge de Adiós a mi concubina i de El Emperador y el Asesino. Durant aquest temps va escriure diverses petites narracions que l’hi van inspirar guions per algunes pel·lícules. Amb Orphan of Anyang, que va rodar sense autorització, va fer el seu debut al cinema com a director. Aquesta pel·lícula va ser seleccionada el 2001 per participar en la Secció Quinzena de Realitzadors del Festival de Canes. El 2004, va realitzar el seu segon llargmetratge Day and Night i amb Luxury Car va completar el 2006 la trilogia sobre la Xina en la que havia estat treballant durant més de cinc anys. La seva quarta i cinquena pel·lícula, Memory of Love (2009) i Fantasy (2014), que es va presentar a la selecció Un Certain Regard al festival de Canes d’aquell mateix any, malgrat la seva direcció, mostren una maduresa narrativa per part del seu director. Looking for Rohmer (2018), mostra l’interès de Wang Chao pel crític i cineasta Eric Rohmer i la Nouvelle Vague, fins al punt de fer una pel·lícula sobre ell, encara que no necessàriament biogràfica. A Woman (2022), fins ara la seva última pel·lícula, es va projectar en la passada edició de l’Asian Film Festival Barcelona | AFFBCN amb gran èxit de públic, després del seu pas per Sant Sebastià on va ser nominada a la Petxina d’Or.
Dijous 25 d’abril a les 22.30h
Xina
A Woman | Dir: Wang Chao | 2022 | 110’ | VOSE | Drama
Basada en la novel·la autobiogràfica Dream, de l’escriptora Zhang Xiu Zhen, la protagonista d’aquesta pel·lícula treballa en una fàbrica, i en el seu temps lliure es dedica a la família, però quan pot intenta escriure. L’acció se situa en plena revolució cultural, entre els anys seixanta i principis dels vuitanta del segle XX. En la seva vida personal i familiar, ella és objecte d’abús diari per part de la seva parella al qual està mantenint, i amb el que ja ha tingut més fills dels que podia tenir. Malgrat tot, acaba derrotant aquestes circumstàncies gràcies a l’escriptura que es converteix en la seva alliberació.
Després de graduar-se de la universitat, Wang Chao va treballar durant cinc anys en la indústria siderúrgica, encara que sempre va estar interessat en el cinema i la literatura. El 1991, va entrar a l’Acadèmia de Cinema de Pequín, on es va graduar el 1994 i va començar a treballar de crític de cinema. És així com va conèixer a Chen Kaige després del rodatge de Tierra Amarilla, i aquest el va contractar com a ajudant de direcció entre 1995 i 1998 pel rodatge de Adiós a mi concubina i de El Emperador y el Asesino. Durant aquest temps va escriure diverses petites narracions que l’hi van inspirar guions per algunes pel·lícules. Amb Orphan of Anyang, que va rodar sense autorització, va fer el seu debut al cinema com a director. Aquesta pel·lícula va ser seleccionada el 2001 per participar en la Secció Quinzena de Realitzadors del Festival de Canes. El 2004, va realitzar el seu segon llargmetratge Day and Night i amb Luxury Car va completar el 2006 la trilogia sobre la Xina en la que havia estat treballant durant més de cinc anys. La seva quarta i cinquena pel·lícula, Memory of Love (2009) i Fantasy (2014), que es va presentar a la selecció Un Certain Regard al festival de Canes d’aquell mateix any, malgrat la seva direcció, mostren una maduresa narrativa per part del seu director. Looking for Rohmer (2018), mostra l’interès de Wang Chao pel crític i cineasta Eric Rohmer i la Nouvelle Vague, fins al punt de fer una pel·lícula sobre ell, encara que no necessàriament biogràfica. A Woman (2022), fins ara la seva última pel·lícula, es va projectar en la passada edició de l’Asian Film Festival Barcelona | AFFBCN amb gran èxit de públic, després del seu pas per Sant Sebastià on va ser nominada a la Petxina d’Or.
Dijous 2 de maig a les 22.30h
Nepal
The Secrets of Radha | Dir: Subarna Thapa | 2022 | 95′ | VOSE | Drama
La Radha, una jove embarassada d’un poble del Nepal, està casada amb en Basudev, el qual ha desaparegut. Per tal de calmar l’ansietat de la seva sogra, la Radha contracta un artista de caricatures, en Sundar, per tal que imiti amb la veu del seu marit i ella cregui que continua amb vida. Després de la mort de la seva sogra, la Radha rep una carta en la qual s’afirma que s’ha trobat en Basudev, i decideix embarcar-se en un viatge cap a Kathmandu amb en Sundar per anar a buscar-lo. Però, en lloc d’això es troba amb una intrigant xarxa de mentides, engany i frau que estan darrere de la desaparició d’en Basudev i de molts altres desapareguts.
Subarna Thapa és un cineasta nepalès que va viure a França 17 anys. Es va graduar d’art dramàtic a París i va fer un curs d’iniciació al cinema a la mateixa ciutat. Thapa va rebre finançament del CNC-França per fer el seu primer curtmetratge, Malamee (Funeral) el 2008. El seu primer llargmetratge, Soongava (Dance of the Orchids, 2012), va ser la primera pel·lícula a la història del cinema del Nepal en abordar el tòpic d’una relació del mateix sexe.
Dijous 9 de maig a les 22.30h
Indonèsia
Orpa | Dir: Theogracia Rumansara | 2023 | 99′ | VOSE | Drama
L’Orpa és una bona estudiant de setze anys promesa a la força pel seu pare amb un home adinerat de Jayapura. Reticent a convertir-se en una mestressa de casa submisa, una nit decideix escapar-se per continuar amb els seus estudis a Wamena, on vol aprendre més sobre els efectes medicinals de les plantes de Papua. Pel camí es troba amb en Ryan, un noi de vint-i-vuit anys aspirant a músic. Durant el seu viatge, a mesura que intercanvien idees i opinions sobre la vida, una dolça amistat sorgeix entre ells. La seva travessia està plena de dificultats, ja que són perseguits tant pel pare de l’Orpa com pels vilatans que acusen en Ryan de cometre un assassinat.
Theo Rumansara va néixer el 1989 a Biak, Papua. Mai es va prendre de debò l’art, fins que va guanyar una competició de cinema del seu institut el 2004, el que el va portar a deixar de ser programador informàtic, per convertir-se en cineasta. El 2020, va guanyar el Jendela Papua, un programa de tallers de cinema i recerca de talents, el qual va fer possible que pogués dirigir el seu primer llargmetratge, Orpa, amb el qual va obtenir el Best Performance Award al Jogja-NETPAC Asian Film Festival el 2022.
Dijous 16 de maig a les 22.30h
Uzbekistan
Puankare | Dir: Muzaffarkhan Erkinov | 2022 | 122′ | VOSE | Drama
L’home sempre ha aspirat a la grandesa. Abandona els gaudis i les preocupacions de la vida per seguir el camí de l’èxit, dedica la seva vida a fer un nou descobriment o ser un gran creatiu per donar-se a conèixer al món. Un jove matemàtic, Bahadyr, comença a treballar en una hipòtesi plantejada pel matemàtic Henri Puankare el 1904. Es tracta d’investigar un dels set problemes sense resoldre durant anys i pel qual l’Institut Clay de Matemàtiques pretén recompensar amb el Premi Millennium a qui sigui capaç de resoldre-la. Però, van passant els anys i els avenços sobre la conjectura de Puankare romanen sobre la taula del que ara és un ancià matemàtic, que es troba al mateix punt de la partida.
Muzaffarkhan Erkinov va néixer el 1983. Ha treballat en moltes sèries de televisió, documentals i curts. De la seva trajectòria cinematogràfica destaquen pel·lícules com Armon, Iqtidar, Yagonam, Kasas, Avlony, Puankare i Aydinlar. Ha rebut premis nacionals com el Tasanno i l’Ehtirom, i va obtenir un premi a l’International Film Festival per Creative Flight, i un altre a l’Eurasian Film and TV Festival per Slavic Tale.
Dijous 23 de maig a les 22.30h
Pakistan
Madaari |Dir: Seraj Us Salikin | 2023 | 102’ | VOSE | Crim, Thriller
Madaari és una apassionant història de venjança i justícia que té lloc durant l’agitació política de Karachi del 2008. Segueix els passos de Haris Qadeer, la vida dels quals no ha estat gens fàcil des que el seu pare va ser assassinat en una picabaralla política. L’asfixiant vida a la ciutat no l’ajuda ni econòmica ni emocionalment. L’única oportunitat que té està en l’oficina de l’assassí del seu pare. Què triarà? Venjança o una vida millor?
Seraj Us Salikin és un director pakistanès en embrió. Va presentar la seva pel·lícula Masters of the Sky en el Festival de Cannes abans de llicenciar-se, i ha obtingut premis en nombrosos festivals nacionals. Madaari és el seu últim projecte.
Dijous 30 de maig a les 22.30h
Índia
Declaration/Ariyippu | Dir: Mahesh Narayanan | 2022 | 107′ | VOSE | Drama
Enmig d’una Noida afectada per la pandèmia, una parella malaia en dificultats, formada per en Hareesh i la Reshmi, somien amb tallar amb la seva difícil vida emigrant a l’estranger. Tots dos treballen en una fàbrica de guants, anhelant un futur millor. Graven un vídeo que mostra les habilitats de la Reshmi, amb l’esperança d’utilitzar-lo per garantir oportunitats laborals a l’estranger. Tanmateix, les seves vides prenen un gir devastador quan en Hareesh rep un vídeo molt inquietant a través de WhatsApp. Sembla ser el vídeo original de la Reshmi, fusionat amb imatges explícites d’una altra dona de es troba involucrada en un acte sexual. Aquest vídeo desencadena un inesperat desequilibri emocional, social i matrimonial posant en crisis tota la seva relació.
Mahesh Narayanan nascut el 1975 a Kerala, és un cineasta i editor conegut pel seu treball a la indústria cinematogràfica malayalam. Va iniciar la seva carrera a la indústria del cinema com a muntador i editor. Va treballar com a editor en nombroses pel·lícules i va obtenir reconeixement per les seves habilitats d’edició. Va debutar com a director amb Take Off (2017), una pel·lícula basada en l’evacuació d’infermeres índies de l’Iraq durant la insurrecció de l’EI. La seva pel·lícula C U Soon (2020) va cridar l’atenció per la seva narrativa i el format. Narayanan també ha treballat com a editor en diverses pel·lícules i continua sent una figura destacada a la indústria.
Dijous 6 de juny a les 22.30h
Kazakhstan
Goliath | Dir: Adilkhan Yerzhanov | 2022 | 92’ | VOSE | Drama
L’aldea kazakh de Karatas ha viscut durant molt temps sota l’amenaça d’un cap criminal anomenat Poshaev. Aquest proporciona habitatge i treball al vilatans, però executa sense pietat a qualsevol que s’atreveixi a oposar-se a ell. Aquesta és la lliçó que Arzu aprèn de primera mà. La seva dona Karina és assassinada desprès de cedir informació a la policia sobre el crims que s’estan cometent allà. L’Arzu és un esguerrat que ara ha de criar la seva filla petita ell sol. Se sent tan indefens i afligit que ni tan sols sembla estar contemplant la venjança. Poshaev ho pren sota la seva protecció i l’ofereix el lloc de vigilant d’un edifici en construcció. Aviat l’Arzu té l’oportunitat de demostrar la seva llealtat i es converteix en la mà dreta d’en Poshaev. Però, ¿on radica la veritable lleialtat de l’Arzu, amb el seu cap o amb l’idea de justícia?
L’Adilkhan Yerzhanov, director de cinema i guionista, va néixer a la ciutat de Djezkazgan al 1982. El 2009, es va graduar de la Kazakh National Academy of Arts com a director de cinema. Yerzhanov ha participat en dues ocasions al festival de cinema de Cannes: en 2014 amb The Owners i al 2018, amb The Gentle Indifference of the World. També ha participat en dues ocasions al Festival Internacional de Cinema de Venècia, amb Orizzonti i Yellow Cat al 2020, i amb Orizzonti Extra i Goliat al 2022.
Dijous 13 de juny a les 22.30h
Mongòlia
The Only Reason | Dir: Batzaya Gandush | 2022 | 97’ | VOSE | Drama
Quatre ànimes perdudes molt diferents entre si es troben i aconsegueixen encomanar-se l’esperança per continuar vivint. En aquesta primera pel·lícula del director, el paisatge exterior també ocupa un lloc de preferència com el mirall de l’estat d’ànim de les figures que l’habiten. Mongòlia és un país que en els darrers anys ha vist desenvolupar un cinema intimista en contrast amb un entorn que no deixa de sorprendre.
Batzaya Gandush es va traslladar a Ulaanbaatar per estudiar a la Universitat Nacional de Mongòlia on va fer dret. L’últim any, va abandonar els estudis per matricular-se a l’Escola Nacional de Cinema de Mongòlia amb el gran director de cinema mongol Jigjidsuren. Al 2019, a Batzaya li van diagnosticar leucèmia, arran de la qual cosa li van fer un trasplantament de medul·la i va haver de fer quimioteràpia durant un any. Els amics cineastes de Batzaya tant bon punt va superar la malaltia el van convèncer perquè escrivís el guió de la pel·lícula que es presenta.
Dijous 20 de juny a les 22.30h
Xina
Night and Day | Dir: Wang Chao | 2004 | 95’ | VOSE | Drama
Narra la història del miner Liu Lei que malgrat estar molt unit a la família del seu mestre, acaba ficant-se al llit amb la seva dona. Quan aquest mor a la mina, un sentiment de culpa l’envaeix i emprèn diverses accions per afrontar-ho. El realisme de Wang Chao coincideix amb la fidelitat del narrador a la memòria d’esdeveniments que han construït la història de la Xina.
Després de graduar-se de la universitat, Wang Chao va treballar durant cinc anys en la indústria siderúrgica, encara que sempre va estar interessat en el cinema i la literatura. El 1991, va entrar a l’Acadèmia de Cinema de Pequín, on es va graduar el 1994 i va començar a treballar de crític de cinema. És així com va conèixer a Chen Kaige després del rodatge de Tierra Amarilla, i aquest el va contractar com a ajudant de direcció entre 1995 i 1998 pel rodatge de Adiós a mi concubina i de El Emperador y el Asesino. Durant aquest temps va escriure diverses petites narracions que l’hi van inspirar guions per algunes pel·lícules. Amb Orphan of Anyang, que va rodar sense autorització, va fer el seu debut al cinema com a director. Aquesta pel·lícula va ser seleccionada el 2001 per participar en la Secció Quinzena de Realitzadors del Festival de Canes. El 2004, va realitzar el seu segon llargmetratge Day and Night i amb Luxury Car va completar el 2006 la trilogia sobre la Xina en la que havia estat treballant durant més de cinc anys. La seva quarta i cinquena pel·lícula, Memory of Love (2009) i Fantasy (2014), que es va presentar a la selecció Un Certain Regard al festival de Canes d’aquell mateix any, malgrat la seva direcció, mostren una maduresa narrativa per part del seu director. Looking for Rohmer (2018), mostra l’interès de Wang Chao pel crític i cineasta Eric Rohmer i la Nouvelle Vague, fins al punt de fer una pel·lícula sobre ell, encara que no necessàriament biogràfica. A Woman (2022), fins ara la seva última pel·lícula, es va projectar en la passada edició de l’Asian Film Festival Barcelona | AFFBCN amb gran èxit de públic, després del seu pas per Sant Sebastià on va ser nominada a la Petxina d’Or.
Dijous 27 de juny a les 22.30h
Vietnam
Song Lang | Dir: Leon Le | 2022 | 90’ | VOSE | Drama
Saigon, a la dècada de 1980. Linh Phung és l’estrella d’una companyia itinerant de cai luong (òpera popular tradicional) i està molt endeutat amb un prestamista anomenat Dung, “Thunderbolt”. Tot i no tenir aparentment res en comú, els dos estableixen una relació jugant a un videojoc i descobreixen que pensen de manera similar i molts punts de connexió. Linh Phung sap que una vida ben viscuda és necessària pel seu art i Dung anhela l’art per tornar a una vida més digna de ser viscuda. La història, arrelada en el fatalisme i la fatalitat, està inspirada en l’estructura narrativa clàssica de l’òpera vietnamita. La pel·lícula es va presentar al Göteborg Film Festival 2019, al Tallinn Black Nights Film Festival 2018 i al Hawaii International Film Festival 2018, i va guanyar el Premi Tokyo Gemstone al Tokyo International Film Festival 2018.
Nascut i criat a Saigon, Leon Le es va mudar als Estats Units d’adolescent i és ballarí, cantant i actor. “Song Lang”, el seu primer llargmetratge, es pot considerar un treball molt madur, resultant de l’experiència personal compromesa amb la seva vocació, unint la seva sensibilitat com a fotògraf i la d’actor.