Geografies del pensament

L’onzena edició de l’Asian Film Festival Barcelona | AFFBCN vol continuar contribuint a l’apogeu del cinema asiàtic no només als festivals de cinema internacionals sinó també a les pantalles del nostre país. Quan ens referim al cinema asiàtic estem pensant en les indústries cinematogràfiques de més de vint països que creuen en la cultura cinematogràfica com a expressió d’un fet global i local. A través del cinema d’aquests països podem abordar geografies properes i remotes que ens ajuden a comprendre el món en el qual vivim. La programació d’aquest any és el resultat d’una selecció d’uns cent títols d’entre els més de cinc-cents que hem pogut consultar i que devem als festivals que ens han precedit aquest any com els de Berlín, Rotterdam, Cannes, Locarno, el Far East Film Festival, Venècia, i el festival de San Sebastian. Tanmateix, també hem comptat amb l’aportació dels festivals de Shanghai, Hong Kong, Busan, Jeonju, Calcuta, Goa, Kerala, Singapur, Melbourne i Sidney, Oakland i Manila. Els festivals anuncien i s’anticipen al que després es podrà veure a la gran pantalla, encara que moltes de les pel·lícules que es presenten es queden fora del circuit comercial. 

Un dels objectius del festival és explorar la vida quotidiana i domèstica d’aquest estrany o estranger que podem arribar a ser formant part d’una història col·lectiva, tanmateix, com el sentiment de pertànyer a un territori o ser-ne exclòs, tal i com ens ensenya el cinema. Estimular l’interès pel descobriment i el coneixement coincideix òbviament amb la nostra intenció de fer arribar als nostres públics imatges de la vida col·lectiva o de les vides d’individus que pertanyen a una determinada comunitat. Per això la programació pretén ser més aviat inclusiva, no tant amb la intenció d’incloure més títols cada any, com per mostrar no només aquells autors que no passen desapercebuts per comptar amb els seus seguidors sinó també els menys coneguts o els referents dels quals obliguen a indagar la seva respectiva contextualització i les seves propostes. Volem també donar un espai als nous directors perquè presentin el seu primer llargmetratge en el festival, i trobin aquí una plataforma per a donar a conèixer el que fan fora del seu país.  

L’AFFBCN aborda una extensió geogràfica molt àmplia, que va des de l’Iran, Àsia Central, una regió que comprèn les exrepúbliques Soviètiques del Kazakhstan, Kirguizistan i l’Uzbekistan, a la que se li sumen l’Afganistan, l’Índia, Pakistan, Bangladesh i Sri Lanka; el Sud-est asiàtic des de la Xina, Corea, Japó, Tailàndia, Singapur, Malàisia, Cambodja i el Vietnam; i l’Àsia-Pacífic amb Austràlia i Nova Zelanda. El cinema que s’anomena d’aquests països i que ens interessa d’una manera particular és aquell que ens afecta, amb la informació que transmet, i ens fa empatitzar amb les imatges que veiem, i que d’alguna manera ens segresta i ens introdueix a la pantalla tot fent que les distàncies geogràfiques s’esvaeixin i ens apropin a mons que potser acaben sent més reals que el nostre. 

El festival arriba aquesta tardor amb una programació que es proposa ser la més representativa possible del cinema experimental i independent recent procedent del continent asiàtic, sense excloure produccions que responen tant a l’interès d’un públic coneixedor de les cinematografies corresponents, com d’aquells que desitgen iniciar-se en un cinema no tan nou, la diversitat de la qual respon preferentment a les diferents narratives que exposa. L’exotisme que en occident s’ha atribuït moltes vegades a aquestes produccions ha estat substituït per l’atracció que aquestes últimes exerceixen en construir culturalment una identitat que es vol inseparable de la pertinença al territori. 

La programació de la present edició de l’AFFBCN constarà d’un centenar de pel·lícules que s’agrupen en les cinc sessions, Oficial, Oficial Panorama, Discoveries, NETPAC i Especial, totes a competició, en les quals es distribueixen estratègicament els diferents títols que es seleccionin. Els jurats corresponents es componen d’aquells integrants designats a tal finalitat, directors, crítics de cinema i escriptors que accepten complir aquesta funció. Aquest any comptarem amb la participació de directors que formen part de les generacions més joves de cineastes dels països dels quals procedeixen i que presentaran el seu primer llargmetratge, sovint realitzat després de produir nombrosos curts. Com en edicions anteriors, volem posar l’èmfasi en la història, el conflicte i el drama, perquè considerem que són els gèneres més apropiats per a la proposta que desitgem fer, amb la finalitat d’apropar posicions i realitats tot contribuint a l’entesa entre les persones, sigui quin sigui el lloc on habiten. 

La gran retrospectiva del cineasta xinès Wang Chao tanca la programació amb les set pel·lícules més rellevants de la seva trajectòria, que comença amb Orphan of Anyang en 2001 i acaba amb A Woman en 2022. Aquest realitzador independent i experimental presentarà a més a més Day and Night (2004), Luxury Car (2006), Memory of Love (2009), Fantasy (2014) i Locking for Rohmer (2018). Wang Chao es va graduar a l’Acadèmia de cinema de Pequín el 1994 i es va iniciar en el món del cinema com a crític, fins que va conèixer al reconegut cineasta Chen Kaige, el qual el va contractar com a ajudant de direcció i amb el qual va treballar entre 1995 i 1998 en el rodatge de Adiós a mi concubina i El emperador y el asesino. Durant aquests anys va escriure diversos relats que van inspirar certs guions per algunes pel·lícules. El seu primer llargmetratge Orphan of Anyang va participar en la Quincena de realitzadors de Cannes en 2001. Aquesta retrospectiva serà presentada per Wang Chao a la Filmoteca de Catalunya on es projectaran els tres primers títols que es mencionen aquí. La resta es podran veure a les diferents seus  del festival. 

Aquest any la inauguració del festival se celebrarà amb la projecció de Yantzi´s Confusion (2023), primer llargmetratge de la jove cineasta xinesa Li Jue, la qual vindrà a Barcelona per a la presentació de la seva pel·lícula, que tindrà així a Barcelona la seva estrena a Europa. Al mateix temps, la cloenda del festival, que tindrà lloc el 4 de novembre, un dia abans que finalitzin les projeccions programades per al diumenge 5 de novembre, comptarà amb la projecció de la pel·lícula australiana The Royal Hotel, que és el segon llargmetratge de la cineasta australiana Kitty Green. La cultura cinematogràfica és cultura en general, i volem insistir en la divulgació d’un cinema que valorem per la seva proximitat i per introduir-nos en l’interior de mons que no arribaríem a conèixer mai si no fos a través seu, tal i com aconsegueix fer la literatura. 

Per Menene Gras Balaguer

Directora de l’Asian Film Festival Barcelona

A continuació, esmentem algunes primeres recomanacions a manera de guia, sense que això impliqui excloure cap dels títols restants que formen part de la programació del festival. 

Xina | Yangzi’s Confusion | Li Jue | 2023 | 101’ (Inauguració)  

Austràlia | The Royal Hotel | Kitty Green | 2023 | 91’ (Cloenda)  

Xina | Home Coming | Rao Xiaozhi| 2022 | 137’  

Xina | Carefree Days | Liang Ming | 2023 | 122’  

Corea | Point Men | Yim Soon-Rye | 108´  

Corea | Toxic Parents | Kim Su-in | 2023 | 104’  

Índia | The Kashmir Files| Vivek Agnihotri | 2022 | 170’  

Índia | Our Home | Romi Meitei | 2022 | 89’  

Iran | Wind of Change (Solouk) | Abbas Rafei |2023 | 86’   

Iran | No Prior Appointment | Behrooz Shoaibi | 2022 | 120’  

Japó | Perfect Days | Wim Wenders | 2023 | 123’  

Japó | Evil Does Not Exist | Ryusuke Hamaguchi | 2023 | 106’  

Kazakhstan | Zere | Dauren Kamshibayev | 2021 | 113’   

Nova Zelanda | Whina | James Napier, Paula Whetu Jones | 2022 | 112’  

Vietnam | Inside the Yellow Cocoon Shell | Pham Thien An | 2023 | 179’  

  

I de la RETROSPECTIVA de Wang Chao  

Xina | A Woman (Kong Xiu) | Wang Chao | 2022| 110’