L’AFFFBCN a Mèxic


L’objecte prioritari del programa cinematogràfic que portem per primera vegada a algunes ciutats de Mèxic és apropar al públic el cinema asiàtic d’autor, un cinema que comença a ser present als circuits comercials, encara que d’una manera molt selectiva. D’aquesta manera, posem en connexió cultures d’aquest ampli continent mitjançant un instrument tan eficaç com el cinema.

El programa consta de cinc pel·lícules que es projectaran del 4 al 25 d’abril al Fòrum Guadalupe Balderas del Centre Recreatiu Xalapeño, que es troba ubicat a Xalapeños Ilustres 31, Zona Centre, Centre, 91000 Xalapa-Enríquez.


Programació

Dijous 4 d’abril del 2024 a les 19.00h

Drown | Dir. Mohammad Kart | Iran | 2020 | 120′ | VOSE | Drama

Després de filtrar-se un vídeo de la seva classe a una piscina només per a dones, la Parvaneh és brutalment assassinada pel seu marit, en Hashem, que busca la manera de redimir la seva reputació i dignitat com a padrí del barri. El germà d’en Hashem, en Hojat, s’embarca en una travessia cap als laberints del Teheran clandestí per trobar al responsable d’aquest joc brut. Acusat falsament per tràfic de drogues en el passat, torna al món del crim per buscar els rivals del seu germà.

Nascut a Shiraz el 1986, Mohammad Kart és graduat en interpretació i posseeix un diploma en direcció. Va començar la seva carrera com a actor l’any 2000 i des de llavors ha aconseguit diversos premis. A més, ha aparegut en diverses obres de ficció dirigides per directors famosos. El seu primer documental, Bruise, va rebre el 2013 el premi al millor documental social al Cinema Verité, el festival internacional més gran de documentals d’Iran. El seu segon documental, Incubus-The Small Chance, va guanyar el premi al Millor Director en el Festival de Cine de Fajr. Amb el seu curtmetratge, Pedovere, va guanyar el Gran Premi del festival d’Odense amb el qual va aconseguir reconeixement internacional. Drown és el seu primer llargmetratge i ha guanyat cinc premis, incloent el premi que atorga l’audiència en el Festival Nacional de Cienma de Fajr el 2020.


Dijous 11 d’abril del 2024 – 19.00 h

Happiness | Dir. Askar Uzabayev | Kazakhstan | 2022 | 131’ | VOSE | Drama

Una dona de gran bellesa viu una existència contradictòria entre el que és realment i els cardenals, ferides i cicatrius visibles al seu cos. És una influencer d’èxit que promou una línia de productes anomenada “Felicitat”. Com demostra en les seves presentacions de vendes hipnòtiques, se suposa que aquesta marca ha de fer les dones atractives i felices. Però, a la seva vida privada, és víctima dels abusos d’un marit alcohòlic, com també ho serà la seva filla després de casar-se amb un home que l’ha deixat embarassada però no l’estima. Basada en fets reals, Happiness vol ser una denúncia de la violència masclista i les seues conseqüències.


Dijous 18 d’abril del 2024 a les 19.00h

Lockdown | Dir. Joel C. Lamangan | Filipines | 2021 | 97’ | VOSE | Drama

Danny és un dels milers de treballadors migrats filipins que van haver de tornar al seu país durant la pandèmia de la COVID-19. S’escapa del centre de quarantena per reunir-se amb la seva família, però s’adona de les pèssimes condicions en què viuen quan l’acullen. Danny, per poder sobreviure durant la crisi, cau en el sòrdid món del treball sexual en línia actuant en un antre clandestí dirigit per un tal Rene, on acabarà treballant a canvi de protecció, després d’evitar a les autoritats sanitàries, que van assaltar casa seva emportant-se a la seva família, i que encara el persegueixen.

El multipremiat director filipí Joel C. Lamangan va estudiar cinema i teatre a les Filipines ia l’estranger. Va ser actor i director per a teatre i televisió, fins que va començar a actuar per al cinema i va poder estrenar-se com a director el 1991 amb Darna. Entre les seves pel·lícules més destacades es troben: The Flor Contemplacion Story (1995), amb la qual va obtenir el premi Golden Pyramid al festival de cinema del Caire el 1995 i Nora Aunor es va emportar el premi a millor actriu; Pusong Mamon (1998), Deathrow (2000), Hubog (2001), Huling Birhen sa Lupa (2003), Blue Moon (2006) i Deadline (2011). En 2014, el seu llargmetratge Hustisya va guanyar el premi a millor actriu i el Netpac al festival de cinema independent filipí Cinemalaya. També es va projectar al festival de Toronto i va competir en els de Varsòvia i Nantes. Amb Bhoy Intsik (2017) va aconseguir el premi especial del jurat al festival de Porto. Rainbow’s Sunset va obtenir nou premis al festival de Manila de 2018, a més del premi especial de jurat i el premi a millor actor per Eddie García i Tony Mabesa al festival de Houston de 2019.


Dimarts 23 d’abril del 2024 a les 19.00h

Where is Pinki? | Dir. Prithvi Konanur | India | 2020 | 107’ | VOSE | Drama

Bindu i Girish són aparentment una típica parella treballadora de classe mitjana en un entorn urbà de l’Índia amb una nena de 8 mesos, Pinki. Deixen el seu nadó amb una cuidadora i es treballaran. Sannamma barreja la llet de Pinki amb alcohol i li presta el nadó a una amiga, Anasu. Aquesta es porta a al nadó per pidolar als carrers de la ciutat. Ho deixa sota d’un pas elevat durant una estona per aconseguir un glop d’alcohol. Una escombradora de la ciutat, Pathu, descobreix accidentalment a Pinki i la hi porta. Bindu torna a casa de camí a l’oficina a la recerca d’alguna cosa que ha oblidat i descobreix amb horror que Pinki i Sannamma han desaparegut. Així comença una frenètica jornada de recerca en un laberint on la trobada sembla impossible.

Prithvi Konanur, ex enginyer de programari, va fer el seu primer guió, en anglès, The Abiding, que va adaptar per al cinema el director de Hollywood Rob Schmidt. Després d’aquesta experiència, Prithvi va decidir estudiar cinema a l’Acadèmia de Cinema de Nova York. Després de dirigir diversos curtmetratges, va realitzar el seu primer llargmetratge Alegalu (Waves) el 2012, i ho va produir la Societat de Cinema Infantil de l’Índia sota el Govern Federal de l’Índia. Waves es va estrenar al Festival de Cinema de Toronto (TIFF KIDS) i es va projectar en nombrosos festivals internacionals. El seu segon llargmetratge, Railway Children, va tenir la seva estrena mundial al Festival de Cinema de Mumbai (MAMI) i va rebre una Menció Especial del Jurat al Zlin IFF i altres premis en múltiples Festivals de Cinema Internacionals. El tercer llargmetratge de Prithvi, Pinki Elli? (On és Pinki?) Va obtenir el premi Movie Buff Appreciation Award al Film Bazaar de 2019. 


Dijous 25 d’abril del 2024 a les 19.00h

Los mensajes ocultos de Ganga | Dir. Antonio Rodrigo | India, España | 2020 | 61’ | VOSE | Documental

Més enllà dels problemes mediambientals als quals s’enfronta el riu Ganges en el context social de l’Índia, la Deessa Ganga representa el curs de la vida en l’hinduisme. Segons la mitologia, Ganga va baixar des del cel per tal de salvar i purificar la seva gent travessant el que representa una artèria social i política per al país. Però què hi ha més enllà del curs del Riu? Passat, present i la lluita per la supervivència s’entrellacen en aquest documental que recorre de manera cosmològic els misteris i controvèrsies a què s’enfronta un dels rius més antics de la planeta.

Antonio Rodrigo és director de cinema documental i fundador de Nomadocs. Viatger i explorador d’històries, es defineix com un artesà de cinema social. El seu primer curtmetratge El Sentir desde Afuera va ser premiat internacionalment i seleccionat per representar a Espanya a la Biennal de Joves Artistes de la Mediterrània celebrada a Skopje el 2008. Després d’algunes publicacions en TV i més de 12 anys d’experiència en el sector del documental social treballant per IFC, World Bank, GlobalCad i altres organitzacions, decideix independitzar-se i fundar Nomadocs amb la idea d’usar el seu treball com a eina d’educació i sensibilització social.

  • Del 4 al 25 d’abril de 2024

  • Foro Guadalupe Balderas del Centro Recreativo Xalapeño Xalapeños Ilustres 31 Zona Centro, Centro Xalapa México

  • Entrada lliure fins limit d’aforament

Organitzen

Amb la col·laboració de