EL NOU CINEMA ASIÀTIC
Del 13 de Setembre al 4 d’Octubre
CASA ASIA ha reunit quatre títols per al programa de cinema asiàtic, abastant una extensa geografía per la qual podrem circular lliurement a través de la imatge en moviment. Els relats que se’ns narren uneixen cultures i pobles, consolidant respectivament la seva identitat. L’itinerari s’inicia a Pakistan i passa per l’Índia i la Xina, fins a arribar a Mongòlia. S’ha concebut així perquè l’espectador tingui l’opció de reconstruir el mosaic d’escenes que aquest cinema ens brinda. Totes les pel·lícules que es projectaran s’han realitzat entre 2018 i 2022, per tant, parlem d’un cinema recent que ens posa en contacte amb una realitat remota, però al mateix temps molt propera i de gran actualitat. El programa comença amb Moosa Lane (Pakistan) de la directora Anita Mathal Hopland, segueix amb Trek to Neverland (Índia) del director Aniket Dabas, Looking for Rohmer (Xina) del director Wang Chao i Gergi (Mongòlia) del director Sengedori Janchirjorj. Per acabar, reservem la darrera sessió per una pel·lícula sorpresa que creiem que serà d’interès per a tots els seguidors d’aquest programa que venim fent des de fa anys.
PROGRAMACIÓ
Dissabte, 13 de setembre de 2025
Moosa Lane | Pakistan | Dir: Anita M. Hopland | 2022 | 85’ | VOSE | Documentari.
Es tracta d’una epopeia familiar personal, on la directora d’origen pakistaní Anita Mathal Hopland repassa la història de les seves dues famílies. Moosa Lane es el nom del carrer de la capital del Pakistan, Karachi, on viu la meitat de la família de Hopland, mentre ‘altre viu a Dinamarca. L’autora d’aquest documental brinda una visió íntima de les vides dels tres membres més joves de la família i les seves experiències amb la vida i la mort. La cineasta explora la generació de joves de la seva edat en el Pakistan, tractant de mostrar al mateix temps l’experiència personal de qui viu entre dues cultures com és el seu cas. Les seves circumstàncies li permeten, tanmateix, descobrir el que la uneix i la separa del seu país i de la seva cultura d’origen, i adonar-se que no està tan lluny com podria semblar a primera vista.
Anita Mathal Hopland (Kanachi, 1981) va graduar-se en la National Film School of Denmark al 2011 amb el curtmetratge que presentà per a la seva graduació Underneath the Dark. Hopland va debutar com a directora de llargmetratges al 2017 amb el documetal On the Edge of Freedom, seguit de Lost Warrior al 2018 i, finalment, Moosa Lane en 2022.
Dissabte, 20 de setembre de 2025
Trek to Neverland | India | Dir: Aniket Dabas | 2022 | 105’ | VOSE | Drama

Ekansh és testimoni dels estralls que suposa trobar una veu política en la Índia quan una protesta universitària pacífica es converteix en un motí. Més tard, embarca en un viatge de campament amb campiestes hippies per trobar la seva veu política y filosófica.
Aniket Dabas és director, desenvolupador i executor amb seu en Mumbai, Maharashtra, Índia. Estudià a la Universitat Tècnica d’Uttar Pradesh com a Llicenciat en Tecnologia. Posteriorment, va realitzar un curs certificat en sistemes integrats (microprocessadors) a l’Institut Indi de Tecnologia, a Delhi. Finalmente, va obtenir un mestratge en Cinematografía i producció de cinema i Video a l’Universitat Central Lancashire. Va treballar en diverses produccions cinematogràfiques, però és conegut principalment per les seves obres Phata Poster Nikhla Hero (2013), Laali Ki Shaadi Mein Laaddoo Deewana (2017) y Trek to Neverland (2022).
Dissabte, 27 de setembre de 2025
Looking for Rohmer | China | Dir: Wang Chao | 2018 | 85’ | VOSE | Drama, LGBTQIA+
És la primera pel·lícula LGBTQIA+ que va rebre autorització per a la seva estrena a la Xina. La història s’inicia amb la primera trobada dels protagonistes i la posterior relació secreta entre ells. Zhao Jie i Rohmer decideixen viatjar junts al Tibet i en el camí es veuen involucrats en un incident que acaba amb la mort d’un nen. Encara que no són responsables de l’ocorregut, se senten culpables fins al punt que no poden deixar de discutir sobre aquest tema i acaben per separar-se. No obstant això, quan Zhao Jie s’assabenta que Rohmer ha tingut un accident en una glacera, va a la recerca del seu amic amb la intenció d’ajudar-lo i evitar que li succeeixi el mateix que al nen que no van poder salvar.
Wang Chao va ingressar en l’Acadèmia de Cinema de Pekín, on es va graduar en 1994 i va començar a treballar com a crític de cinema. És així com va conèixer a Chen Kaige després del rodatge de Terra Groga, qui el contractaria com a ajudant de direcció entre 1995 y 1998 per al rodatge de Adeu a la meva concubina (1993) i de L’Emperador i l’Assassí (1998). Durant aquest temps, va escriure diversos relats curts que li servirien d’inspiració per a futurs guions de pel·lícules. Amb Orphan of Anyang (2001), que va rodar sense autorització, va fer el seu debut al cinema com a director. Aquesta pel·lícula va ser seleccionada en 2001 per a participar en la Quinzena de Cineastes del Festival de Cannes. En 2004, va realitzar el seu segon llargmetratge Day and Night, i amb Luxury Car va completar en 2006 la trilogia sobre la Xina en la qual havia estat treballant durant més de cinc anys. La seva quarta i cinquena pel·lícula, Memory of Love (2009) y Fantasy (2014), que destaquen por la maduresa narrativa per part del director, es van presentar en la secció Un Certain Regard en el Festival de Cannes de 2014. Looking for Rohmer (2018), revela l’interès de Wang Chao pel crític i cineasta Eric Rohmer i la Nouvelle Vague, fins al punt de fer una pel·lícula sobre ell, encara que no necessàriament biogràfica. A Woman (2022), la seva última película fins ara, es va projectar en la passada edició del Asian Film Festival Barcelona | AFFBCN amb gran èxit de públic, després del seu pas per Sant Sebastià on va ser nominada a la Concha de Oro.
Dissabte, 4 d’octubre de 2025
Gergi | Mongolia | Dir: Sengedori Janchirjorj | 2020 | 91’ | VOSE | Drama

Una parella feliç i solvent descobreix que el marit té un càncer en etapa tres. Com ho descobreixen tard, hi ha molt poques possibilitats que el malalt sobrevisqui al tractament. L’esposa rebutja totalment donar-se per vençuda i fa tot el que és a les seves mans per a salvar al seu marit. No obstant això, malgrat anar-se fins i tot a l’estranger a la recerca d’altres professionals i passar per una cirurgia, no aconseguirà el seu objectiu. Mentre tracta de sobreviure com sigui, la víctima recorda els seus temps feliços, el primer amor, la seva dona i la seva família. la paraula Gergi significa esposa en una traducció literal, però l’arrel i l’estructura de la paraula signifiquen «Aquell qui il·lumina la llar».
Sengedorj Janchivdorj es va graduar en direcció de cinema en la Universitat de Ulaanbaatar, Mongòlia. Entre els premis rebuts cal destacar el Premi a millor director de l’Acadèmia de Mongòla en 2016. La seva última pel·lícula, Life, va guanyar el premi a millor llargmetratge en el Festival Internacional de Cinema de Ulaanbaatar en 2018 i es va estrenar en el Festival Internacional de Cinema de Dhaka 2019.

Casa Àsia | Seu Social 