EL NOU CINEMA ASIÀTIC
Del 10 de maig al 21 de juny
CASA ÀSIA ha reunit nous títols per al programa de cinema asiàtic dels pròxims mesos, abastant una extensa geografia per la qual podrem circular lliurement a través de la imatge en moviment. Els relats que se’ns narren uneixen cultures i pobles, consolidant respectivament la seva identitat. L’itinerari s’inicia a Corea del Sud, expandint-se a l’Afganistan, Filipines, l’Índia, l’Iran i Kazakhstan, fins a arribar al Nepal. S’ha concebut així perquè l’espectador tingui l’opció de reconstruir el mosaic d’escenes que aquest cinema ens brinda. Totes les pel·lícules que es projectaran s’han realitzat entre 2022 i 2025, per tant, parlem d’un cinema recent que ens posa en contacte amb una realitat remota, però al mateix temps molt pròxima i de gran actualitat. El programa comença amb Adagio (Corea del Sud) del director Yoon Seok-ho, segueix amb Sima’s Song (Afganistan) de la directora Roya Sadat, A Lab Story (Filipines) de Carlo Obispo, Aparajito (India) de Fidel Devkota, Ropewalker Memories (Iran) de Hamed Rajabi, Scheme (Kazakhstan) de Farkhat Zhurabayevich Sharipov i finalment The Red Suitcase (Nepal) de Fidel Devkota.
PROGRAMA
Dissabte 10 de maig de 2025
Adagio | Corea del Sud | Yoon Seok-ho | 2023 | 117’ | VOSE | Drama

La pel·lícula narra la historia d’un home i una dona que travessen la crisi dels quaranta i es troben a un tranquil poble costaner on, malgrat els seus diferents orígens, la musica clàssica uneix les seves ànimes solitàries i malferides.
En Yoon Seok-ho, nascut al 1957, es va llicenciar a Llengua i Literatura Coreanes abans de cursar un màster de Periodisme a la Universitat de Yonsei (1995). És director de series de televisió sudcoreanes. A partir d’Autumn Fairy Tale (2000), va dirigir un gran nombre de telenovel·les de sèrie estacional, com Winter Sonata (2002), que va tindre una gran repercussió no nomes a Corea, sinó també a l’estranger, i va exercir un paper fonamental a la Nova Onada Coreana.
Dissabte 17 de maig de 2025
Amb la presència de la directora
Sima’s Song | Afganistan, França, Holanda, Espanya i Taiwan | Roya Sadat | 2024 | 98’ | VOSE | Drama

L’any 2023, als carrers de Kabul, un grup de dones, liderades per la valenta Suraya, de 65 anys, protesten contra el règim talibà, reclamant menjar, educació i llibertat. La història ens transporta al 1979, quan la Suraya i la seva amiga Sima, atrapades enmig de la inestabilitat política, es troben en bàndols oposats en la lluita per la llibertat. La Suraya, una comunista convençuda, s’uneix al moviment pro-rus, mentre que la Sima, una musulmana conservadora, busca refugi en la tradició i el matrimoni. Malgrat les seves diferències, comparteixen un fort compromís amb els drets de les dones. A mesura que la situació política empitjora, la seva amistat es posa a prova, especialment quan la Sima es veu obligada a fugir després d’unir-se als mujahidins. Tot i els obstacles i la manipulació per part de les forces polítiques, el seu vincle es manté fort, revelant que la seva lluita anava molt més enllà del poder.
Roya Sadat és la fundadora de Roya Film House, la productora més important de l’Afganistan, amb més de 20 anys d’experiència en la realització de pel·lícules centrades en els drets humans de les dones i la infància. El seu primer llargmetratge, A Letter to the President, la va convertir en la primera directora afganesa a ser preseleccionada per als Oscars. Ha rebut múltiples premis internacionals, incloent-hi el Premi del Jurat Internacional al Vesoul IFF, el One Future Prize al Munich IFF i una Menció Especial a la Secció Discoveries del 2019 a l’Asian Film Festival Barcelona | AFFBCN. A més, va ser pionera en la creació de drames televisius populars per a TOLO TV, guanyant reconeixement en la indústria televisiva. Sadat va fundar l’escola de cinema RFH Academy i el Festival Internacional de Cinema de Dones de Herat, un dels més prestigiosos de la regió. Malgrat els riscos que ha afrontat, la seva obra busca donar visibilitat a la situació de les dones afganeses i impulsar canvis al país. Ha estat guardonada amb nombrosos premis, com el KIMDAEJUNG Nobel Cinema for Peace Award 2021, el Premi Internacional Dones de Coratge del Departament d’Estat dels EUA i la Medalla Malalai per la seva valenta lluita pels drets de les dones.
Dissabte 24 de maig de 2025
A Lab Story | Filipines | Carlo Obispo | 2024 | 150’ | VOSE | Comèdia

La Pinky, una adolescent aeta obsessionada amb llegir llibres de romanç és escollia per les monges per estudiar a l’escola secundària Josephine Cojuangco Tech Voc. Un dia, la seva mestra, la senyora Kristine, anuncia el proper concurs de preguntes i respostes sobre agricultura, en què hi hauria una prova de “laboratori”. La Pinky pensa que ha dit una prova d’”amor” i s’ofereix a participar-hi.
En Carlo Obispo, director i guionista filipí, és una figura molt present al Festival de Cinema Independent Cinemalaya. Es va llicenciar en Filosofia amb especialització en Comunicació Artística a la Universitat de Saint Louis i és l’autor de pel·lícules com Purok 7 (2013), Gasping for Air (2016) i Baseball Player (2022), sent la seva obra més recent A Lab Story (2024).
Dissabte 31 de maig de 2025
Aparajito | Índia | Anik Dutta | 2022 | 138’ | VOSE | Biogràfic

La carta d’amor del director de cinema bengalí Anik Dutta a Satyajit Ray que recrea el viatge del Mestre per fer la seva primera pel·lícula. L’any 1995, el jove director Aparajito Ray va ser entrevistat a l’All India Radio de Calcuta. Acabava d’aparèixer a l’escena internacional amb Pother Podaboli, la pel·lícula amb la qual va fer el seu debut, obtenint un important reconeixement per part de la crítica. Fragments de la vida personal i professional del cineasta, des dels anys que va fer la seva formació en el mitjà fins el seu debut al cinema amb la seva primera pel·lícula, s’intercalen a l’entrevista mencionada, tractant de mostrar com l’Aparajito aconsegueix superar les expectatives complint un somni que semblava impossible.
L’Anik Dutta és un director bengalí que va fer el seu debut al 2012 amb Bhooter Bhabishyat, pel qual va rebre el premi a Millor Director als Anandalok Awards, i els premis a Millor Debut i Millor Guió Original i Diàleg als Zee Bangla Gourav Samman Awards. També va obtenir el premi a Millor Director amb la seva pel·lícula Borunbabur Bondhu (2020) als West Bengal Film Journalists’ Association Awards i al Filmfare Awards East, a més de Millor Diàleg. Dutta també va obtenir el premi a Millor Director amb la seva pel·lícula Aparajito (2022) als West Bengal Film Journalists’ Association Awards de 2023.
Dissabte 7 de juny de 2025
Ropewalker Memories | Iran | Hamed Rajabi | 2023 | 114’ | VOSE | Drama Romàntic

Un apartament. Dos homes: pare i fill. En contra de la voluntat del seu fill, el pare porta a casa prostitutes. Una, per primera vegada, es nega a anar-se’n i dóna lloc a una tessitura inèdita. Els principis, establerts fins aleshores, de possessió, propietat i consentiment comencen a desdibuixar-se segons avança la convivència entre tots tres. Quan la situació es fa insostenible per a la dona, decideix anar-se’n i en marxar deixa en pare i fill, la necessitat d’obrir-se pas en nous horitzons i buscar la llibertat en la despossessió. L’absència de la dona es torna insuportable per a ells.
L’Hamed Rajabi (Hamedan, Iran, 1982) es va llicenciar en Cinema per la Universitat de Teheran i va participar al Berlinale Talent Campus de 2011 a Berlín. Va començar la seva carrera dirigint curtmetratges i va passar a dirigir el seu primer llargmetratge, A Minor Leap Down (2015), que va ser seleccionat aquell mateix any a la secció Panorama de Berlinale, on va guanyar el premi FIPRESCI. També ha estat guionista de dos llargmetratges dirigits per en Majid Barzegar: Rainy Seasons (2010) i Parviz (2012), tots dos seleccionats a nombrosos festivals internacionals. També va escriure el guió de Dressage, d’en Pooya Badkoobeh, que va guanyar el Premi Menció Especial 2018 a la secció Generation de la 68 Berlinale. Ropewalker Memories (2023) és el seu segon i darrer llargmetratge com a director. Des de llavors, ha aconseguit diferents premis i distincions a diversos festivals internacionals.
Dissabte 14 de juny de 2025
Scheme | Kazakhstan | Farkhat Zhurabayevich Sharipov | 2022 | 73’ | VOSE | Drama

La Masha travessa una crisi adolescent. En un intent de sortir-se amb la seva, s’allunya cada vegada més de la seva família, de manera que les circumstàncies la porten a conèixer uns nous amics involucrats en un programa de guanys il·legals. En Ram, el nou amic de la Masha, de qui està enamorada, també la convida a guanyar una mica de diners. Li diu que tot el que ha de fer és anar a una festa i divertir-se, i si porta a les seves amigues, li pagaran més per cadascuna. Per desgràcia, quan la Masha reconeix l’estratègia depredadora que està en joc, ja és massa tard.
Farkhat Zhurabayevich Sharipov és un director de cinema, guionista i productor kazakh. Es va graduar en l’Acadèmia Nacional d’Arts del Kazakhstan. Segons ell, quan va ingressar en la universitat sent un jove músic membre del grup de rock «Utopia», simplement va entrar per la porta equivocada, i, en lloc d’enginyer de so, va postular com a director fins que va ser expulsat. En 2007, es va graduar en el departament d’enginyeria de so. Seguidament, se’n va anar als Estats Units a estudiar a l’Acadèmia de Cinema de Nova York, on va fer un curs de realització cinematogràfica que incloïa producció, escriptura de guions, cinematografia i actuació.
Dissabte 21 de juny de 2025
The Red Suitcase | Nepal | Fidel Devkota | 2023 | 87’ | VOSE | Realisme màgic

En un poble remot de muntanya del Nepal, les vides del conductor d’una camioneta i un treballador migrant s’entrellacen en una narrativa que reflecteix les incerteses polítiques i econòmiques del país. El conductor parteix del bulliciós aeroport de Katmandú amb la missió de lliurar una càrrega i una misteriosa maleta vermella (en anglès “red suitcase”). Mentrestant, el treballador migrant avança lentament cap al mateix poble, fent front a la solitud i als desafiaments del camí. La pel·lícula explora les històries personals d’aquests dos homes: el conductor, la vida del qual està marcada per la violència dels maoistes i la trajectòria del qual es basa en la lluita per la supervivència; i el treballador migrant, el caminant del qual simbolitza l’esperança i la perseverança en un món ple de sacrificis i desafiaments. La revelació del contingut dels seus equipatges resulta sorprenent tan per als que els reben com per als que els lliuren. Amb aquest màgic road movie, en Fidel Devkota proposa una poderosa reivindicació dels treballadors migrants i de les seves condicions de vida, destacant com la migració, amb totes les seves experiències, uneix les persones més enllà de fronteres geogràfiques o culturals.
En Fidel Devkota és un representant del cinema independent nepalès, i les seves pel·lícules exploren temes rellevants per a la societat contemporània nepalesa, especialment les experiències de treballadors migrants i comunitats marginades. Les seves obres uneixen el drama social i narratives que emocionen i fan reflexionar. Va fer el seu debut en ficció amb The Red Suitcase (2024), que va presentar al Festival de Venècia, transportant l’espectador a un món de realisme màgic, imbuït de referències culturals del seu Nepal natal.


Casa Àsia | Seu Social 
