El Festival Internacional de Cinema de San Sebastià 2025 i el cinema asiàtic

Menene Gras Balaguer

SAI / SAI: disaster (2025) de Yutaro Seki i Kentaro Hirase.

Sobra dir que el Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià (SSIFF) 2025 es consolida com un festival de cinema espanyol, però també com a pont per al cinema europeu en general i, d’alguna manera, també per al cinema asiàtic, amb diferents variants que oscil·len segons la producció anual i la corresponent selecció de títols. Per al director del festival, José Luis Rebordinos, la selecció de títols ha de posar l’accent en les produccions més recents en l’àmbit internacional, amb una clara preferència pel cinema francès i internacional en general, a més del que s’ha dit, i pel cinema asiàtic procedent de les grans indústries cinematogràfiques d’Àsia. El mapa de la programació mostra el diferent impacte del cinema asiàtic per a audiències la presència de les quals no deixa de créixer exponencialment cada any, i un balanç desigual que queda superat amb l’excel·lència d’algunes produccions. El cinema asiàtic ha estat tan present en la Secció Oficial com en altres seccions del festival, mostrant una clara preferència pel cinema xinès i japonès, com és habitual. Encara que potser enguany s’acusa doblement aquest fet, és important tenir en compte que no existeix un límit específic a les produccions que es projecten, entenent que és un festival obert a les cultures del món i a totes les geografies, afermant connexions i volent ser un esdeveniment de primer ordre, que difícilment troba rival al nostre país. El festival de San Sebastià s’ha situat entre els grans festivals europeus, com Cannes, Rotterdam, Berlín, Locarno i Venècia, i és un referent com ells dins i fora del país, que es fa ressò anualment del que hem de veure.

La història d’aquests festivals i la seva continuïtat són una garantia per a una indústria que la creació de plataformes i altres mitjans de comunicació ha alterat. Cal recordar, que el Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià es va fundar en 1953 com la Setmana Internacional de Cinema, i enguany ha arribat a l’edició número 73. El Festival de Cinema de Venècia es va fundar en 1932, inicialment com una Mostra per a donar a conèixer i promocionar el cinema italià. El Festival Internacional de Cinema de Locarno es va fundar també en 1946 i continua sent un dels més antics. La Berlinale es va fundar en 1951 a Berlín Occidental amb l’objectiu de superar els estralls del final de la Segona Guerra Mundial, i, la seva programació, igual que la del Festival de Cinema de Rotterdam, fundat en 1972, comparteix l’interès per promocionar el cinema independent i el caràcter inclusiu, abastant geografies que altres festivals internacionals ignoren. El Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià forma part d’aquest grup de festivals europeus a seguir, tant per la seva programació com per tot el que mou i genera. Del què han estat nomenats, és l’últim de l’any i, per consegüent, té l’avantatge de poder reunir les produccions més recents que s’han pogut veure en els festivals de referència, o aquelles que encara no s’han vist enlloc. El festival s’ha convertit en un referent nacional i internacional, tant en el sector de la indústria, com en el de la comunicació i la premsa, reunint i connectant a productors/es, distribuïdors/es, directors/es, actors i actrius, amb tots els públics durant el període de nou dies que transcorren des de l’inici fins a la clausura i el lliurament de premis.

Nan Fang Shi Guang / Before the Bright Day (2025) de Tsao Shih-Han.

La passada edició ha estat una celebració de l’èxit del millor cinema espanyol més recent. Un cinema que el festival de Màlaga també va consagrar posant en coneixement del públic altres títols que no han trigat a circular pel mercat espanyol i internacional. Però, entre les derivades interessants associades a la programació de produccions asiàtiques, el festival, com és habitual, ha recollit una selecció de títols procedents del cinema japonès més recent. El criteri s’ha estès pel que concerneix el cinema xinès, l’actual creixement del qual és un fet indiscutible, rivalitzant amb altres indústries cinematogràfiques que fins ara semblaven sobreposar-se. La programació dels respectius títols pertanyents al continent asiàtic ha tingut en compte pràcticament totes les seccions. En la Secció Oficial han tingut cabuda Her Heart Beats in Its Cage (la Xina, 2025) de Qin Xiaoyu, el drama psicològic Sai/Sai Disaster (el Japó, 2025), de Yutako Seki i Kentaro Hirase, i Climbing for Life (el Japó, 2025) de Junji Sakamoto; en la Secció New Directors, Nighttime Sounds (la Xina, 2025) de Zhang Zhong Zhongchen, Shape of Momo (l’Índia i Corea dela Sud, 2025) de Tribeny Rai, White Flowers and Fruits (el Japó, 2025) de Yukari Sakamoto, i Before the Bright Day (Taiwan, 2025) de Tsao Shih Han; en Zabaltegi-Tabakalera, Brand New Landscape (el Japó, 2025) de Yuiga Danzuka, i Two Seasons, Two Strangers (el Japó, 2025) de Sho Miyaki; en Perlak, It Was Just An Accident (l’Iran, França i Luxemburg, 2025), la Palma d’Or de Jafar Panahi, i altres títols en la secció NEST, en Kulinary Zinema, amb Morte Cucina (Tailàndia, 2025) de Pen-Ek Ratanaruang i en la Secció Klasikoak. Finalment, cal nomenar la coproducció La Tregua (Espanya-Kazakhstan, 2025) presentada en les Galas d’RTVE, un drama basat en fets reals que es remunta als camps de concentració, que es van convertir en fàbriques de producció, on els russos van internar tant a opositors al règim i a dissidents com als espanyols que van arribar a Rússia després de la fi de la guerra civil.

Entre les notícies destacades del festival, cal esmentar la signatura d’un acord de col·laboració entre el Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià i el Festival de Cinema de Shanghai, considerat un dels més grans del món. L’acte va tenir lloc el dissabte 20 de setembre en el Club de Premsa del Kursaal, durant la Nit del Cinema Xinès presentada per Tony King, la subdirectora general del Shanghai International Film & TV Events Center Ing. L’acord conté diverses línies de col·laboració que es basen en l’intercanvi de produccions, i una comunicació més fluida entre tots dos festivals i la indústria. Això pot facilitar tant la programació de cinema espanyol a la Xina com la presència del cinema xinès en el SSIFF de cara al futur i la circulació d’aquest cinema en el mercat espanyol i inversament del cinema espanyol a la Xina. Per totes dues parts es va posar de manifest l’interès mutu per a revalidar l’acord en les pròximes edicions, i donar visibilitat al que s’ha signat.

Shiro no kajitsu / White Flowers and Fruits (2025) de Yukari Sakamoto.

A aquest acord, se sumen la Trobada internacional de programadors i professionals del sector que se sol celebrar durant el festival, i el Pacte de coproducció entre Espanya i Filipines, que forma part del Pla Estratègic presentat a Sant Sebastià, i que contempla el creixement exponencial de la indústria cinematogràfica en les principals regions del continent. Més enllà dels acords bilaterals ja existents i, partint de la idea que el cinema és un llenguatge universal, així com ho són les seves històries, oficialment s’ha fet públic l’interès per quatre països asiàtics, la Xina, Corea del Sud, Filipines i l’Índia, coincidint amb l’Any Dual España Índia, que l’ICAA (Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals) veu com una oportunitat i un marc estratègic per a les relacions amb aquest país en el sector audiovisual, al mateix temps que en l’economia, la indústria i el turisme en general. El cinema filipí és encara un gran desconegut al nostre país, per la qual cosa la Quezon Film Commission, a través del Qcinema International Film Festival, va fer constar oficialment a Sant Sebastià la seva intenció de llançar un projecte de col·laboració amb Espanya i Llatinoamèrica basat en la coproducció, entre 2026 i 2028.

Malgrat el que s’ha dit, el balanç no és fàcil d’establir pel que fa a la presència asiàtica en la programació d’aquesta edició del SSIFF, que, no obstant això, ha continuat sent testimoni de l’auge imparable del turisme de pantalla, com diu Sergio Basurko, que es deixa veure en els grans festivals, encara que no en el dia a dia de les sales de cinema, quan aquests s’acaben. De fet, el percentatge de pel·lícules asiàtiques en el còmput global de la programació sol variar d’una edició a la següent, tenint en compte la producció cinematogràfica anual dels països més representats i els moviments d’una indústria que s’imposa. No sempre és possible reunir en cada edició tots els títols que es creuen imprescindibles, sigui el que sigui el país d’origen, però l’intent es fa. En aquesta ocasió, ha estat el cinema espanyol el que ha ocupat el centre de la programació amb grans produccions com Los domingos (2025), Los tigres (2025), Maspalomas (2025) o Historias del buen valle (2025), totes en la Secció Oficial, amb molt poques produccions rivals. La Xina, el Japó i l’Iran han tingut el seu espai, que segurament veurem estendre’s en 2026, després dels acords i trobades que s’han celebrat en la present edició. En canvi, Corea  del Sud no ha tingut la mateixa visibilitat que en anys anteriors. L’únic esment per a aquest país ha estat com a coproductor. Per molt que això pugui sorprendre, potser en la pròxima edició la seva presència revelarà de nou el gran cinema que es continua fent i el creixement expansiu de la seva indústria audiovisual.

Jianyu Laide Mama / Her Heart Beats in Its Cage (2025) de Xiaoyu Qin.