PREMIS
Secció Oficial
El jurat de la secció oficial va estar compost per en Mike Hostench (President del Jurat), la Olga Shisko, en Nastaran Molavi, en Kamyar Mohsenin, en Yun Suik i l’Aditya Bhattacharya.
MILLOR PEL·LÍCULA
BLACK DOG
Dir. Guan Hu | Xina | 2024 | 95’
“En un jurat molt eclèctic, el majestuós Black Dog d’Hu Guan va ser una decisió inusualment unànime. El millor afalac per a una pel·lícula es quan un cineasta (com jo) la vol compartir amb els seus companys. De fet, és molt extrany quan una pel·lícula comercial de gran pressupost és també visionària i íntima. Black Dog està imbuït en cada moment de la signatura d’Hu Guan i la seva representació d’una ciutat xinesa distòpica, i tant la desolació com la humanitat del seu personatge principal són visualment impressionants i commovedores alhora.” – Aditya Bhattacharya.
MILLOR DIRECCIÓ
AFTERGLOWS
Dir. Taichi Kimura | Japó | 2023 | 120’
“Artistes d’avantguarda de principis del segle XX, com en Marcel Duchamp o en Kazimir Malevich, cridaven en els seus manifestos: “Mantingueu els directors allunyats de la càmera de cinema, no els deixeu fer un motlle de realitat. El cinema hauria de ser una continuació de tota la història de les belles arts”. “Afterglows”, el debut d’en Taichi Kimura, està exactament en línia amb aquest moviment. No només busquen un temps “allargat”, sinó també un cinema creat pel ritme, el color i la llum, però també el text i el so. Està dirigit de manera impressionant i presenta una mirada horrorosa però fascinant a la ment d’un home preocupat per la tragèdia passada. És com si estiguéssim a un nou nivell de cinema. Cinema hàptic. El públic es submergeix en la ment del pertorbat protagonista de la pel·lícula. És un viatge entre la realitat i la ficció, tot i que les seves opcions narratives i estilístiques poden semblar familiars, el director s’allunya d’allò familiar per crear un nou llenguatge. Afterglows fa un pas endavant, juga entre el passat i el present i mira cap al futur.” – Olga Shisko.
MILLOR GUIÓ
MY FAVORITE CAKE
Dir. Maryam Moghadam & Behash Sanaeeha | Iran | 2024 | 97’
“My Favorite Cake no és només una història sobre el coratge de creuar les línies vermelles. També es tracta de l’obscur objecte del desig; el desig d’alliberar-se de tots els principis establerts en una societat; el desig plasmat en la seqüència del ball i l’escena de la dutxa d’una manera enginyosa. Se centra en els conceptes de la vellesa i l’aïllament en un món on la gent gran recorda els bons vells temps; una manera d’expressar la vivesa i l’entusiasme abans d’enfrontar-se als seus tràgics finals. Dóna vida a les persones que busquen la manera de realitzar els seus somnis senzills, malgrat que el somni està etiquetat com a pecat, malgrat no tenir molt de temps, malgrat no tenir un final feliç per als temps feliços.” – Nastaran Molavi i Kamyar Mohsenin.
MENCIÓ ESPECIAL
DESERT OF NAMIBIA
Dir. Yoko Yamanaka | Japó | 2024 | 132’
“Desert of Namibia va ser la millor pel·lícula que vaig veure al festival de cinema. Es basava en la vida quotidiana, però les escenes eren profundes, doloroses i belles. La pantalla 4:3 expressa amb habilitat els personatges, mentre que els moviments de la càmera capturen l’ansietat i el dolor del personatge. És una gran pel·lícula que no es pot expressar en poques paraules. Com a company de cinema, parlo amb respecte.” – Yun Suik.
Secció Oficial Panorama
El jurat de la secció Oficial Panorama va estar compost per l’Esteban Andueza (President del Jurat), l’Anastasia Stravinsky, l’Adriano Calero, la Yoko Yamanaka i en Batbayar Chogsom.
MILLOR PEL·LÍCULA
TERRESTRIAL VERSES
Dir. Ali Asgari & Alireza Khatami | Iran | 2023 | 77’
Aquesta pel·lícula teixeix una narrativa rica però estàtica que aprofundeix en les complexitats de l’Iran contemporani, explorant tot l’espectre de la vida des del naixement fins a la mort. Un dels aspectes excepcionals d’aquesta pel·lícula som nosaltres: els espectadors i qui som. No som només espectadors; estem convidats a fer-nos partícips actius d’aquest viatge, transformant-nos en testimonis inconscients i fins i tot en interrogadors dominants. Aquesta experiència immersiva ens obliga a enfrontar-nos a la inquietant realitat que l’abast del poder sovint pot eclipsar la nostra humanitat inherent. La notable pel·lícula “Terrestrial Verses” ens anima a reflexionar sobre els nostres propis papers dins d’aquest complex tapís d’experiència humana i revelar el tràgic panorama del que està passant a “la terra dels aris”. El que hem de seguir fent: no deixeu que el món s’esquarri.
MILLOR DIRECCIÓ
BRIDE KIDNAPPING
Dir. Mirlan Abdykalyov | Kirguizistan | 2023 | 80’
Aquesta pel·lícula ens recorda la veritat primordial que el cinema és, en el seu nucli, imatges en moviment. L’eloqüent treball de càmera ens aclapara amb plans meticulosament calculats i precisos que, tot i que aparentment sense esforç, ens deixen transfixits.
MILLOR GUIÓ
THE SEED OF THE SACRED FIG
Dir. Mohammad Rasoulof | Iran | 2024 | 168’
Donem el premi al millor guió a The Seed of the Sacred Fig, també escrita pel director Mohammad Rasoulouf, per la capacitat del text d’integrar la realitat dramàtica que passa als carrers de Teheran en una narrativa de ficció de gran qualitat, encara més potenciada per la denúncia que perdura després de la visualització. En Rasoulouf aconsegueix representar, a través de la família protagonista, la complexitat polièdrica de la societat iraniana i, en una progressió narrativa més simbòlica, tota una nació en decadència que clama amb urgència (també a través del cinema) la necessitat de canvi.
MENCIÓ ESPECIAL (Actors)
GIRLS WILL BE GIRLS
Dir. Shuchi Talati | Índia | 2024 | 118’
És difícil apartar els ulls de la Preeti Panigrahi. La seva actuació és meticulosa, amb atenció fins i tot a les subtileses dels seus gestos amb les mans, alhora que ofereix un impacte emocional potent. La directora ha captat amb habilitat fins i tot els canvis més subtils i delicats en la seva relació amb la seva mare.
MENCIÓ ESPECIAL (Fotografia)
THE LAND WHERE THE WINDS STOOD STILL
Dir. Ardak Armikulov | Kazakhstan | 2023 | 108’
El treball cinematogràfic de la pel·lícula dóna suport perfectament al personatge principal, i la coloració en blanc i negre crea una sensació captivadora dels tràgics esdeveniments històrics d’aleshores a Kazakhstan.
Secció Discoveries
El jurat de la Secció Discoveries va estar compost per la Rosa Vergés (Presidenta del Jurat), la Laura Mazza, la Natalia, en Javier Martín-Domínguez i en José Félix Collazos.
MILLOR PEL·LÍCULA
THE NARROW ROAD
Dir. Lam Sum | Hong Kong | 2022 | 113’
Per explicar sensiblement una ressonant història que ens apel·la a tots després de la pandèmia del COVID i llançar un missatge de solidaritat i empatia especialment entre els més desfavorits. Amb sòlides interpretacions i una brillant posada en escena.
MILLOR DIRECCIÓ
LUCKY APARTMENT
Dir. Kangyu-Garam | Corea del Sud | 2024 | 96’
Per tractar delicadament la complexitat entre les relacions i la convivència a Corea del Sud d’una forma aparentment senzilla però sensible al gènere.
MILLOR GUIÓ
ANOTHER DAY OF HOPE
Dir. Taifeng Liu | Xina | 2023 | 133’
Per crear suspens en un conflicte moral des de diferents punts de vista, com a reflex d’una societat fragmentada que perd els seus valors.
MENCIÓ ESPECIAL
MADINA
Dir. Aizhana Kassymbek | Kazakhstan | 2023 | 77’
Estètica per exposar valentament, a través d’una pel·lícula, la seva pròpia lluita per sobreviure a una societat patriarcal.
MENCIÓ ESPECIAL
WHITE FLAG
Dir. Batbayar Chogsom | Mongólia | 2023 | 96’
Per crear un drama atmosfèric i valent en una societat arcaica i tancada.
Secció NETPAC
El Jurat de la Secció NETPAC va estar compost per en Nomuunzul Turmunkh (President del Jurat), l’Alexis Racionero, la Claudia Luque, la Sandra Mur i en Kei Matsushima.
MILLOR PEL·LÍCULA
HOLLYWOODGATE
Dir. Ibrahim Nash’at | Afganistan, Alemanya | 2023 | 90’
Pel valor que ha necessitat per a realitzar aquest documental, que ens porta a conviure durant un any amb els talibans i s’atreveix a denunciar la maldat de la guerra en qualsevol lloc del planeta.
MILLOR DIRECCIÓ
FLY ME TO THE MOON
Dir. Sasha Chuk Tsz-yin | Hong Kong | 2023 | 113’
Per la seva qualitat cinematogràfica i el seu sentit de l’atmosfera, amb una estètica elegant i silenciosa, tant visual com sonora.
MILLOR GUIÓ
GREEN PLUM SEASON
Dir. Ali Bayat | Iran | 2024 | 95’
Per la qualitat dels seus diàlegs i monòlegs, així com per una història d’integració familiar amb rerefons polític i un bell estil poètic.
Secció Especial
El Jurat de la Secció Especial va estar compost per la Sandra Sotelo (Presidenta del Jurat), la Belén Abad, l’Alvaro Gonzalez, la Jimena Tercero i la Louise Wu.
MILLOR PEL·LÍCULA
ADEMOKA’S EDUCATION
Dir. Adilkhan Yerzhanov | Kazakhstan, França | 2022 | 89’
Ademoka’s Education és una pel·lícula que abasta la particularitat de la seva protagonista i de la societat, retratant-la amb surrealisme en els seus enquadraments i intertextualitat en els seus textos, permetent a l’espectador endinsar-se en un món tan íntim com universal. Plena de dures realitats i de la més bella innocència, aconsegueix un equilibri orgànic en el qual conviuen l’humor, la tendresa i l’absurd. En conjunt, té tots els elements d’una pel·lícula en una secció especial meravellosament entreteixits, la direcció, la interpretació dels actors, la partitura musical, la fotografia i el guió.
MILLOR DIRECCIÓ
WALTZ FOR THREE
Dir. Arman Zarrinkoob | Iran | 2023 | 81’
Una pel·lícula rodona en tots els aspectes cinematogràfics. Aquesta pel·lícula, composta per tres personatges, aconsegueix reflectir la intimitat d’una casa on hi ha hagut una relació d’incest. El director ha aconseguit mantenir a l’espectador en un thriller psicològic, on aconsegueix combinar el temps real amb el psicològic. Les portes d’una casa poden ser el mitjà narratiu amb el qual traçar una història de terror, Arman Zarrinkoob ens ho mostra així, acostant-nos a una família iraniana, i reflectint una violència de gènere que es viu en el dia a dia dins de les seves llars i en la resta del món.
MILLOR GUIÓ
CELLULOID UNDERGROUND
Dir. Ehsan Khoshbakht | Iran | 2023 | 80’
Menció Especial per a Celluloid Underground de Ehsan Khoshbakht, per la seva contribució a la memòria històrica i cinematogràfica de l’Iran presentant a un personatge insòlit que, endinsant-se en les llums i ombres de la seva experiència personal, ens presenta de manera original el seu testimoniatge amb honestedat i valentia.
Jurat Noves Mirades
El Jurat Noves Mirades va estar compost per Martina Garcia Casillas (Presidenta del Jurat), Adriana Villayandre Vidal, Alex Cotet Bonamusa , Alicia Crespo Hidalgo, Álvaro Pardo Martorell, Angel Luis Valverde Blanco de Cordova , Ariadna Martínez, Ariel Merindano Claverol, Carla Cortada Rusiñol, Duna Marcet Terraza, Fernanda Antonia Martínez Andaluz, Guillem Beorlegui Rech, Guillem Pérez Coca, Henedina Muñoz Pinto, Hug Banqué Majó, Ignacio Garriga Bravo, Isabella Palmieri, Jiayue Lyu, Jordi Pujadas Pons, Juan David Arboleda Córdoba, Laura Martín, Lola Celma, Lucía Barrasa Vicente, Mar Gálvez Rodríguez, Matthew O’Malley, Nicolás Bellostas, Oscar Garcia Pinazo, Pol Satoca Barberán, Richard Sudario Berrocal, Rubén Anaya Zahinos, Sergi Sun Zhenpeng, Sergio Campos Mulet, Victor Garcia Guerrero, Wang Liao i Xuran Shang.
MILLOR PEL·LÍCULA (Ex aequo)
THE SEED OF THE SACRED FIG
Dir. Mohammad Rasoulof | Iran | 2024
MILLOR PEL·LÍCULA (Ex aequo)
TIME STILL TURNS THE PAGES
Dir. Nick Cheuk | Hong Kong | 2023
MILLOR DIRECCIÓ
GIRLS WILL BE GIRLS
Dir. Shuchi Talati | India | 2024
MILLOR GUIÓ
A YEAR OF NO SIGNIFICANCE
Dir. Kelvin Tong | Singapur, Malasia | 2023
MENCIÓ ESPECIAL
CU LI NEVER CRIES
Dir. Pham Ngoc Lan | Vietnam | 2024
Premi del Públic
MILLOR PEL·LÍCULA
12:12 THE DAY
Kim Sung-su | Corea del Sud | 2023
Pel·lícules més votades pel públic
BLACK DOG
Guan Hu | Xina| 2024
TIME STILL TURNS THE PAGES
Dir. Nick Cheuk | Hong Kong | 2023
THE SEED OF THE SACRED FIG
Dir. Mohammad Rasoulof | Iran | 2024