Pel·lícules Vietnamites en el Asian Film Festival Barcelona
2023 edició
Glorious Ashes
Bui Thac Chuyen | 2022 | 117 | Drama
Al poble costaner de Thom Rom, la cambra segueix les vides de tres dones, les vides amoroses de les quals són inusuals, mentre tracten de conservar als seus marits costi el que costi. La pel·lícula està narrada des de la perspectiva de Hau, a mesura que va experimentant la seva vida amb un marit que només té ulls per a una altra dona. Això contínua fins que ella entaula una amistat amb el seu rival. Les imatges de foc i cendres apareixen durant la pel·lícula com una metàfora de la passió i l’anhel d’aquestes dones.
Bùi Thạc Chuyên és un director i guionista de cinema independent conegut per la seva sèrie de televisió 12A i 4H, el seu curtmetratge Night Ride i les seves pel·lícules Adrift, Living in Fear , Blood Cursi i Glorious Ashes. Les quatre pel·lícules van guanyar premis de cinema nacionals i internacionals, a més d’ajudar-lo a obtenir els premis a Millor Director en els Premis Kite de 2005 i de 2023, i també en el 16è Festival de Cinema de Vietnam.
2022 edició
Blood Moon Party
Tiec Trang Mau | 2020 | 118’ | Drama, Comèdia
Quatre amics de la infància i les seves esposes es reuneixen per a sopar. Després d’una acalorada discussió sobre la influència dels telèfons mòbils en les seves vides personals, el grup proposa un joc nocturn. Tots s’obliguen a col·locar els seus telèfons mòbils sobre la taula; i qui rebi un missatge de text, notificació o crida ha de compartir-lo amb el grup. Aquest joc, aparentment inofensiu no trigarà a convertir-se en una arma de destrucció revelant secrets que impacten en les relacions interpersonals.
Nguyễn Quang Dũng (1978, Ho Chi Minh, Vietnam) és director de cinema, guionista i productor. Fill de l’escriptor Nguyen Quang Sang, des de petit es va relacionar amb famosos del món artístic, com ara els músics Trinh Cong Son i Van Cao i el poeta Nguyen Duy. A aquest cineasta se’l coneix sobretot per pel·lícules com, Kiss of Death (2008), The Lady Assassin (2013) i Brilliant May (2018).
2020 edició
Goodbye Mother
Trinh Dinh Le Minh | 2019 | 100 | Drama
Van, hereu d’un clan vietnamita, torna a casa des dels Estats Units per primera vegada en 9 anys, per a ajudar al trasllat de la tomba del seu pare. Sorprèn a tota la família en arribar acompanyat de Ian, un jove vietnamita estatunidenc. Ningú sap que Ian és el nuvi de Van i que els dos planegen dir-li-ho a la mare de Van, la Sra. Hanh, qui espera que el seu fill es casi i sigui pare per a complir amb el seu deure com a hereu. A sobre, la seva àvia, que té demència senil, confon a Ian amb el seu net. Mentre cerca desesperadament l’ocasió perfecta per a sortir de l’armari, Van descobreix que la Sra. Hanh està greument malalta.
Trinh Dinh Le Minh és un cineasta emergent de Vietnam. El seu curtmetratge de narració The Scent of Fish Salze (2014) ha recorregut prestigiosos festivals de cinema com el Festival Internacional de Cinema de Palm Springs, el Festival de Cinema de Londres del BFI i el Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Bucheon. El seu primer llargmetratge, Goodbye Mother (2019), s’ha projectat en el Festival Internacional de Cinema de Busan i en el Festival Internacional de Cinema de Hawaii.
Mekong 203o
Anocha Suwichakornpong, Kulikar Sotho, Anysay Keola, Pham Ngoc Lan, Sai Naw Kham | 2020 | 93 | Drama
El riu Mekong és una de les principals artèries del sud-est asiàtic. És font de vida per a un enorme ecosistema, i per a milions de persones que se sustenten d’ell; així mateix, és de gran importància cultural per a diverses comunitats que s’assenten en les seves ribes. No obstant això, fenòmens com la pesca excessiva, el canvi climàtic, els projectes hidroelèctrics, el desenvolupament insostenible, i les pràctiques agrícoles destructives amenacen l’existència del riu. MEKONG 2030, és el resultat d’un projecte que reuneix cinc directors els qui narren històries de ficció ambientades l’any 2030, que conviden a l’audiència a la conservació d’aquesta gran font de vida. En el seu recorregut de 4880km, el vuitè riu més gran del món travessa sis països i les seves cultures: la Xina, Birmània, Laos, Tailàndia, Cambodja i Vietnam, fins a desembocar en la mar de la Xina. El Mekong és el testimoni mut de tots els conflictes bilaterals i multilaterals que hi ha hagut en la zona.
Kulikar Sotho (Cambodja), Anysay Keola (Laos), Sai Naw Kham (Myanmar), Anocha Swichakornpong (Tailàndia) i Pham Ngoc (Vietnam) són els autors d’aquest magne projecte que intenta posar en relació a representants d’aquests països per a la creació d’un relat comú a tots ells.
2019 edició
Father and Son
Dl.’o’ng Dinh Dung | 2017 | 90 | Drama
Vivint al costat del riu, Moc és un pescador rural de Vietnam que cria al seu fill Ca en harmonia amb la terra, guanyant-se la vida pescant tots els dies. Ca té un pollet groc com a amic i li agrada córrer darrere dels avions que creuen el cel tots els dies, als quals anomena “ocells de la ciutat”. Un dia, Ca cau greument malalt i, per a buscar tractament, Moc i el seu fill han de fer un angoixant viatge a la ciutat. La pel·lícula es va presentar al Tallinn Black Nights Film Festival 2017 i el Indian International Film Festival 2017. A més, va guanyar el premi a Millor Pel·lícula Asiàtica en el Fajr Film Festival 2018 i al Millor Guió al Vietnam Film Festival 2017.
Dung Luong Dinh és director, productor i escriptor amb un màster en art de la cinematografia per l’Acadèmia de Cinema i Teatre d’Hanoi. El seu curtmetratge «The Boatman» va guanyar el Premi a la Millor Pel·lícula al Tòquio International Film Festival 2007 i el seu curtmetratge «Xarxa Happiness» va guanyar el Premi al Mèrit atorgat per l’Associació de Cinema de Vietnam. «Father and Son» és el seu primer llargmetratge.
Song Lang
Leon Le | 2018 | 101 | Drama
Saigon, en la dècada de 1980. Linh Phung és l’estrella d’una companyia itinerant de cai luong (òpera popular tradicional) i està molt endeutat amb un prestador anomenat Dung, “Thunderbolt”. Malgrat no tenir aparentment res en comú, els dos entaulen relació jugant a un videojoc i descobreixen quepiensan de manera similar i molts punts de connexió. Linh Phung sap que una vida ben viscuda és necessària per al seu art i Dung anhela l’art per a tornar a una vida més digna de ser viscuda. La història, arrelada en el fatalisme i la fatalitat, està inspirada en l’estructura narrativa clàssica de l’òpera vietnamita. La pel·lícula es va presentar al Göteborg Film Festival 2019, el Tallinn Black Nights Film Festival 2018 i el Hawaii International Film Festival 2018, i va guanyar el Premi Tòquio Gemstone al Tòquio International Film Festival 2018.
Nascut i criat a Saigon, Leon Le es va mudar als Estats Units d’adolescent i és ballarí, cantant i actor. “Song Lang”, el seu primer llargmetratge, pot considerar-se un treball molt madur, resultant de l’experiència personal compromesa amb la seva vocació, unint la seva sensibilitat com a fotògraf i la d’actor.
Importants pel·lícules vietnamites a partir de l’any 1992
The Scent of Green Papaya
Tranh Ang Hung | 1993 | 104 | Drama
El 1951, una jove vietnamita arriba a una casa de Saigon com a nova serventa.
The Lover
Jean- Jacques Annaud | 1992 | 115 | Drama
Trailer: https://youtu.be/0U55vtc3uOE
LI VA DONAR INNOCÈNCIA, PASSIÓ, COS. L’ÚNICA COSA QUE NO PODIA DONAR ERA EL SEU AMOR.
Una pobre adolescent francesa es dedica a un afer il·lícit amb un ric hereu xinès en la dècada de 1920, Saigon. Per primera vegada en la seva joventut té el control, i el porta hàbilment sobre el seu amant assetjat durant una sèrie de reunions clandestines i trobades tòrrides.
The Third Wife
Ash Mayfair | 2018 | 96 | Drama
Trailer: https://youtu.be/P7CSaxXFRkA
Encara que només té 14 anys, May és seleccionada per ser la tercera dona d’un terratinent ric. La seva nova llar sembla idíl·lica, el seu marit l’afavoreix, i ràpidament queda embarassada del que està segur que serà la progènie masculina desitjada. Però el problema s’està gestant tranquil·lament: ella és testimoni d’un intent prohibit que provocarà una reacció en cadena de desgràcies, i al maig es remenarà, incita que fins ara havia estat latent.