Casa Àsia col·labora amb la Filmoteca de Catalunya per a la Retrospectiva de NAOMI KAWASE. La inauguració serà el 30 d’abril, a les 20h amb la pel·lícula AIGÜES TRANQUIL·LES i comptarà amb la presentació i col·loqui de la cineasta, Lluis Miñarro i Esteve Riambau.

Naomi Kawase (Nara, el Japó, 1969) va ser adoptada per una parella als quals anomenava avis, i mai va conèixer als seus pares. Al cinema el va descobrir l‘instrument per a explorar la seva identitat i els seus orígens, com es desprèn dels seus primers documentals en súper-8, 16mm o vídeo, a partir de la incessant cerca dels pares que la van abandonar i de si mateixa. Als 28 anys va rebre la Cambra d’Or del Festival de Cannes pel seu opera prima Suzaku (1996). Des de llavors, la seva trajectòria ha estat una successió d’èxits imparable.

PROGRAMA 

Dimarts 30 d’Abril a les 20.00h (Sala Chomón) 

Aguas Tranquilas (Futatsume no mado) | Naomi Kawase | Japó, França, Catalunya | 2014 | VOSE | 110’ 

Naomi Kawase viatja a l’illa Amami Ôshima –d’on provenen part dels seus avantpassats– per tal d’expressar la grandesa de la naturalesa mitjançant el relat iniciàtic d’una parella d’adolescents que experimenten per primera vegada l’amor al mateix temps que han d’afrontar la mort de la mare d’un d’ells. El film esdevé un compendi dels temes que més interessen a la cineasta, com la comunió entre l’home i la naturalesa i el procés de transmissió entre generacions. Un film de caràcter espiritual que transcorre en un entorn de puresa i ingenuïtat marcat per les tradicions i les creences ancestrals. 

Presentació i col·loqui posterior a càrrec de Naomi Kawase i Lluís Miñarro. 

Sessió gratuïta. 


Dimecres 1 de Maig a les 17.00h (Sala Chomón) 

Divendres 3 de Maig a les 21.00h (Sala Laya) 

Sessió triple 

Caragol (Katatsumori) | Naomi Kawase | Japó | 1994 | VOSC | 45’ 

Kawase explora la vida quotidiana amb la seva mare adoptiva i capta l’amor, la pèrdua i la soledat quan la cineasta comença a abandonar el niu. La càmera enfoca en primer pla el rostre de la seva “àvia” mentre menja i té cura del seu jardí. Es discuteixen i s’avenen amb la consciència que les coses estan canviant per sempre. 

Vuere el Cel (Ten, mitake) | Naomi Kawase | Japó | 1995 | VOSC | 10’ 

En la seqüela de Katatsumori (Caragol), Kawase revela l’amor i el fort vincle emocional entre la cineasta i la seva mare adoptiva. 

El Sol es Pon (Hi wa katabuki) | Naomi Kawase | Japó | 1996 | VOSC | 45’ 

En l’última part de la trilogia dedicada a la seva mare adoptiva Kawase celebra l’aniversari de la seva “àvia” i enregistra les tensions de l’envelliment i la separació. Quan Kawase torna de la seva absència la seva “àvia” li pregunta si la vol, i instantànies de lavida quotidiana –tomàquets, dàlies en flor, l’”àvia” menjant d’una olla bullint…– revelen moments compartits de gran bellesa. 


Dimecres 1 de Maig a les 21.00h (Sala Laya) 

Diumenge 5 de Maig a les 18.00h (Sala Chomón) 

Sessió doble 

Als seus braços (Ni tsutsumarete) | Naomi Kawase | Japó | 1992 | VOSC | 42’ 

“L’absència del meu pare a la meva vida era un tema irresistible per a mi. El fet de no saber quina mena de persona era qui em va portar al món, probablement em va tornar una mica insegura.. I vaig pensar que si volia seguir creixent com a ésser humà, necessita va resoldre aquesta inseguretat sobre la meva pròpia identitat” (Naomi Kawase) 

Cel, vent, foc, aigua, terra (Kya ka ra ba a) | Naomi Kawase | Japó, França | 1992 | VOSC | 50’ 

Narra la reacció de la cineasta a la mort del seu pare una dècada després tot establint connexions permanents entre la seva recerca original, la seva infància amb els seus pares adoptius i el seu anhel insatisfet d’una relació amb els seus pares biològics. 


Dijous 2 de Maig a les 10.00h (Sala Chomón) 

Divendres 10 de Maig a les 17.00h (Sala Chomón) 

Sessió doble 

Naixement- Mare (Tarachime) | Naomi Kawase | Japó-França | 2006 | VOSC | 40’ 

Iniciat com un diari filmat sobre el seu embaràs, que havia de culminar amb el part, la realitzadora decideix continuar enregistrant, dia a dia, la interacció del seu fill amb les persones de l’entorn, especialment amb la seva àvia, de noranta-dos anys. 

Genpin | Naomi Kawase | Japó-França | 2006 | VOSC | 92’ 

Documental sobre les relacions entre la vida i la mort a través dels vincles que establim amb la natura. A partir de les experiències de les dones que donen a llum amb part natural i del seu tocòleg Tadashi Yoshimura, Naomi Kawase reflexiona sobre el sentit de la vida humana més enllà dels límits de la individualitat. 


Dissabte 4 de Maig a les 18.00h (Sala Chomón) 

Dijous 9 de Maig a les 21.00h (Sala Laya) 

Shara (Sharasôju) | Naomi Kawase | Japó | 2003 | VOSC | 100’ 

Un dia d’estiu un dels fills bessons d’una família de quatre membres desapareix sense deixar cap rastre. El film explora el dolor silenciós d’aquesta família. “L’epítom de l’estil de Kawase. Rodada a Nara, barreja el sobrenatural amb l’ecologia, les seqüències juguen com gat i gos amb el seu significat i revelen un món bipolar farcit de preguntes i rumors crucials (la teva mare no és la teva mare; està mort realment el teu germà?) fins al vertigen final del Festival Basara de dansa” (Philippe Azoury). 


Diumenge 5 de Maig a les 21.00h (Sala Chomón) 

Dimarts 7 de Maig a les 21.00h (Sala Chomón) 

Una pastelería en Tokio (An) | Naomi Kawase | Japó, França, Alemanya | 2015 | VOSE | 113’ 

Una anciana s’ofereix per treballar en una petita botiga de dorayakis (dolços farcits d’una salsa anomenada an, feta amb mongetes vermelles dolces). Gràcies a la seva recepta, elaborada amb paciència i delicadesa, el negoci comença a prosperar. Kawase torna a indagar el significat de la vida mitjançant un personatge que –com tots els seus– es troba al marge de la societat. “Aquest film és un cant a la vida perquè només el fet d’existir ja és quelcom meravellós” (Naomi Kawase).